تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«توقف ایده اعزام دیپلمات‌های آمریکایی به ایران»

آسوشیتدپرس گزارش داد که دولت جورج بوش برنامه اعزام دیپلمات به ایران را به خاطر نگرانی از تاثیر بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور یا دخالت سیاسی نابجا، متوقف کرد.

دو مقام دولتی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود به آسوشیتدپرس گفته‌اند که پیشنهاد اعزام دیپلمات‌های آمریکایی به تهران، با وجود جذابیت‌های فراوان، ممکن است از سوی جمهوری اسلامی نیز تشویقی برای ادامه غنی‌سازی اورانیوم تلقی شود.

این ایده برای نخستین بار در تابستان گذشته در ایالات متحده مطرح شد و نه تنها از سوی سیاستمداران این کشور مورد استقبال قرار گرفت بلکه مقامات جمهوری اسلامی از جمله شخص محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران هم از آن استقبال کردند.

تعدادی از سناتورهای بانفوذ دموکرات آمریکایی در نامه‌ای به جورج بوش نوشتند: «حضور دیپلماتیک محدود در ایران، به درک ما از واقعیات رقابت سیاسی در این کشور کمک می‌کند.»

مقامات آمریکایی همچنین خبر داده‌اند که تصمیم‌گیری در خصوص اعزام دیپلمات به ایران، به ریاست جمهوری آینده این کشور واگذار خواهد شد.


دیوار سفارت سابق آمریکا در ایران

سیاست ایالات متحده در قبال ایران به یکی از موضوعات داغ انتخاباتی در آمریکا تبدیل شده که در مناظرات باراک اوباما و جان مک‌کین؛ نامزدان احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا بخش مهمی را به خود اختصاص داده است.

آقای اوباما ازمذاکره مستقیم و بدون پیش‌شرط با جمهوری اسلامی حمایت می‌کند و مک‌کین که مخالف گفتگوی بی قید و شرط است، وی را «ساده‌لوح» نامیده است.

بر اساس این گزارش، بنابراین گشایش دفتر حافظ منافع در ایران، می‌تواند خنثی کردن ایده باراک اوباما و حمایت دولت جمهوری‌خواه فعلی آمریکا از مک‌کین و جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آینده تلقی شود.

اگر چه جورج بوش پیش از این ایران را جزو «محور شرارت» معرفی کرده بود، اما جمهوری اسلامی و ایالات متحده تا کنون چند بار درخصوص اوضاع عراق با یکدیگر مذاکره کرده‌اند.
در آخرین دیدار نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت به‌علاوه آلمان با نمایندگان ایران در مورد مناقشه هسته‌ای نیز، معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا شرکت داشت.


در همین رابطه:
حمایت هفت سناتور از ایده گشایش دفتر حافظ منافع
استقبال احمدی‌نژاد از راه‌اندازی دفتر حافظ منافع آمریکا
تهدید به اشغال «دفتر حافظ منافع آمریکا» در تهران

نظرهای خوانندگان

اين روز ها زمانه مطلبي نوشته كه داراي تعبير هاي زيادي است زيرا هر مطلب سياسي كه در رابطه با افراد نوشته مي شود هم مي توان توهين تلقي كرد و هم حاوي اتهام است زيرا انتقاد سياسي يعني فردي را متهم به ناداني يا خيانت و .... خواهد بود مثلا همين كذاكرات يشت يرده ي آقاي احمدي نزاد با آمريكا بعضي از منتقدين آنرا خيانت به ايران و خونهاي انقلاب 57 مي دانند اين جمله را مي توانيد به توهين و هم اتهام تعبير كرد تكليف جيست ؟ يعني زمانه انتقاد سياسي را سانسور مي كند زيرا جمله ي فوق دقيق نيست و فراكير است .

-- فرهاد-فرياد ، Oct 4, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)