تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ابهام در مورد آینده پرویز مشرف

در حالی‌که دولت ائتلافی پاکستان برای انتخاب جانشین پرویز مشرف آماده می‌شود، سرنوشت رئیس‌جمهور سابق این کشور در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

خبرگزاری فرانسه در این خصوص نوشت که با وجود استعفای آقای مشرف، هنوز مشخص نیست وی دوران بازنشستگی خود را چگونه سپری خواهد کرد و محاکمه خواهد شد یا خیر.


یک روز پس از کناره‌گیری مشرف، آینده وی در هاله‌ای از ابهام است/AFP

بر اساس این گزارش، بازگشت دوباره مشرف به پاکستان که در روزهای آینده برای زیارت به عربستان‌سعودی خواهد رفت هنوز مشخص نیست.

به گفته یکی از اعضای دولت ائتلافی، احتمال سفر وی به لندن یا ترکیه وجود دارد اما هواداران وی می‌گویند که مشرف پس از زیارت در مکه به پاکستان بازمی‌گردد.

مشرف ۹ سال پیش طی یک کودتا علیه دولت نواز شریف قدرت را در پاکستان بدست آورد و با تهدید دولت ائتلافی این کشور مبنی بر استیضاح وی، مجبور به کناره‌گیری شد.

این در حالی است که نواز شریف رئیس حزب مسلم لیگ (شاخه نواز) با صدور مجوز خروج بی‌قید و شرط آقای مشرف مخالفت کرده است. با این حال، حزب مردم پاکستان خواستار اعطای مصونیت قضایی به مشرف است.


مرد پاکستانی در حال مرور اخبار کناره‌گیری مشرف/رویترز

رسانه‌های محلی پاکستان نیز از مخالفت اکثریت اعضای پارلمان این کشور با اجازه سفر خارجی به مشرف خبر می‌دهند.

بی‌بی‌سی نیوز خبر داد که نواز شریف و آصف‌علی زرداری رهبران ائتلاف حاکم بر پاکستان روز دوشنبه پس از اعلام استعفای مشرف، برای انتخاب رئیس‌جمهوری جدید تشکیل جلسه دادند.

بر اساس قانون اساسی پاکستان تا زمان برگزاری انتخابات رئیس‌جمهوری، محمد سومرو، رئیس مجلس سنا که از هواداران مشرف است موقتا ریاست جمهور این کشور خواهد بود.

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به کناره‌گیری آقای مشرف گفت که اطمینان داریم نهادهای حکومتی کشور دوست و همسایه پاکستان، با درایت، دوره گذار تا انتخاب رئیس‌جمهور جدید را پشت سر می‌گذارند.

ایالات متحده آمریکا با تقدیر از مشرف به خاطرهمکاری در مبارزه علیه تروریسم، ابراز امیدواری کرد که استعفای وی، منتج به اتفاقات ناخوشایند در این کشور نشود.

خانم کاندولیزا رایس وزیرخارجه آمریکا در همین رابطه، رئیس‌جمهور سابق پاکستان را به خاطر انتخاب راه دشوار جنگ علیه القاعده، طالبان و دیگر گروه‌های افراطی ستود.

وزارت‌خارجه افغانستان نیز با استقبال از استعفای مشرف، این اتفاق را مجال بهتری برای مبارزه با تروریسم از سوی افغانستان و پاکستان دانست.

مقامات هند با ابراز امیدواری از ثبات روابط صلح‌آمیز میان دو کشور پس از کناره‌گیری مشرف، اظهار داشته‌اند که این اتفاق نباید به گروه های تندرو اجازه فعالیت دوباره در این کشور را بدهد.


در همین رابطه:
«استعفای مشرف، پیشرفت دموکراسی در پاکستان»
رئیس جمهور پاکستان استعفا کرد
تعیین ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته برای کناره‌گیری مشرف
«مشرف از قدرت کناره‌گیری نمی‌کند»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)