تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مخالفت روسیه با تشدید تحریم‌ها علیه ایران

دیمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه حمله نظامی علیه ایران را غیرقابل قبول خواند و با تشدید تحریم‌ها علیه این کشور نیز مخالفت کرد.

این اظهارات پس از سفر اخیر منوچهر متکی وزیرخارجه ایران به مسکو و دیدار با مقامات روسیه مطرح می‌شوند.

پیش از آن، نماینده آمریکا در سازمان ملل از اینکه اختلاف غرب با روسیه بر سر بحران گرجستان بر روی دیگر مسائل بین المللی و منطقه تاثیر گذار باشد ابراز نگرانی و تاسف کرده بود.


قبل از تشدید بحران در منطقه قفقاز، برخی گزارش ها از توافق کشورهای موسوم به پنج بعلاوه یک بر سر اعمال تحریم های تازه علیه ایران حکایت داشت.

به گزارش رویترز، آقای مدودف تعقیب سناریوی نظامی در خصوص تهران را «خطرناک» توصیف کرد و گفت که کشورش از مذاکرات اتحادیه اروپا با ایران که در راه اقناع این کشور در خصوص مسئله غنی‌سازی اورانیوم حرکت می‌کند، حمایت خواهد کرد.

وی کلید اصلی حل مناقشه ایران و غرب را ادامه مذاکره با تهران دانست و ادامه داد: «نباید در حال حاضر به دنبال تشدید و افزایش تحریم‌ها باشیم.»

ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه نیز گفته است که دول غربی بدون همراهی مسکو ازعهده حل مسئله هسته‌ای ایران برنمی‌آیند و نباید در موارد دیگری مثل بحران قفقاز از همکاری مشترک با این کشور دست بردارند.

ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان در مذاکراتی به رهبری خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بدنبال راضی کردن ایران برای دست برداشتن از آنچه بلندپروازی‌های هسته‌ای این کشور می نامند، در ازای دریافت کمک‌های اقتصادی هستند.

خروج روسیه از بندر پورتی

در حالی که خبرگزاری‌های جهان از خروج نیروهای روسیه از بندر پورتی در کنار دریای سیاه خبر می‌دهند، دیمیتری مدودف رئیس‌ جمهوری روسیه، وعده ناتو برای عضویت گرجستان در این پیمان را غیرقابل پذیرش اعلام کرد.

در پی میانجیگری نیکولای سارکوزی رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا در مناقشه گرجستان و روسیه، دیمیتری مدودف هفته گذشته وعده داده بود که نیروهای این کشور ظرف یک ماه آینده از خاک گرجستان عقب‌نشینی خواهند کرد.

اکنون وزارت کشور گرجستان خروج ارتش روسیه از بندر پوتی را تائید کرده است.

در همین حال بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه آقای مدودف گفته است که: «عضویت گرجستان در ناتو موجب بی‌ثباتی در منطقه قفقاز خواهد شد.»

رئیس جمهوری روسیه همچنین حمله گرجستان به اوستیای جنوبی و حمایت غرب از این اقدام را خط بطلانی بر وجود عدالت در جهان دانست و افزود: «وقایع هشتم اوت (حمله گرجستان به مناطق جدایی‌طلب) برای ما مثل یازده سپتامبر برای آمریکایی‌ها بود. امیدوارم درس‌های این واقعه نیز مثل یازده سپتامبر برای همه مفید باشد.»


آمریکا «شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی» را تحریم کرد
بانک ملت: تحریم‌های آمریکا تأثیری نداشته‌اند
بررسی تشدید تحریم‌ها علیه ایران در غرب
اعمال تحریم‌های جدید اروپا علیه ایران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)