تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

خروج حزب نواز شریف از دولت ائتلافی پاکستان

نواز شریف نخست‌وزیر سابق پاکستان می‌گوید که بدلیل اختلاف بر سر بازگرداندن قضات اخراج‌شده دیوان عالی این کشور با حزب مردم، حزب خود (مسلم لیگ، شاخه نواز) را از ائتلاف حاکم بر پاکستان خارج می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این اتفاق قدرت را در حزب مردم پاکستان متمرکز می‌کند که تمایل زیادی به باقی‌ماندن در زمره کشورهای نزدیک به ایالات متحده دارد.

نواز شریف امروز دوشنبه گفت که به دلیل شکست در بازگرداندن قضات اخراج‌شده دیوان عالی این کشور که در زمان پرویز مشرف از کار برکنار شده بودند، تصمیم به خروج از ائتلاف گرفته است.

مشرف برای تامین امکان مجدد انتخاب خود به عنوان رئیس‌جمهوری ، قضات دیوان عالی را اخراج کرده بود.

نمایندگان پاکستان انتظار دارند در انتخابات ریاست‌جمهوری ششم سپتامبر، آصف‌علی زرداری رهبر حزب مردم به عنوان جانشین مشرف انتخاب شود.

رویترز نیز در این خصوص نوشت که با افزایش تنش‌های سیاسی در هفته‌های اخیر در پاکستان، مقامات دولتی از توجه به فشارهای اقتصادی و مشکلات امنیتی حاکم بر این کشور غافل مانده‌اند.

نواز شریف می‌گوید که زرداری رهبر حزب مردم و شریک اصلی مسلم لیگ (شاخه نواز) در دولت ائتلافی، به طور مکرر وعده‌های خود مبنی بر بازگرداندن قضات دیوان عالی و تصمیم گیری در خصوص رئیس‌جمهوری آینده پاکستان را نقض کرده است.

وی در یک کنفرانس خبری افزود: «بنابراین ما تصمیم گرفتیم که به حمایت از دولت ائتلافی خاتمه دهیم و در جایگاه اوپوزیسیون بنشینیم.»

حزب نواز شریف پیشتر نیز بارها تهدید به خروج از دولت کرده بود.

حزب مردم پاکستان روز شنبه گذشته اعلام کرده بود که آصف علی زرداری رهبر این حزب و همسر بی‌نظیر بوتو در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده این کشور نامزد خواهد شد.

کارشناسان می‌گویند مخالفت آقای زرداری با بازگرداندن قضات مستقل دیوان عالی از بیم بازشدن پرونده فساد مالی وی و حزب متبوعش است.

نواز شریف گفته بود در صورتی از نامزدی آقای زرداری حمایت می‌کند که وی قول دهد حق انحلال پارلمان از سوی رئیس‌جمهور و انتصاب امرای ارتش را از اختیارات رئیس‌جمهوری آینده پاکستان حذف کند.

یک گزارش دیگر حاکی است که وزارت کشور پاکستان فعالیت مهمترین گروه طالبان یعنی "تحریک طالبان پاکستان" TTP را ممنوع اعلام کرده است. قرار است و داراییها و حساب بانکی این گروه نیز مسدود شود.


در همین رابطه:
خطر انشعاب در دولت ائتلافی پاکستان
ابهام در مورد آینده پرویز مشرف
«استعفای مشرف، پیشرفت دموکراسی در پاکستان»
رئیس جمهور پاکستان استعفا کرد
تعیین ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته برای کناره‌گیری مشرف
«مشرف از قدرت کناره‌گیری نمی‌کند»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)