تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

زائری: جمهوری اسلامی دروغ می‌گوید

محمد‌رضا زائری روحانی محافظه‌کار و سردبیر سابق روزنامه پرتیراژ همشهری در آخرین پست وبلاگ خود نوشت که به‌خاطر دروغگویی مسئولان جمهوری اسلامی، مردم ایران به اخبار رادیو‌های خارجی بیشتر از خطبه‌های نمازجمعه و اخبار صداو سیما اطمینان دارند.

آقای زائری که پیشتر به خاطر درج نامه یک نوجوان در «هفته‌نامه خانه» به اتهام ارائه چهره‌ای خشن از آیت‌الله خمینی بازداشت شده بود، این پست وبلاگی را در واکنش به سکوت رسانه‌های جمهوری اسلامی در مورد دستگیری فرمانده سابق پلیس استان تهران نوشته‌است.

قوه‌قضائیه ایران، هفته گذشته بازداشت این فرمانده پلیس را تأیید کرد.

زائری در وبلاگ خود مقامات آمریکا و جمهوری اسلامی را «دروغگو» نیز خوانده است.

به نوشته این روحانی محافظه‌کار «هم آمریکا دروغ می‌گوید هم جمهوری اسلامی با یک تفاوت: آمریکا کوپن دروغگویی خود را برای چیزهای بزرگ هزینه می‌کند و جمهوری اسلامی اعتبار خبری خود را برای چیزهای کوچک ضایع می‌سازد.»

متن کامل یادداشت را بخوانید

وی از جمله‌ روحانیون جوانی است که در صدا و سیمای جمهوری اسلامی برنامه‌های متعددی در زمینه اخلاق، فرهنگ و جامعه اجرا کرده است.

با این حال زائری با انتقاد از رویکرد رسانه‌ای جمهوری اسلامی در سه دهه گذشته، می‌نویسد: «در ایران اگر یک عضو شورای نگهبان یا یک نماینده مجلس خبرگان یا حتی یک فرمانده جزء نیروی انتظامی خطایی کند، همه حیثیت کشور و اعتبار نظام و آبروی رهبر و بدتر و بالاتر از همه اعتقادات دینی مردم برای نجات احتمالی سردار فلان و حجت الاسلام بهمان هزینه می‌شود!»

آقای زائری سال‌ها پیش از این، داستانی با عنوان «کفش‌هایم کو؟» در شماره 11 ماهنامه نیستان به مدیرمسئولی و سردبیری مهدی شجاعی منتشر کرده بود.

این داستان کوتاه که در مورد «تفرعن و غرور» یک روحانی است، بازتاب بسیار گسترده‌ای در محافل مذهبی داشت.


متن کامل داستان را بخوانید

وی در بخش دیگری از یادداشت خود مدیران صدا و سیما و نهاد‌های رسمی خبری را «نادان» خطاب کرده و در نقد عملکرد آنان می‌نویسد:«حالا ای کاش قضیه فقط نادانی صدا و سیما و نهادهای رسمی خبری در حوزه سیاست بود ... بدبختی این است که از روضه امام حسین تا عید غدیر و آیات قرآن همه را با هم می‌آمیزند و با باور رنگ باخته بخشی از نسل جوان بازی می‌کنند.»

وی در پایان، درباره عملکرد پلیس در برخورد با مصادیق قانون‌شکنی در ایران، می‌آورد:«در ماجرایی مانند انفجار شیراز این موضوع دوباره به چشم آمد: مردم بعد از ساعت ها سکوت از حادثه تصادفی بودن انفجار یک کپسول گاز تا توطئه بیگانگان و از آسیب های جزئی تا کشته و زخمی شدن صدها نفر را شنیدند! چه چیز را باور کنند؟ یکی نیست بگوید برادران بزرگوار وقتی تمام اهتمام نیروهای انتظامی و امنیتی شد دستگیری چند جوان در یک زیرزمین و بعد اعلام افتخار آمیز خبر ضبط آلات موسیقی آن‌ها و ... وقتی تمام مشکل آقایان شد اندازه روسری خانم ها معلوم است نخ از دست در می‌رود و ...»

زائری که در حال حاضر در لبنان به سر می‌برد، در دوران سردبیری خود در روزنامه همشهری، ایده برگزاری جشنواره بین‌المللی کاریکاتور هولوکاست را مطرح کرد که با انتقادات شدیدی روبه‌رو شد.

نظرهای خوانندگان

این آقای زائری چه شخصیت دو گانه ای دارند!؟!

-- مهدی ، Apr 18, 2008 در ساعت 11:39 AM

اون موقعي كه سردبير بوده، پاچه خواري مي كرده و حالا كه سردبير نيست ساز مخالف مي زند.

-- امين ، Apr 18, 2008 در ساعت 11:39 AM

با این نظر که جمهوری اسلامی را فدای اشخاص کردیم موافقم چرا که کسی دلش برای آن همه خونی که داده شد نمی سوزد .
وبعد بجای اینکه وصله به آقای زائری بچسبانیم به این فکر کنیم که چرا کسی که جزء چهره های فرهنگی بوده و در جمهوری اسلامی این همه کار فرهنگی انجام داده این چنین راجب جمهوری اسلامی قضاوت می کند .

-- حامد ، Apr 25, 2008 در ساعت 11:39 AM

يك روز يادم هست كه مي گفت در يك گفتگو وبحث بازنده كسي هست اول ناراحت مي شود،حالا هم برادر من زورت به كسي نرسيده گير دادي به آقاي زائري كه هزاران كيلومتر با من و توفاصله دارد اگر مطلب را قبول نداري كه حق هرفردي مي تواند باشد خوب اين گوي و اين ميدان او حرف خودش را زده تو هم حرف خودت را بزن بعد اجازه بده بنده وسايرين بخوانيم وبين مطلب شما وآقاي زائري قضاوت كنيم

-- بدون نام ، Jul 9, 2008 در ساعت 11:39 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)