رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۹ خرداد ۱۳۸۸

هشدار ۱۰۰ اقتصاددان نسبت به «فریب مردم»

یکصد استاد اقتصاد و آمار دانشگاه‌های سراسر ایران، دولت را به «جعل واقعیات علمی» متهم کردند.

در نامه این اساتید دانشگاه که متن کامل آن به همراه نام هر یک از آنها از سوی خبرگزاری ایلنا منتشر شده، آمده است که دولت در سال‌های اخیر در برخی موارد به «ساختن داده و تغییر تعاریف متغیرهای اقتصادی» اقدام کرده است.

در بخش دیگری از این نامه افزوده شده است که دولت طی این سال‌ها با «استناد نادرست به داده‌ها برای جلوه دادن موفقیت‌های دولت در عرصه اقتصاد» کوشیده است.

متن کامل نامه را بخوانید

امضا کنندگان این نامه، ادامه چنین روندی را موجب وارد آمدن «خسارت‌های جبران‌ناپذیر» بر نهادهای کارشناسی و تخصصی کشور ارزیابی کرده‌اند.

در این نامه تصریح شده که «استناد به داده‌های نادرست و جعل واقعیات علمی، ضربه‌ای مهلک بر فرایند برنامه‌ریزی و مدیریت اقتصادی کشور و مصداق بارز فریب مردم و توهین به شعور جامعه است.»

«دولت طی این سال‌ها با استناد نادرست به داده‌ها برای جلوه دادن موفقیت‌های دولت در عرصه اقتصاد کوشیده است»

تشکیک در صحت آمار‌های دولتی پس از آنکه محمود احمدی‌نژاد در مناظره با مهدی کروبی با ارائه آمار‌هایی از عملکرد چهار ساله دولتش دفاع کرد، گسترش یافته است.

یک روز پس از برگزاری این مناظره، میرحسین موسوی در مناظره با مهدی کروبی، آمار‌های ارائه شده توسط احمدی‌نژاد را «غیر واقعی» خواند و وی را به «دروغگویی» متهم کرد.

شب گذشته نیز محسن رضایی دیگر نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران با ارائه آمار‌هایی متفاوتی از دولت، آقای احمدی‌نژاد را به «عدد‌سازی» متهم کرد.

این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد، اظهارات رقبای انتخاباتی خود را «سیاه‌نمایی» علیه دولتش می‌داند و آنها را رد می‌کند.

دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران کمتر از چهار روز دیگر برگزار می‌شود.

در شش مناظره‌ای که آخرین آنها شب گذشته بین محسن رضایی و محمود احمدی‌نژاد برگزار شد، نامزد‌های انتقاد‌ها و اتهاماتی متوجه یکدیگر کردند.

در جنجالی‌ترین این مناظره‌ها که ۱۳ خرداد ماه برگزار شد، آقای احمدی‌نژاد رودر رو با میرحسین موسوی، دو تن از مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی را به «فساد» متهم کرد.

آقای احمدی‌نژاد همچنین در مناظره با مهدی کروبی، آماری از عملکرد چهار ساله دولت خود ارائه کرد که این آمار‌ها از سوی میرحسین موسوی و محسن رضایی مورد «تشکیک» قرار گرفت.

این دو نامزد ریاست جمهوری می‌گویند که دولت نهم برای نشان دادن «موفقیت‌» علمکرد خود، آمار‌های دولتی را تغییر داده است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
رضایی: دولت نهم عدد‌سازی می‌کند
موسوی و کروبی: احساس خطر می‌کنیم

نظرهای خوانندگان

عجب نظامی........

-- N ، Jun 9, 2009 در ساعت 10:00 AM