تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تعیین ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته برای کناره‌گیری مشرف

دولت ائتلافی پاکستان اعلام کرد که به پرویز مشرف، رییس‌جمهور این کشور دو روز فرصت می‌دهد تا از قدرت کناره‌گیری کند و تهدید کرد در غیر این صورت، روند برکناری او را آغاز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، احمد مختار، وزیر دفاع پاکستان گفت که با پایان روند تهیه اظهارنامه علیه مشرف، درخواست استیضاح وی، روز سه‌شنبه به پارلمان ارائه می‌شود.


پرویز مشرف، رییس‌جمهور پاکستان (عکس: AFP)

این اظهارات پس از آن بیان شد که شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان گفت که ژنرال مشرف برای جلوگیری از برکناری ظرف ساعات آینده باید استعفا دهد و بیش از این فرصتی ندارد.

رشید قریشی، سخنگوی مشرف مکرراً کناره‌گیری وی از قدرت را رد کرده و گفته است که رییس‌جمهور پاکستان، خود را برای پاسخ به اتهامات دولت و پارلمان آماده می‌کند.

پرویز مشرف در سال ۱۹۹۹ در یک کودتای نظامی، قدرت را به دست آورد و به متحد آمریکا در «جنگ علیه تروریسم» بدل شد.

دولت ائتلافی پاکستان معتقد است که مشرف تلاش می‌کند برای جلوگیری از محاکمه خود، در این کشور شرایط فوق‌العاده اعلام کند.

برخی رقبای مشرف می‌گویند دادن تضمین‌هایی به مشرف مبنی بر جلوگیری از محاکمه وی، او را به کناره‌گیری مسالمت‌آمیز از قدرت ترغیب می‌کند.


تظاهرات طرفداران حزب مردم در اعتراض به پرویز مشرف (عکس: AFP)

ایالات متحده که همکاری اسلام‌آباد را برای «مبارزه با تروریسم» ضروری می‌داند، همراه با بریتانیا و عربستان سعودی، بارها نمایندگانی را برای مذاکره با طرف‌های درگیر در بحران پاکستان، به این کشور اعزام کرده است.

ارتش پاکستان نسبت به این بحران و فرمانده سابق خود موضع بی‌طرفی اتخاذ کرده است. مشرف در نوامبر سال گذشته تحت فشارهای بین‌المللی از فرماندهی ارتش کناره‌گیری کرد.

در طول تاریخ ۶۱ ساله پاکستان، هیچ رییس‌جمهوری استیضاح نشده است.


در همین رابطه:
«مشرف از قدرت کناره‌گیری نمی‌کند»

نظرهای خوانندگان

میدوارم هر چه زودتر این فرد که در یک کودتای نظامی به قدرت رسیده و این دیکتاتور سرسپرده هر چه زودتر برکنار شود و محاکمه شود.

-- حسام ، Aug 17, 2008 در ساعت 06:35 PM

یکی از اشتباهات تاریخی که در بسیاری از کشورهای عقب مانده دچار آن شده اند کینه توزی های سیاسی ست همین کشور خود ما ایران اگر در سال 57 جبهه ی ملی و چپها دست همکاری به سوی شاه دراز میکردند سرنوشت کشور این نشده بود که شد . در پاکستان و ترکیه نیز چنین اتفاق افتاده است حزب مردم پاکستان به جای اینکه با پرویز مشرف ائتلاف کند با جریان ضد دموکراتیک و مذهبی نواز شریف ائتلاف کرده است حزب مردم در یک کینه توزی غیر سیاسی به جای آنکه مردم پاکستان را رهبری کند تابع صرف آنها شده است حزب مردم با این عمل دست به خودکشی سیاسی میزند زیرا جریان انحصارطلب نوازشریف به حزب مردم و پرویز مشرف فرصت داده است تا یکدیگر را تضعیف کنند مشرف از صحنه ی سیاسی کنار میرود نوازشریف و طالبان روز بروز قدرتشان افزوده میشود پاکستان را موج ترور و وحشت و فساد فرا خواهد گرفت حزب مردم نیز از قدرت رانده میشود در شرایط فعلی تضعیف پرویز به معنی تقویت طالبان در پاکستان است . حزب دموکرات آمریکا برای افزایش قدرت حزب مردم با تحت فشار قرار دادن پرویز مشرف عملا در جهت سیاستهای عربستان حرکت کرده است نوازشریف و طالبان از این خلاء حداکثر استفاده را خواهند برد حزب مردم میتواند کینه توزی ها را کنار بگذارد و ائتلاف با پرویز مشرف را هر چه سریعتر در دستور کار خود قرار دهد . اگر به کشور مصر نگاه کنیم نمونه ی موفق این ائتلاف است چند سال پیش اخوان المسلمین پارلمان مصر را در اختیار گرفت زیرا چپ گراها و ملیون مصر سرگرم مبارزه با مبارک بودند در این خلا و زور آزمائی اخوان المسلمین روز بروز قدرت را قبضه میکرد اما حزب سوسیالیت مصر در یک اقدام غیر منتظره اقدام به ائتلاف با جریان حسنی مبارک داد هم اکنون جریانی به عنوان اخوان المسلمین تبدیل به یک جسد بی تحرک شده است دیگر قدرت مانور ندارد اکثریت پارلمان را از دست داده و هر روز مواضعش ضعیفتر شده است کشور مصر با همه ی ضعف اقتصادی در جهت جلو حرکت میکند .
در ایران نیز همین کینه توزی جبهه ی ملی و چپها با شاه نبود امکان ایجاد جمهوری اسلامی هم هرگز پدید نمی آمد اگر جبهه ی ملی حد اقل از بختیار حمایت میکرد اوضاع به مراتب بهتر از این بود رهبر جبهه ی ملی به پاریس میرود دست بوسی خمینی با آن وضع و حال . اما سنجابی حاضر نیست کینه توزیش را با شاه کنار بگذارد در مورد ایران هم همین حزب دموکرات آمریکا بود که با بی پرنسیپی شاه را تضعیف و جریان ضد دموکراتیک در ایران را تقویت کرد امیدوارم حزب مردم پاکستان بتواند در این 48 ساعت تصمیم مهم و تاریخی اش را تصحیح کند .

-- فرهاد- فریاد ، Aug 17, 2008 در ساعت 06:35 PM

دولت مشرف یه دولت کاملا دیکتاتوریه که من فکر میکنم دلیل حمایت فرهاد از اون اینه که مشرف تبدیل شده به مترسک امریکا یا حالا به قول شما متحدی برای جنگ علیه تروریسم.
من به عنوان یه جوون نسل سومی هر چیز درست و حسابی توی مملکتم میبینم همش مال زمان شاه بوده از پالایشگاه نفت کرفته تا نیروکاه اتمی و غیره که اتفاقا هیچ کدومشون پیماننکارشون ایرانی نبودند یعنی دانشش رو بهمون یاد ندادند اگه بلد بودیم که توی این سی سال یه کاری میکردیم.
من ترجیح میدم خودم ماهی گیری یاد بگیرم تا اینکه یکی دیگه بیاد برام ماهی بگیره اون وقته که دیگه هیچ وقت گرسنه نمیمونم.

-- بدون نام ، Aug 18, 2008 در ساعت 06:35 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)