تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر: «جهان نو، سینمای نو»

«جهان نو، سینمای نو» گفتگوی اسماعیل میهن‌دوست با کارگردانان سینمای ایران است که در ۱۵۰۰ نسخه از سوی نشر چشمه به بازار کتاب آمده است.

مصاحبه‌های این کتاب، کوشش‌هایی برای تحلیل و نقد فیلم در قالب گفتگو و از منظر تخصصی فن کارگردانی است.

نفس پدید آمدن این گفتگوها، پیشینه‌ای در فضای نقد فیلم ایران دارد که به حدود یک دهه پیش بازمی‌گردد؛ به دورانی که نارضایتی منتقدان، خوانندگان و عوامل گوناگونی که در تولید فیلم نقش دارند (کارگردانان، بازیگران، فیلمنامه‌نویسان، طراحان صحنه، تدوین‌گران و دیگر دست‌اندکاران) از نقدهای کلی‌گو، غیرتخصصی، احساساتی، و فلسفه‌باف روزافزون بود.

روبرت صافاریان در مقدمه‌ای که بر این کتاب نوشته است با اشاره به این دوران، می‌آورد: «انگار همه خواهان نوعی نقد بودند که از قلم‌فرسایی و انشانویسی و موضع‌گیری‌های اجتماعی فراتر رود و با دقت در جنبه‌های گوناگون فیلم، آن را بشکافد و تحلیل کند... نقد تخصصی، آرام آرام باب روز شد و دقت‌نظر در اجزای فیلم رواج یافت...در جریان کار مشخص شد بهترین کسانی که می‌توانند درباره وجوه مجزای فیلم اظهارنظر کنند، اهل آن فن هستند.»

با این حال، آقای صافاریان به خاطر این که «اولا اهل فن همه نویسنده نیستند و ثانیا به عنوان آدم‌های حرفه‌ای، همیشه دوست ندارند درباره کار همکارانشان اظهارنظر کنند» آورده است: «اما بسیاری از آنان، وقتی در گفتگو درباره تجربیات کار خود سخن می‌گویند، مطالب بسیار روشنگری درباره ظرایف حرفه‌شان می‌گویند که غالبا بسیار مفیدتر از نقدهای تخصصی است که توسط نویسندگان ناآشنا به حرفه نوشته می‌شود.»

گفتگوهای «جهان نو، سینمای نو» گزیده‌ای از مصاحبه‌هایی است که با جمعی از کارگردانان سینمای ایران به مناسبت اکران فیلم‌هایشان انجام شده و در شماره‌های مختلف ماهنامه «صنعت سینما» به چاپ رسیده‌اند.

آقای میهن‌دوست، ویژگی‌های این گفتگوها را چنین برشمرده است:‌«در هر کدام، انگیزه گفتگو، فیلمی است که در زمان اکران از فیلم‌های مطرح و بحث‌انگیزی بوده‌اند. قبل از پرداختن به فیلم، مروری بر روند کاری فیلمساز، دیدگاه او به مقوله آموزش و نحوه تجربه وجوه تکنیکی کارگردانی سینما- اعم از تجربی و آکادمیک- و چگونگی ورود به سینمای حرفه‌ای مورد بحث قرار گرفته است.»

در این کتاب با داریوش مهرجویی، بهمن فرمان‌آرا، علی‌رضا رئیسیان، احمد امینی، پرویز شهبازی، فرزاد موتمن، محمدعلی سجادی، حمید نعمت‌الله، اصغر فرهادی، رسول ملاقلی‌پور، خسرو معصومی، علی رفیعی، رضا میرکریمی، رخشان بنی‌اعتماد، محسن عبدالوهاب و رسول صدرعاملی گفتگو شده است.

فیلم‌های مورد گفتگو نیز «بمانی»، «خانه روی آب»، «ایستگاه متروک»، «این زن حرف نمی زند!»، «نفس عمیق»، «شب‌های روشن»، «جنایت»، «بوتیک»، «شهر زیبا»، «مزرعه پدری»، «رسم عاشق‌کشی»، «ماهی‌ها عاشق می‌شوند»، «خیلی دور خیلی نزدیک»، «گیلانه» و «دیشب باباتو دیدم آیدا» هستند.

قیمت این کتاب، ۵۵۰۰ تومان است.


در همین رابطه:
تازه‌های نشر: «غریبه در بخار نمک»
تازه‌های نشر: «فکر دموکراسی سیاسی»
تازه‌های نشر: «شوکران»
تازه‌های نشر: «راهنمای مطالعه سنجش خرد ناب
تازه‌های نشر: «پس باد همه چیز را با خود نخواهد برد»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)