تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تهدید به اشغال «دفتر حافظ منافع آمریکا» در تهران

یک تشکل دانشجویی نزدیک به محافظه‌کاران، مقامات جمهوری اسلامی را تهدید کرد چنان‌چه با راه‌اندازی دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران موافقت کنند، باید در انتظار «اقدام انقلابی دیگر از سوی دانشجویان انقلابی پیرو خط رهبری در تعطیلی این دفتر» باشند.

طرح راه‌اندازی دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران برای نخستین بار از سوی برخی رسانه‌های آمریکایی مطرح شد و کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه دولت بوش به طور ضمنی بررسی این طرح از سوی مقامات آمریکایی تأیید کرده است.

۱۳ آبان‌ماه ۱۳۵۸، سفارت آمریکا در تهران از سوی گروهی از «دانشجویان پیرو خط امام» اشغال شد و از آن زمان تا کنون روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا به سردی گراییده است.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران نیز اعلام کرده است که این طرح می‌تواند از سوی مقامات کشورش مورد بررسی قرار بگیرد.

در بیانیه «جنبش عدالتخواه دانشجویی» که امروز یکشنبه در وب‌سایت این جنبش منتشر شده، خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی آمده است: «به راستی آمریکا در ایران چه منافعی دارد که به واسطه آن، باید گشایش دفتر حفظ منافع آن در ایران را بررسی کرد؟»

این دانشجویان هم‌چنین خطاب به منوچهر متکی نوشته‌اند: «آیا اعلام موضع شما در بررسی درخواست قبل از ارائه رسمی آن، شائبه تقویت جریان غرب‌گرا منفعل در برابر آمریکا در تصمیم‌سازی‌های سیاست خارجی را دامن نمی‌زند؟»

اعضای این جنبش دانشجویی در بخش دیگری از اطلاعیه خود با «استقبال» از گشایش این دفتر در تهران اعلام کرده‌اند که این اقدام «زمینه پیدایش انقلاب سوم در کشور و احیای مجدد تفکر اصیل حضرت امام خمینی در مبارزه تا ریشه‌کنی ظلم و زورگویی در فضای بین‌المللی» را فراهم خواهد آورد.

آیت‌الله خمینی، رهبر پیشین جمهوری اسلامی، پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران آن را «انقلاب دوم» نامید.

این جنبش پیش از این در اسفندماه سال گذشته با صدور اطلاعیه‌ای برای به قتل رساندن سه مقام بلند‌پایه اسراییل از طریق «فروش کلیه‌‌های علاقه‌مندان به نابودی این رژیم» یک میلیون دلار جایزه در نظر گرفته بود.

در بیانیه آن روز جنبش آمده بود که «برای قتل ایهود باراک، وزیر دفاع اسراییل، ۴۰۰ هزار دلار؛ مئیر دوگان، رییس موساد ۳۰۰ هزار دلار؛ و آموس دیالین، فرمانده اطلاعات نظامی ارتش اسراییل، ۳۰۰ هزار دلار جایزه تعیین کرده است.»

این تشکل که از سوی برخی طلاب مدرسه معصومیه قم و دانشجویان راه‌اندازی شده است، در ابتدای فعالیت خود بحث برقراری عدالت اقتصادی در ایران را دنبال می‌کرد.

جنبش عدالتخواه دانشجویی هم‌چنین در بیانیه خود، خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی در خصوص ادامه غنی‌سازی اورانیوم آورده است: « مسئولان امر باید بدانند که تاریخ، مهر ذلت را بر پیشانی آنانی کوفته که از این اصول تخطی کرده‌اند.»


در همین رابطه:
ایران، امکان گشایش دفتر آمریکا را رد نکرد
«یک میلیون دلار جایزه برای قتل رهبران اسرائیل»
گفت و گو با ابراهیم یزدی و عزت‌الله سحابی، درباره‌ی پیشنهاد گشایش دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران

نظرهای خوانندگان

مسجد را هنوز نساخته اند گدا جلو درش نشسته.

-- امیر ، Jul 6, 2008

این چه تشکل محا فضه کاران است که بر علیه تصمیم رهبری قد علم کرده.زهی مملکت حسین قلی خانی.

-- سروش ، Jul 6, 2008

یکی نیست به این دانشجوهای ... بگوید در این مملکت حرف آخر را رهبر می زند. فکر می کنند بدون اجازه ی رهبر می توان دست به همچین اقدامی زد؟

-- طاها بذری ، Jul 7, 2008

لطفا برای ما جنبش را تعریف کنید. با واژه های اجتماعی اینگونه بازی نکنید و از خبرنگارانی استفاده کنید که فرق بین تشکل , حزب , گروه وجنبش را بدانند.
-------------------------------
زمانه: دوست عزیز، اطلاق این عباراتی از این دست نه بر اساس سلیقه و برداشت زمانه، که تنها به فراخور نامی است که هر گروه از آن استفاده می‌کند.
طبعاً شما دوست عزیز می‌توانید در خصوص تفاوت میان این عبارات یک مقاله آکادمیک برای انعکاس در زمانه در اختیار ما قرار دهید، اما از آنجا که زمانه در کاربرد این عبارات در خبرهای خود سعی در برخورد سلیقه‌ای ندارد، نمی‌تواند در ادعای یک گروه یا تشکل برای معرفی خود دستکاری کند.

-- نمدونم ، Jul 7, 2008

How come it is ok for Iran to have such an office in US since the revolution but not ok for US to have the same in Iran?

-- Babak ، Jul 7, 2008

با سلام ، لطفا به اطلاع جوجه دانشجویان بیعدالتخواه و خود سر برسانید که انقلاب سوم عزل بنی صدر بود . . .امام « ره » فرمودند حفظ نظام از اوجب واجبات است ، پس با مسایل کلان و اساسی نظام سلیقه ای برخورد نکنید و « فرزند زمان خویشتن باشید » نکند روزی در مورد شان عبارت درآوردن « چشم فتنه » از درون نظام به کار رود .

-- بدون نام ، Jul 8, 2008

این گروه تندرو و ساختگی اگر خیلی دلش به حال این مملکت می سوزه لااقل یک بار هم در باره این نابسامانی ها و مفاسد بزرگان نظام که هر روز کشور را به ورطه سقوط می برند موضع بگیرد و اعلامیه بدهد. اگر واقعا راست می گن!!

-- عرفان آزادی ، Jul 8, 2008

فکر کنم منظوزشون از اشغال کردن این بوده که زنگ بزنند تلفن اشون اشغال بشه

-- سینا ، Jul 8, 2008

حالا کی این خبرو به شما داده که بدونیم درسته یا نه ؟
منم اول خودم بودم ولی کسی حرفامو گوش نمیکرد, بعد خودمو کردم یه گروه بازم کسی گوش نکرد , بعد شدم تشکل خبری نبود , تا اینکه شدم یه جنبش , نه تنها حرفامو شنیدن بلکه آنچنان جنبودنم که هنوزم که هنوزه خودم نشدم .

-- مهرداد ، Oct 3, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)