تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«انتشار اسناد تازه علیه ایران در آژانس»

دیپلمات‌های غربی مدعی شده‌اند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اطلاعات تازه‌ای مبنی بر تلاش تهران در خصوص آماده‌سازی موشک‌های دوربرد خود برای حمل کلاهک هسته‌ای را در اختیار اعضای خود قرار داده است.

این خبر را خبرگزاری های رویترز و آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌های حاضر در نشست روز سه‌شنبه آژانس منتشر کرده‌اند.

یکی از مقامات آمریکایی حاضر در این نشست که نامی از وی برده نشده است مدارکی را که آژانس یک روز پس از انتشار گزارش خود درباره پرونده هسته ای ایران، در میان اعضایش توزیع کرده، معتبر دانست.

این در حالی است که مقام ایرانی حاضر در نشست یادشده که آسوشیتدپرس از وی نیز نامی نبرده است، این مدارک را جعلی خواند.

به نظر می‌رسد این مقام ایرانی، علی‌اصغر سلطانیه نماینده جمهوری اسلامی در آژانس باشد.


سایر دیپلمات ‌ها نیز اسناد تازه ارائه شده را قابل‌اعتبار اما اثبات‌ناپذیر دانسته‌اند.

اسناد و عکس‌های تازه منتشر شده، در راستای گزارش سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده مبنی بر تلاش ایران در خصوص دستیابی به سلاح هسته‌ای تا سال ۲۰۰۳ است.

به اعتبار این گزارش، تهران از آن سال به بعد فعالیت‌های بلندپروازانه هسته‌ای خود را متوقف کرده است.

گزارش اخیر محمد البرادعی مدیر کل آژانس، حاکی از ادامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران و نصب سانتریفیوژهای جدید، با وجود تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه این کشور بود.

آن‌طور که خبرگزاری رویترز نیز نوشته است دیپلمات‌ها مدارک تازه ارائه شده را بسیار قابل اعتماد و تخصصی دانسته اند.

در همین حال مقامات آمریکایی از نشست روز جمعه (۲۹ شهریور) دیپلمات‌های ارشد آمریکا، چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و آلمان در واشینگتن بر سر پرونده هسته‌ای ایران خبر دادند.

وزارت‌خارجه ایالات متحده اعلام کرد که این نشست برای موضع‌گیری شش قدرت جهان در خصوص گزارش اخیر آژانس درباره ایران و نیز بررسی راه‌های راضی کردن ایران به توقف غنی‌سازی اورانیوم برپا می‌شود.

ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان پس از انتشار گزارش آژانس، به ایران در خصوص «وقت‌کشی» تذکر دادند و تهدید کردند که در صورت ارائه نشدن پاسخ مناسب به این گزارش، این کشور باید در انتظار تحریم های بیشتر سازمان ملل باشد.

این در حالی است که چین و روسیه با افزایش تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کرده و بر ادامه مذاکرات اصرار ورزیده‌اند. چین همچنین ایران را به همکاری با آزانس بین المللی انرژی اتمی فراخوانده است.


در همین رابطه:
پایان مذاکرات تهران با بازرسان آژانس
مذاکرات جدید ایران و آژانس، در آستانه ارائه گزارش برادعی
سلطانیه: آژانس، ناظر سازمان ملل نیست
تهدید مجلس ایران به کاهش همکاری با آژانس

نظرهای خوانندگان

hame chiz bastegi be baji darad ke iran midahad be kasani ke zooreshoon beiran mireseh , har vaght nade be moghe feshar miad

-- arash ، Sep 17, 2008 در ساعت 05:02 PM

چین و روسیه صحبت از مذاکره میکنند که خیلی خوب است جنگ چیز بدی است همه ما اینرا خوب میدانیم فقط یک اشکال باقی میماند ..مذاکره تا کی..تا قیام. قیامت که نمیشود..بالغ بر 3 سال هست که بحث اتمی ایران جدی شده حدود بالغ بر 10 الی15 سال است که ایران از نظر فعالیت اتمی زیر ذره بین جهانیان میباشد.. و ایران اگاهانه دنیا سر میدواند و بنوعی همه را مچل کرده است فکر میکند سر مردم دنیا هم میتواند مثل مردم ایران شیره بمالد وچین و روسیه هم از این نمد بدنبال کلاهی برای خودشان هستند و بیچاره مردم ایران که تمام بدبختی ونکبت سیاست غلط و خائنانه نظام بمردم میرسد

-- حسن ، Sep 18, 2008 در ساعت 05:02 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)