تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مذاکرات بی‌نتیجه غرب علیه ایران

مذاکرات شش قدرت مذاکره کننده با ایران بر سر پرونده هسته‌ای این کشور، که با هدف زمینه سازی در خصوص تصویب دور چهارم تحریم‌ها علیه تهران برگزار شده بود، بدون نتیجه پایان یافت.

خبرگزاری فرانسه، نوشته است که این مذاکرات به دلیل تنش میان مسکو و غرب، به توافق طرفین منجر نشد.

با این حال، نمایندگان ایالات متحده، بریتانیا، روسیه، آلمان، فرانسه و چین در نشست خود در واشینگتن، بار دیگر از ایران خواستند با پذیرش مشوق‌های اقتصادی و تجاری پیشنهادی غرب، غنی‌سازی اورانیوم را به تعلیق درآورد.

به گزارش خبرگزاری‌ها شان مک‌کورمک سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، هدف این نشست را بررسی زمان دور بعدی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران اعلام کرد.

کاخ سفید روز دوشنبه گذشته به ایران هشدار داده بود که در صورت ادامه غنی‌سازی اورانیوم، باید در انتظار تحریم‌های بیشتر باشد.


با این حال، تنش میان روسیه و غرب که به دنبال حمله مسکو به گرجستان آغاز شد، رسیدن به توافق میان گروه پنج به‌علاوه یک را «اندکی پیچیده» کرده است.

رویترز هم مخالفت روسیه و چین با افزایش فشارها بر ایران را مانع حصول توافق در نشست واشینگتن اعلام کرد.

در همین حال، رابرت وود از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا گفته است که قدرت‌های بزرگ در استفاده همزمان از سیاست‌های تنبیهی و تشویقی برای وادار کردن ایران به کنار گذاشتن فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود، اتفاق نظر دارند.

ایران می‌گوید که قصد ساختن بمب اتمی را ندارد و از فناوری هسته‌ای تنها در فعالیت‌های صلح‌آمیز استفاده می‌کند.

این گزارش حاکی است که یک دیپلمات اروپایی پس از پایان مذاکرات قدرت‌های بزرگ، گفت که طرفین مذاکره کننده بر افزایش تحریم‌ها علیه تهران توافق دارند اما بر سر چگونگی و زمان اجرای آن، اختلاف نظر دارند.

آن‌طور که خبرگزاری‌ها نوشته‌اند، وزارت خارجه روسیه پس از هشدار کاخ سفید و اتمام مذاکرات گروه پنج به‌علاوه یک، به طور رسمی، مخالفت خود با افزایش تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کرد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه بر تلاش برای همکاری تهران در مذاکرات تاکید و با هرگونه اتخاذ تدابیر جدید علیه این کشور مخالفت شده است.


در همین رابطه:
«گزارش آژانس برای ایران خوب نیست»
«انتشار اسناد تازه علیه ایران در آژانس»
فرانسه خواستار تحریم بیشتر ایران شد
مخالفت روسیه با تشدید تحریم‌ها علیه ایران

نظرهای خوانندگان

چندان هم بی نتیجه نیست این بدین معناست که تحریم ها کارساز نیست و باید دنبال راه دیگری بود یعنی گزینه نظامی از زیر میز جایش را به روی میز بدهد گزینه نظامی در راه است .....

-- سروان ، Sep 20, 2008 در ساعت 12:23 PM

همانطور كه در جند ماه كذشته بارها نوشته ام نه جمهوري اسلامي اهداف ساخت بمب اتمي را تعطيل ميكند و نه غرب كار مهمي عليه جمهوري اسلامي مي كند اين روند ادامه خواهد يافت يك روز روسيه كارت ايران را رو مي كند يك روز فرانسه يا آمريكا و ساير كشورهاي كروه شش . نه جمهوري اسلامي ساختار تفاهم و همكاري با نهاد هاي بين المللي را دارد و نه جهان مي خواهد اين مركز بحران را از بين ببرد به همين دليل شاهرك حياتي جمهوري اسلامي مبارزات انقلابي مردم ايران براي احقاق حقوق اوليه ي انساني ست . و اين امر هم توسط كروهها و سازمانهاي و احزاب ايراني برنمي آيد فقط مردم بايد در اجتماعات خود مبارزات را تداوم دهند و نهادهاي مدني را بسازند و حول اين نهادهاي مدني مانند شوراها و سنديكاهاي كاركري دانشجوئي معلمان و جنبش برابري طلبي زنان جمع شوند و خواستهاي همديكر را حمايت كنند تا مردم به صحنه نيايند امكان خروج از اين جهنم جمهوري اسلامي غير ممكن است .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 20, 2008 در ساعت 12:23 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)