تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نگرانی از افرایش فشار‌ها بر مدافعان حقوق بشر

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران می‌گوید که مدافعان حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران در معرض خطر قرار گرفته‌اند.

اظهار نگرانی از به مخاطره افتادن وضعیت فعالان حقوق بشر در ایران در بیانیه این کمپین، در حالی است که عماد‌الدین باقی و شیرین عبادی دو فعال حقوق بشر در ایران تحت فشار‌های جدید مقامات قضائی و رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند.

در بیانیه کمپین بین‌المللی حقوق بشر که نسخه‌ای از آن امروز سه‌شنبه به دفتر رادیو زمانه ارسال شده، آمده است که این کمپین عمیقاً «نگران سلامتی و امنیت جانی شیرین عبادی» است.

شیرین عبادی فعال حقوق بشر و برنده صلح نوبل در هفته‌های اخیر به شت از سوی خبرگزاری دولتی ایرنا، روزنامه کیهان و برخی رسانه‌های محافظه‌کار تحت فشار قرار گرفته است.

خبرگزاری ایرنا، پیشتر اعلام کرده بود که نرگس توسلیان فرزند شیرین عبادی به جامعه بهاییت گرویده است؛ ادعایی که از سوی خانم عبادی و دخترش رد و منجر به طرح شکایتی علیه این خبرگزاری شده است.

رسانه‌های محافظه‌کار همچنین خانم عبادی را که وکالت بهاییان بازداشت‌شده در ایران را بر عهده دارد، به طور ضمنی به وابستگی به اسراییل متهم کرده‌اند.

در سال‌های اخیر نیز از طرف یک گروه ناشناخته «ضد بهایی» خانم عبادی بارها به مرگ تهدید شده است، تهدیدی که منجر به صدور دستوری از سوی محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران مبنی بر حفاظت از جان وی شد.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با اعلام نگرانی از وضعیت پیش آمده برای خانم عبادی در بیانیه خود آورده است: ‌«مقامات دولتی با این اقدامات می‌خواهند خانم عبادی را از وظیفه خود در دفاع از قربانیان حقوق بشر باز دارند.»

این کمپین هم‌چنین از ادامه بازداشت و «بدرفتاری» با یکی دیگر از مدافعان حقوق بشر، آقای عمادالدین باقی که «سلامتی ایشان بشدت در معرض خطر است» ابراز نگرانی کرده است.

در بیانیه این کمپین اعلام شده که «عمادالدین باقی یکی از مدافعان سرشناس حقوق بشر نیز در زندان بشدت مورد آزار و بدرفتاری قرار گرفته است.»

باقی مؤسس انجمن دفاع از حقوق زندانیان در ایران است و از جمله به‌خاطر نوشتن مقالاتی طی ده سال گذشته بر ضد اجرای احکام اعدام، در زندان به سر می‌برد.

وی در حال حاضر یک دوره یکساله زندان را سپری می کند که در ۱۷ مهرماه ۱۳۸۷ به پایان خواهد رسید.

آن‌طور که در بیانیه این کمپین آمده «اطلاعات حاکی از این است که وضعیت سلامتی باقی هر روز وخیم‌تر می‌شود و وی در یک سلول کوچک بدون امکانات به همراه یک زندانی دیگر نگهداشته شده است.»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرد که چنین رفتاری با یک فعال حقوق بشر «ظالمانه و غیر انسانی است.»

به گفته این کمپین «دولت ایران موظف است که بطور یقین از خانم عبادی و آقای باقی و دیگر مدافعان حقوق بشر محافظت کند.»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در عین حال از دولت محمود احمدی‌نژاد خواسته که «به آزار و اذیت و سرکوب وکلا و مدافعان حقوق بشر پایان داده، امنیت جانی خانم شیرین عبادی را تضمین کرده و آقای عماد الدین باقی را فوراً و بدون هیچ گونه قید و شرطی از زندان آزاد کنند.»


در همین رابطه:
پاسخ فرزند شیرین عبادی به خبرسازی ایرنا
ایرنا شیرین عبادی را تهدید کرد
رد ادعای ایرنا از سوی شیرین عبادی

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)