تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

استقرار بسیج دانشجویی در محل سفارت سابق آمریکا

محل سفارت سابق آمریکا در ایران مقر جدید سازمان بسیج دانشجویی خواهد شد.

این سفارت ۱۳ آبان ماه سال ۱۳۵۸ از سوی گروهی از دانشجویان موسوم به دانشجویان پیرو خط امام اشغال و متعاقب آن روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا قطع شد.

خبرگزاری دولتی ایرنا، امروز دوشنبه به نقل از رضا سراج، رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور گزارش داد: «انتقال مکان این سازمان به مجموعه ۱۳ آبان – سفارت سابق آمریکا- پاسخی صریح و شفاف به درخواست بازگشایی دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران است.»

طبق قوانین حقوق بین‌الملل، محل سفارت هر کشور بخشی از خاک آن کشور است و قابل تصرف و تملیک نیست.

طرح گشایش دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران که در چند ماه اخیر از سوی برخی رسانه‌های آمریکایی و ایرانی دنبال می‌شود با استقبال مقامات دو کشور روبرو شده است.

کاندولیزا رایس، در واکنش به این گزارش‌ها به طور تلویحی تائید کرده که چنین طرحی از سوی مقامات کاخ سفید در دست بررسی است. مقامات ایران نیز اعلام کرده‌اند که در صورت درخواست کتبی آمریکا، حاضر هستند این پیشنهاد را بررسی کنند.

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز امروز در کنفرانس هفتگی خود اعلام کرد که مقامات جمهوری اسلامی درخواستی مبنی بر گشایش دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران دریافت نکرده‌اند.

آمریکا در ماه جاری همچنین به «شورای آمریکائیان و ایرانیان» که یک انجمن غیر دولتی آمریکائی است، اجازه داده تا دفتری در تهران تاسیس کند.
ریاست این شورا را هوشنگ امیراحمدی برعهده دارد.

ایران تاکنون حاضر نشده به طور رسمی درباره این مسئله مواضع خود را اعلام کند، اما علا‌ء‌الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در ۱۴مهرماه امسال گفت که گشایش دفتر شورای آمریکائیان و ایرانیان در «شان ملت ایران نیست.»

مجوز تاسیس دفتر شورای آمریکائیان و ایرانیان را «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» دولت آمریکا پس از هماهنگی با وزارت‌خارجه و وزارت خزانه‌داری این کشور صادر کرده است.
این نخستین بار است که دولت آمریکا پس از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور، به یک سازمان غیرانتفاعی آمریکایی اجازه گشایش دفتر در ایران را می‌دهد.

اکنون ۲۹ سال است که هیچگونه روابط دیپلماتیک مستقیمی بین دو کشور وجود ندارد و سفارت سوئیس در ایران، حفاظت از منافع آمریکا در جمهوری اسلامی را بر عهده گرفته است.


در همین رابطه:
«طرح گشایش دفتر هنوز در حال بررسی است»
«توقف ایده اعزام دیپلمات‌های آمریکایی به ایران»
اجازه گشایش دفتر «شورای آمریکاییان و ایرانیان» در تهران

نظرهای خوانندگان

تا زمانی که دست نیروهای افراطی شبه نظامی از صحنه ی سیاست کوتاه نشود، نمی توان انتظار تغییری در وضع موجود روابط بین المللی از جمله در مسأله ی آمریکا داشت. این نیروها باید درک کنند که کار سیاست خارجی باید به نهادهای مسئول آن واگذار شود. چرا نیرویی به نام بسیج اجازه دارد خود را نخود هر آشی کند؟؟ از اخطار به استاد و دانشجو گرفته تا تعیین خط مشی سیاست خارجی!! این نیرو به نظر من یکی از علت های شکست تجدد در ایران خواهد شد، اگر به همین شکل با خشونت در تمام امور دخالت کند. ...

-- پارسا پویا ، Oct 20, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)