تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

محکومیت اعدام رضا حجازی از سوی عفو بین‌الملل

سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای اعدام رضا حجازی نوجوانی که در سن پانزده سالگی مرتکب قتل شده بود را محکوم کرد.

عفو بین‌الملل در این بیانیه اعلام کرده است که ایران نه تنها معاهدات بین‌المللی را نقض کرده بلکه قوانین خود را هم رعایت نمی‌کند.

در حالی که بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ۴۸ ساعت پیش از اجرای حکم باید وکیل متهم از آن اطلاع پیدا می‌کرد، رضا حجازی بدون ابلاغ حکم اعدام به وکیلش و با دستور مستقیم آیت‌الله شاهرودی رئیس قوه‌قضائیه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در اصفهان به دار آویخته شد.

جمهوری اسلامی با وجود تصویب معاهدات بین‌المللی میثاق حقوق کودک و میثاق حقوق مدنی و سیاسی که بر اساس آنها اجرای حکم اعدام برای افراد زیر 18 سال ممنوع است و نیز اعتراضات گسترده جهانی، کماکان به صدور و اجرای حکم اعدام برای متهمان نوجوان ادامه می‌دهد.

خانواده حجازی نیز ۲۴ ساعت پیش از اجرای حکم اعدام، از طریق تماس تلفنی در جریان به دار آویخته شدن فرزندشان قرار گرفتند.

سازمان عفو بین ‌الملل در این بیانیه از قوه قضائیه و دولت ایران خواسته است اعدام متهمان زیر ۱۸ سال را لغو کند.

آقای محمد مصطفایی وکیل مدافع رضا حجازی با سفر به اصفهان و صحبت با مقامات قضایی این استان از توقف حکم اعدام موکلش مطمئن می‌شود اما در راه بازگشت به تهران مطلع می‌شود که حجازی به دار آویخته شده است.

در واقع قوه قضائیه ایران در حالی که رضا را برای اجرای حکم اعدام در یک ساعت بعد آماده می‌کرده، به وکیل مدافع وی دروغ می‌گفته است.

آقای مصطفایی با انتقاد از این اقدام قوه قضائیه ایران گفته است: «آنها حتی به ما اجازه ندادند که برای پادرمیانی به خانواده مقتول مراجعه کنیم. من دلیل این همه عجله آنها برای اجرای حکم اعدام را نمی‌دانم و نمی‌فهمم که چه منافعی از این اقدام عاید آنها می‌شد؟»

بیش از ۱۱۰ نوجوان ایرانی در این کشور در انتظار اعدام به سر می‌برند.


در همین رابطه:
حکم اعدام رضا حجازی پس از توقف، اجرا شد
قطعنامه اروپا در محکومیت اعدام نوجوانان در ایران
انتشار نام ۱۱۴ نوجوان محکوم به اعدام در ایران
صد نوجوان ایرانی در آستانه اعدام

نظرهای خوانندگان

چه گويم كه نا گفتنش بهتر است

-- بدون نام ، Aug 20, 2008 در ساعت 11:36 AM

مخالفان اعدام حجازی پاسخ دهند : اگر این فرد برادر یا فرزند و یا یکی از عزیزترین بستگان شما را کشته بود باز هم مخالف قصاص و اعدام او بودید ؟ لطفا صادقانه و با تامل پاسخ دهید .

-- صباح ، Aug 21, 2008 در ساعت 11:36 AM

مخالفان اعدام حجازی پاسخ دهند : اگر این فرد برادر یا فرزند و یا یکی از عزیزترین بستگان شما را کشته بود باز هم مخالف قصاص و اعدام او بودید ؟ لطفا صادقانه و با تامل پاسخ دهید

-- بدون نام ، Aug 21, 2008 در ساعت 11:36 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)