تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

حکم اعدام رضا حجازی پس از توقف، اجرا شد

حکم اعدام رضا حجازی که پیش‌تر اعلام شده بود با تلاش محمد مصطفایی، وکیل وی به تعویق افتاده، به‌طور غیرمنتظره‌ای به اجرا درآمد.

رضا حجازی روز گذشته (دوشنبه) به سلول انفرادی زندان مرکزی اصفهان منتقل شده بود تا صبح امروز سه‌شنبه اعدام شود، اما با اعتراض وکیل وی حکمش به تعویق می‌افتد، اما چند ساعت بعد روابط عمومی دادگستری استان اصفهان خبر اعدام وی را منتشر کرد.

این خبر از سوی آقای مصطفایی وکیل رضا حجازی تأیید شده است.

محمد مصطفایی وکیل این متهم در گفتگو با رادیو زمانه اعلام کرده بود که ۹ شب گذشته از طریق خانواده حجازی از اجرای حکم موکلش مطلع شده و با سفر به اصفهان و اعتراض به بی‌اطلاعی‌اش از زمان اجرای این حکم، مانع از اجرای آن شده است.

به گفته آقای مصطفایی، وی هیچ اطلاعی از زمان اجرای حکم اعدام موکلش نداشته و چنین اقدامی طبق آئین نامه اجرای احکام قصاص باید چهل و هشت ساعت قبل از اجرای حکم به اطلاع وکیل یا وکلای متهم برسد.

آقای مصطفایی به زمانه گفت که تا ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه صبح که وی مقابل زندان مرکزی اصفهان بوده مقامات زندان اعلام کرده‌اند که موکلش اعدام نخواهد شد، اما نیم ساعت پس از ترک محل، حکم اعدام حجازی اجرا شده است.

آقای مصطفایی همچنین گفت که از انتشار خبر اعدام دچار شوک شده است و خانواده رضا حجازی نیز در شرایط مناسبی به‌سر نمی برند.

به گفته این وکیل دادگستری در زمان اجرای حکم اعدام موکلش خانواده مقتول حضور نداشته‌اند.

وی اظهارات مقامت قضایی استان اصفهان مبنی بر تلاش برای جلب رضایت خانواده اولیای دم را مردود دانسته و گفت: «اگر بنا بود رضایتی از خانواده مقتول گرفته شود چرا از وکیل وی دعوت نشد تا در آخرین جلسه حضور داشته باشد.»

رضا حجازی متولد سال ۱۳۶۷ است و ۵ سال پیش در سال ۱۳۸۲ در یک نزاع جمعی، فردی به نام وحید صادقیان را با چاقو به قتل رسانده بود.

شعبه ۱۰۶ دادگاه عمومی جزایی اصفهان حکم قصاص وی را صادر و شعبه ۲۸ دیوانعالی کشور مستقر در مشهد این حکم را تأیید کرده بود.

دولت‌های اروپایی و گروه‌های حقوق بشر از جمهوری اسلامی به دلیل افزایش اعدام‌ها در این کشور به ویژه از زمان آغاز ‌طرح مبارزه با رفتارهای غیراخلاقی‌، انتقادهای فراوانی کرده اند.

دو معاهده بین‌المللی میثاق حقوق کودک و میثاق حقوق مدنی و سیاسی، صدور و اجرای حکم اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال را ممنوع کرده است.

ایران هر دوی این معاهدات را تصویب کرده ‌است.

ماده ۳۷ کنوانسیون حقوق کودک مجازات مرگ یا حبس ابد را در مورد افراد زیر ۱۸ سال ممنوع کرده‌است. این کنوانسیون در سال ۱۳۷۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و شورای نگهبان نیز به این ماده از کنوانسیون هیچ ایرادی نگرفته‌است.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، جرایمی همچون قتل، سرقت مسلحانه، قاچاق کلان مواد‌مخدر، تجاوز به عنف و اقدام مسلحانه علیه امنیت ملی، مجازات اعدام دارد.

ایران رکورددار اعدام نوجوانان زیر ۱۸ سال در جهان است و به گزارش خبرگزاری‌های نووم و اِی.پی هلند، ایران طی دهه گذشته ۱۷۷ نوجوان زیر ۱۸ سال را به اعدام محکوم نموده و ۳۴ نفر از آن‌ها را اعدام کرده‌ است.

از این تعداد ۱۱۴ نوجوان نیز در سلول‌های زندان‌های ایران در انتظار اجرای حکم اعدام به‌سر می‌برند و حکم اعدام بقیه تخفیف یافته‌است.

کم‌سن‌ترین نوجوان ایرانی محکوم به اعدام، فردی ۱۲ ساله است که در سال ۲۰۰۵ میلادی محکوم به مرگ شده ‌است.

اعدام نوجوانان در ایران، بر پایه یکی از قوانین اسلامی به نام قصاص انجام می‌گیرد.


در همین رابطه:
قطعنامه اروپا در محکومیت اعدام نوجوانان در ایران
انتشار نام ۱۱۴ نوجوان محکوم به اعدام در ایران
صد نوجوان ایرانی در آستانه اعدام

نظرهای خوانندگان

دستگاه قضائی نشان داده که به هیج معاهده بین المللی وحتی قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی وفادارنیست.وپذیرش ممنوعیت دو معاهده بین‌المللی میثاق حقوق کودک و میثاق حقوق مدنی و سیاسی، صدور و اجرای حکم اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال را برای کم نمودن حجم مخالفتهای جهانی پذیرفته وعملا به آن پایبدنیست اعدام این جوان زیر 18سال خودگواه برای این واقعیت است

-- ابراهیم ملکی ، Aug 19, 2008 در ساعت 04:15 PM

پیش صاحبنظران ملک سلیمان باد است
بلکه آنست سلیمان که ز ملک آزاد است
. . . . . .

خاک بغداد به خون خلفا (شهدا) می گرید
ورنه این شط روان چیست که در بغداد است
از خواجوی کرمانی

-- از وراث مالک دوزخ ، Aug 19, 2008 در ساعت 04:15 PM

عجب سادیسم عریانی!

-- مریم ، Aug 19, 2008 در ساعت 04:15 PM

مسئولین جمهوری اسلامی در حین دادرسی متهمین را از کار تبلیغی منع می کنند و قول تخفیف مجازات و ... را میدهند در واقع وکیل و سرپرستان و پی گیری کنندگان پرونده را فریب میدهند حکم اعدام را صادر میکنند و به سرعت اجرا ء . و تا اعدام فرد به کار فریب خود ادامه میدهند . به همین دلیل توصیه اکید میشود که خانواده ی محکومین باید مسئله را با مردم در میان بگذارند تا این تبلیغات مانع حتی صدور حکم شود در غیر اینصورت مانند اعدام این کودکان و حتی اعدام معلمی مثل یعقوب مهر نهاد خواهیم بود افشای سریع پرونده ها باعث دادرسی بهتری نیز خواهد بود .

-- فرهاد- فریاد ، Aug 19, 2008 در ساعت 04:15 PM

agar kasi farzand khodat ra mikosht va braye hmisheh daghash bar delat mimand baz ghatele ou ra be sadeghi mibashidi rasti maghtool chand saleh bood

-- morteza ، Aug 19, 2008 در ساعت 04:15 PM

بهار بهاره امسال موقعه کاره امسال/ به جای جو و گندم کاشتن داره امسال

-- بدون نام ، Aug 19, 2008 در ساعت 04:15 PM

حتا اگر بگم شرم‌آوره احساس می‌کنم واژه‌ی حقیری رو برای بیان احساس‌م به‌کار بردم. چطور می‌شه یک انسان مد‌ت‌ها یک بچه رو زجر بده و بعد بکشه، حیوان‌ها هم از روی خشونت این‌کار را با انسان‌ها نمی‌کنند.

-- خاطره‌ها ، Aug 19, 2008 در ساعت 04:15 PM

خدمت آقای مرتضی و هم فکران ایشون عرض کنم بله این طبیعی که اگر کسی نزدیکان هر کدوم از ما را بکشند و یا حتی اصلا دزدی اموال ما را برباید ما خوشنودانه راضی حتی به مرگ این افراد گناهکار یا شریر هستیم ولی این رو بدونید که ما در غرب وحشی زندگی نمی کنیم که هر اسب دزدی رو دار بزنیم یا خودمون اسلحه حمل کنیم و به شدیدترین شکل ممکن افراد را مجازات کنیم پس قانون و حقوق بشر چیست ؟اگر قرار باشد که ما راضی به از بین بردن افراد به همان شکل باشیم آیا اصولا فرق چندانی با آنها میکنیم؟ آیا اصلا دیگر نیازی به وجود قانون می باشد؟ امثال این تفکرات که نمونه اون رو سردار رادان دارند و خشونت رو به بالاترین حد ممکن نشون میدن و بعد در توجیه کارشون مثلا وجدان شما رو به چالش میگیرن که اگر خواهر و مادرتون به همین شکل مورد آزار و اذیت قرار می گرفتند چه میکردید بسیار خطرناک است چون این طبیعی است که تمامی ستمدیگان تقاضای هیچ رحمی بر ستمکار نمیکنند.اگر این باشد که دیگر چه احتیاج به انسانیت و قانون و خودمان قانون را اجرا کنیم!!! در ضمن در این مورد خود قانون نوشته شده این افراد کوته بین هم نقض شده و در نهایت ریا انجام شده مانند تمامی کارهای گذشته....

-- بدون نام ، Aug 19, 2008 در ساعت 04:15 PM

من کار ندارم این طرف چند سالش بوده اما می خوام بدونم چطور زمانی که ادمش میکشن ادعای پهلوونی دارن اما زمانی که قرار قصاص بشن بچه میشن؟

-- ندارم ، Aug 20, 2008 در ساعت 04:15 PM

با سلام،
با توجه به تمام مطالبي كه در باره اعدامها خوانده ام، سن افراد محكوم به اعدام هنگام ارتكاب جرم كمتر از 18 سال(نوجوان) بوده است اما آنها در آن موقع اعدام نشده و در زندان نگهداري شده و هنگام اجراي حكم بيش از 18 سال بوده اند.اگر اين اطلاعات درست است پس ايران به معاهدات تصويبي پايبند بوده و شخصي را زير 18 سال(نوجوان) اعدام نكرده است.لطفا موضوع را شفاف نماييد تا شايعه پراكني صورت نگيرد.

-- arash ، Aug 20, 2008 در ساعت 04:15 PM

طبق آیات قرآنی قصاص موجب ایجاد آرامش اجتماعی می شود.اگر شخصی فرزند شما را بکشد،درعوض شما با آن شخص چکار می کنید ؟

-- فرهاد بی یاور ، Aug 20, 2008 در ساعت 04:15 PM

"طبق آیات قرآنی قصاص موجب ایجاد آرامش اجتماعی می شود." عزیزم من به عنوان یک خواننده این آیاتِ قرآنی شما را قبول ندارم و آرامش این چنینی حتی اگر فرزند خودم هم از دست بدم نمی خوام.

-- فرهاد بایاور ، Aug 20, 2008 در ساعت 04:15 PM

در تاریخ 19 اگوست چند دقیقه قبل از ساعت 24، چه خوب گریستم، چه خوب گریستید و گریستند. تسلیتی نیست چون تسلا بی معناست. رنجموره اعدام لحظه های شیرین زندگی ست. کشتن جان سختیِ امید زیستن در بیکرانه گی درد،
خاطرات خوش بازی، خنده، همکلاسی، مهربانی مادر...
و دفاع از«حیثیت من» در پانزده سالگی. مگر میدانست راه دفاع از حیثیت را؟ مگر آموزگارانِ دفاع از حیثیت چگونه دفاع کردند و میکتتد؟ اصلا قصد کشتن نداشته!
از آن زمان روزها و شبها گذشت. در زندان آموخت که حیثیت معنا ندارد. اینجا زور اقتدار هر لحظه جان را ذره، ذره ویران میکند وتنها خاطره ها بازیگوشانه او را به زیستن خواندند. آرزوی گرمای خانه، شستشو، لبخند مادر و شوخی برادر... مگر نگفتد «پایان شب سیه سفید است»؟
اما نه! پایان جان سختی امید، دارِ «حیثیت امام زمان» بود. گریه کرد. خواهش!
هل اش دادند و سیلی خورد. تبدیل به مدرک شده بود و دستی که مستقیم و غیر مستقیم سالها با روح و جسم اش هر جنایتی خواست کرد، در مخفی کاریِ امام زمانی اش حلقه طناب بگردنش انداخت و بالا کشید.
سنگینی جسم، لحظه ای احساس خفگی، جان کندن و درآتش سوختن و دود شدن خاطرات. سپس تاریکی مطلق!
با ساعتها تاخیر همراهش شده بودم! چه مدت؟
..................
روشن شد! در جلو آینه با احترام ایستادم ودر سوگ مرگ خاطره و امید، چه از ته دل گریستم!!!
از طرف خودم و شما، خانواده و آقای مصطفایی و تمامی انسانیتی که میشناسم خوب گریستیم.
کاش قبل از مرگ از این سوگ چیزی میدانست.
..............
سرِ بی تفاوت ها سلامت!

-- بدون نام ، Aug 20, 2008 در ساعت 04:15 PM

اسلام دین بخشش و مهربانی است نه دین کینه جویی وانتقام. اجرای احکام پی در پی اعدام نشان از برداشت غلط است .این اسلام نیست .

-- بهار ، Aug 21, 2008 در ساعت 04:15 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)