تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«طرح گشایش دفتر هنوز در حال بررسی است»

کاندولیزا رایس وزیر خارجه ایالات متحده اعلام کرد که دولت جورج بوش هنوز گشایش دفتر حافظ منافع در تهران را در دست بررسی دارد.

این در حالی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس روز گذشته شنبه به نقل از دو مقام آگاه در وزارت خارجه آمریکا نوشت که ایده بازگشایی دفتر حافظ منافع این کشور در ایران، به پس از انتخابات ریاست جمهوری موکول شده است.

تاثیر بر نتایج انتخاباتی و ارسال پیام سیاسی اشتباه به ایران، دلیل تعویق اجرایی شدن این ایده اعلام شده بود.

به گزارش رویترز، خانم رایس ایده یادشده را «جالب» دانسته و گفته است که همچنان مدنظر دولت آمریکا است.

وی در عین حال گفته که دولت بوش، این ایده را از لحاظ تاثیری که بر روابط ایالات متحده با مردم ایران خواهد داشت مورد توجه قرار می‌دهد.

آن طور که خبرگزاری فرانسه هم گزارش داده است، خانم رایس افزوده که دولت متبوعش همیشه در جستجوی راهی برای برقراری رابطه با مردم ایران بوده است اما اختلافات دو کشور کماکان پابرجاست.

با توجه به این که گشایش دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران، هنوز به عنوان یک ایده در دست بررسی است، کاندولیزا رایس و سایر مقامات آمریکایی حاضر نشده‌اند در خصوص جزئیات آن صحبت کنند.

تعدادی از سناتورهای دموکرات با نفوذ ایالات متحده هم در مرداد ماه امسال با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهوری این كشور از ایده بازگشایی دفتر حافظ منافع آمریكا در تهران حمایت كرده‌اند.

دیك دربین، جان كری، كارل لوین، پتریك لیهی، راس فاین گلد، دایان فاین استاین و پتی موری، از سناتورهای امضا كننده این نامه هستند.

در این نامه آمده است: «حضور دیپلماتیک محدود در ایران، به درک ما از واقعیات رقابت سیاسی در این کشور که بر تصمیم گیری‌های تهران تاثیر می‌گذارد کمک می‌کند.»

روابط دیپلماتیک ایران و ایالات متحده پس از انقلاب ۱۳۵۷ و اشغال سفارت آمریکا در تهران و گروگان گیری دیپلمات های آن توسط «دانشجویان پیرو خط امام»، قطع شده است.

در حال حاضر در داخل سفارت سوئیس در تهران، یک بخش حافظ منافع آمریکا فعال است، اما تمامی کارکنان این دفتر سوئیسی هستند.

منابع آگاه در وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرده‌اند، آنچه در حال حاضر ایالات متحده مد نظر دارد این است که کارمندانی آمریکایی به تهران بفرستد که دارای موقعیت و جایگاه دیپلماتیک باشند.


در همین رابطه:
حمایت هفت سناتور از ایده گشایش دفتر حافظ منافع
استقبال احمدی‌نژاد از راه‌اندازی دفتر حافظ منافع آمریکا

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)