تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر: «دیوانه‌ای در شهر»

«دیوانه‌ای در شهر» نوشته ژرژ سیمنون با ترجمه رامین آذربهرام از سوی انتشارات مروارید در ۱۶۵۰ نسخه منتشر شده است.

ماجرای کتاب در شهر کوچکی در جنوب فرانسه روی می‌دهد. «مگره» در قطاری که به بوردو می‌رود متوجه مردی می‌شود که رفتار مشکوکی دارد. مرد نزدیک شهر برژاک از قطار بیرون می‌پرد و مگره هم با واکنشی غریزی او را تعقیب می‌کند. اما قبل از این که بتواند مانع فرار مرد شود هدف گلوله او قرار می‌گیرد.

مگره زخمی، در بیمارستانی در در شهر کوچک برژاک بستری می‌شود و این آغاز آشنایی او باگروهی از افراد بانفوذ شهر است که آنها نیز رفتاری عجیب و مرموز دارند. مگره از طریق آنها درمی‌یابد که مردی دیوانه، شب‌ها در حومه برژاک پرسه می‌زند و تا آن زمان، به دو زن حمله کرده و آنها را کشته است.

تحقیقات بعدی، مگره را درگیر ماجرای مخوفی می‌کند که ابعاد تازه‌ای از نیمه تاریک ذهن انسانی را برملا می‌سازد.

ژرژ ژوزف کریستن سیمنون متولد ۱۹۰۳ شهر لیژ در بلژیک است. وی که تا پیش از سال ۱۹۱۸ به مشاغل مختلفی از جمله شاگردی در کتابفروشی پرداخت، در پی بیماری پدرش ترک تحصیل کرد و در نشریه گازت دو‌لیژ به عنوان خبرنگار مشغول به کار شد.


خبرنگاری به سیمنون امکان داد با گروه‌ها و طبقات مختلف مردم از جمله افرادی که در هتل‌های ارزان اقامت داشتند، وقتشان در نوشگاه‌ها سپری می شد و گه‌گاه گذارشان به اداره پلیس می‌افتاد سر و کار پیدا کند و با منش و رفتار آنان به خوبی آشنا شود.
این آشنایی، بعدها زمانی که نویسندگی حرفه اصلی وی شد ،بسیار به کارش آمد.

کار در گازت که روزنامه‌ای پرتیراژ و عامه‌پسند بود باعث شد تا سیمنون مهارت‌های تند نویسی و ویرایش سریع متون نوشتاری را به خوبی فرابگیرد. عادت تندنویسی تا پایان کار حرفه‌ای‌اش با وی ماند، به نحوی که می‌توانست یک رمان کامل را تنها در سه ساعت بنویسد و آماده چاپ کند!

در سال ۱۹۳۰ شخصیت محبوب آثارش «کمیسر مگره» برای نخستین بار در داستان کوتاهی که آن را به درخواست ژوزف کسل (j.kessel) برای چاپ در مجله کارآگاه (Detective) نوشت ظاهر شد.

وی در سال ۱۹۴۵ پس از آن‌که گشتاپو به یهودی بودنش شک برد، از فرانسه اشغال‌شده گریخت و به آمریکا رفت. دوران اقامت در آمریکا از خلاقانه‌ترین ایام زندگانی پربار سیمنون بود.

سیمنون یکی از پرکارترین نویسندگان قرن بیستم بود. وی عادت داشت ساعت جهار صبح از خواب بیدار شود و شروع به نوشتن کند. وی این کار را تا ظهر ادامه می‌داد و بقیه روز را استراحت می کرد. به این ترتیب می‌توانست در هر روز ۶۰ تا ۸۰ صفحه مطلب بنویسد.

آثار وی مشتمل بر بیش از ۲۰۰ رمان، ۱۵۰ رمان کوتاه، یک سناریو برای باله، چندین جلد زندگی‌نامه، مقالات بیشمار و تعداد زیادی رمان عامه‌پسند است که آنها را صرفا برای کسب درآمد و با یک دوجین نام مستعار نوشته است.

اما شهرت سیمنون بیشتر به واسطه ۷۵ رمان و ۲۸ داستان کوتاهی است که کمیسر مگره قهرمان آنهاست.

در مجموع بیش از ۵۵۰ میلیون نسخه از آثار او در سراسر جهان به فروش رفته‌اند.

استقبال بی‌نظیر دوستداران رمان پلیسی کلاسیک از آثار سیمنون، برای وی شهرتی بسزا و ثروتی کم‌نظیر به ارمغان آورد و با روی آوردن کارگردانان سرشناسی چون ژان دلانوا، برتران تاورنیه و ژان رنوار به آثار او، دوستداران سینما نیز به جمع طرفدارانش پیوستند.

از سیمنون به خاطر ارزش ادبی و محتوای انسانی آثارش بارها تجلیل به عمل آمد و دولت بلژیک در سال ۲۰۰۵ وی را به لقب «بزرگ‌ترین بلژیکی» مفتخر کرد.

آقای آذربهرام مترجم کتاب می‌نویسد: «ترجمه آثار سیمنون کار ساده‌ای نیست. جملات و عبارات آثار وی کوتاهند اما چنان استادانه در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند که فضای حاکم بر اثر مانند یک تابلوی زیبا پیش چشم خواننده گسترده می‌شود.»

«دیوانه‌ای در شهر» در یازده فصل «مسافر بی‌قرار»، «پنج مرد سرخورده»، «بلیت درجه دو»، «مهمانی مگره»، «یک کشف حیرت‌انگیز»، «خوک آبی»، «ساموئل»، «کلکسیونر کتاب»، «ربوده شدن یک آوازخوان قدیمی»، «فرار نافرجام» و «پدر عوضی» یک داستان پلیسی جذاب را برای خواننده روایت می‌کند.


در همین رابطه:
تازه‌های نشر: «پیکاسو»
تازه‌های نشر: «بخارا»
تازه‌های نشر: «ناشناس در شبکه اینترنت»
تازه‌های نشر: «تاریخ اجتماعی روابط جنسی در ایران»
تازه‌های نشر: «عرصه سوم»

نظرهای خوانندگان

Lotfan dar morede ketabe VASVASE IN BOD... nevashte Nasrin Parvaz etela resani koonid. ba sepas.

-- بدون نام ، Sep 10, 2008 در ساعت 11:47 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)