تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

انتقاد بی‌سابقه نویسنده سابق کیهان از مراجع

محمد نوری‌زاد، نویسنده سابق روزنامه کیهان از روحانیون بلندپایه شهر قم به خاطر «رتبه اول این شهر در فساد اجتماعی در ایران» انتقاد کرد.

انتقاد این نویسنده، یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که اعلام شد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از وی «به خاطر اهانت به مرجعیت و روحانیت» شکایت کرده است.

محمد نوری‌زاد که سال‌ها ستون‌نویس صفحه ۱۴ روزنامه کیهان بود، جمعه گذشته در وبلاگ خود انتقاداتی متوجه سیاست‌های وزارت ارشاد در خصوص صدور مجوز کتاب کرد که به نظر می‌رسد بخش‌هایی از آن موجب طرح شکایت جامعه مدرسین علیه وی شده باشد.

آقای نوری‌زاد در یادداشت خود از این‌که اداره ممیزی کتاب وزارت ارشاد اقدام به سانسور دیوان شعر حافظ کرده است، انتقاد کرده و نوشته بود: «متصدیان، بیش از نیمی از اشعار او را به دلیل اهانت به ساحت شیخ و گربه زاهد و شخص جناب عابد و آقایان اهل فتوا و منبر و واعظین و ریاکاری و تزویر این جماعت هفت‌خط ... غیر قابل چاپ دانسته و زیر بسیاری از اشعار استغنایی او را با قلم قرمز خط کشیده‌اند.»

وی هم‌چنین شب گذشته در واکنش به شکایت جامعه مدرسین در وبلاگش نوشته است: «ظاهراً از من و نوشته‌ام به مراجع، که جز خیرخواهی درآن نیست، شکایت کرده‌اند. حلال آزاداندیشی آنان و شعارهای کربلایی‌شان.»

آقای نوری‌زاد در عین حال از روحانیون ساکن قم که از وی شکایت کرده‌اند، پرسیده است: «چرا باید شهر مقدس قم، با وجود این همه روحانی و مرجع تقلید و مراکز علمی و زیارتگاه‌های معتبر، طبق آمارهای رسمی کشوری، اول رتبه را در مفاسد اجتماعی داشته باشد.»

وی در ادامه یادداشت خود نوشته که «پس روحانیانی که مدعی اصلاح جهانند، دراین شهر چه می‌کنند؟»

شهر قم یکی از شهرهای مهم مذهبی ایران است که در آن طلبه‌های زیادی مشغول تعلمیات دینی هستند.

این شهر که در فاصله ۱۴۰ کیلومتری جنوب شهر تهران واقع شده، محل سکونت برجسته‌ترین روحانیون شیعه است.

قم جزو معدود شهرهای جهان است که تقریباً در تمام طول تاریخ اسلام، فقط شیعه‌نشین بوده‌ است.

آقای نوری‌زاد در یادداشت خود هیچ اشاره‌ای به آمار فساد در این شهر مذهبی که به نوشته وی «از سوی منابع رسمی اعلام شده است» نکرد.

نویسنده سابق روزنامه کیهان که یکی از طرفداران محمود احمدی‌نژاد رییس‌‌جمهوری ایران محسوب می‌شود، هم‌چنین از روحانیون و علمای شهر قم که به خاطر این‌که «عواقب دخالت‌های خود را نمی‌پذیرند» انتقاد کرده است.

وی به‌ طور تلویحی در اعتراض به دخالت‌های روحانیون در تصمیمات کشوری نوشته که «دخالت دیگران، هر که می‌خواهند باشند، جز به هرج و مرج امور کشور نخواهد انجامید.»

مواضع محمد نوری‌زاد، سومین اعتراض و انتقاد به عملکرد روحانیون برجسته جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۷ است.

۲۶ فروردین‌ماه امسال، محمدرضا زائری، روحانی‌ای که مدتی سردبیری روزنامه همشهری را بر عهده داشت، در وبلاگش خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی نوشته بود که «به خاطر دروغ‌گویی‌های آنان، مردم ایران به اخبار رادیو‌های خارجی بیشتر از خطبه‌های نماز جمعه و اخبار صدا و سیما اطمینان دارند.»

چند ماه بعد عباس پالیزدار که گفته می‌شود یکی از نزدیکان به محمود احمدی‌نژاد است، در یک سخنرانی جنجالی در دانشگاه همدان، ۹ تن از مراجع و علمای مذهبی ایران را متهم به فساد اقتصادی کرده بود.

پالیزدار بعدها به اتهام «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی» دستگیر شد و هم‌اکنون به همراه ۱۰ متهم دیگر پرونده در زندان به سر می‌برد.

آقای نوری‌زاد در پایان یادداشت خود پیش‌بینی کرده که به خاطر انتقاد‌ها از عملکرد روحانیون برجسته جمهوری اسلامی دستگیر شود.


در همین رابطه:
شکایت جامعه مدرسین از محمد نوری‌زاد
زائری: جمهوری اسلامی دروغ می‌گوید

نظرهای خوانندگان

اشغل الظالمین بالظالمین. یا شاید اشغل الجاهلین بالجاهلین. به هر حال اینا ربطی به ما نداره، خودشون دارند همدیگر رو پاره می کنند. این نوری زاد با اون تفکر و تعصبات کور دینی اش درگیر مشتی متعصب و نادان دیگه شده.

-- مهدی ، Sep 4, 2008


به گمان من بایسته است مراجع به تقویت سواد خود بپردازند و به اندازه فهم خود حرف بزنند. سه سال قبل در نامه ای به یازده مرجع داخلی و خارجی از آن ها تقاضا کردم قرآن را یک بار دیگر بدون پیش فرض حدیث و روایت بخوانند، زندگی شان متحول خواهد شد و بلکه بر عمر تلف شده خود کمتر حسرت بخوردند.
مگر آقای محمد نوری زاده چه حرف بدی زده که اینان این چنین شارلاتان بازی در می آوردند. خدا وکیلی بگویند چه "شاخصی" برای اندازه گیری و سنجش اثر کارهایشان را قبول دارند؟؟ آیا تا کنون به این فکر کرده اند؟ که بیایند ارزیابی کنند چه اثر مثبت و یا منفی در زندگی مردمی که خرج زندگی آن ها را می دهند داشته اند؟؟
هی که نمیشه غیر مسولانه نخود هر آشی شد، بدون این که صلاحیت آن را داشت.

ترا بخدا بگویید کجای این حرف آقای نوری زاده اشکال دارد:
«چرا باید شهر مقدس قم، با وجود این همه روحانی و مرجع تقلید و مراکز علمی و زیارتگاه‌های معتبر، طبق آمارهای رسمی کشوری، اول رتبه را در مفاسد اجتماعی داشته باشد.»

-- آرش ، Sep 4, 2008

حتما اقای نوری زاد به این نتیجه رسیده در این کشور بیرون وداخل زندانش فرقی ندارد .

-- اوا ، Sep 5, 2008

این گفتار بیشتر یک سوپاپ کنترل شده است تا انتقاد سازنده .این نظام اصلاح پذیر نیست چون خوب میداند که با کوچکترین روزنه در جهت اصلاحات واقعی از هم خواهد پاشید

-- حسن ، Sep 5, 2008

آنقدر فساد در این نظام بالا رفته که وابستگان به نظام از این همه فساد به ستوه آمده اند.

-- کوروش ، Sep 6, 2008

شغال بیشه مازندران را نگیرد جز سگ مازندرانی

-- بدون نام ، Sep 8, 2008

اینقدر در جامعه ما چپاول وجود دارد که آدم نمی داند کی داره می خوره کی نمی خوره

-- سعید ، Oct 9, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)