تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

انتشار نام ۱۱۴ نوجوان محکوم به اعدام در ایران

یک گروه مدافع حقوق بشر اعلام کرد ۱۱۴ مجرم کودک در ایران در انتظار اعدام هستند و برخی از این افراد تحت شکنجه مجبور شده‌اند به جرایمی اعتراف کنند که مجازات آنها اعدام است.

براساس قوانین مجازات ایران، پسران از سن ۱۵ سالی و دختران از سن ۹ سالگی در صورت ارتکاب جرایمی که مجازاتشان اعدام است، پای چوبه دار می‌روند.

کمپین بین‌المللی حقوق‌بشر در ایران با صدور بیانیه‌ای افزود که فهرستی از نوجوانانی را که در ایران به اعدام محکوم شده‌اند، جمع‌آوری کرده است.

عماد‌الدین باقی تهیه کننده این فهرست خودش به سبب انتشار مقاله‌هایی که در آن‌ها به انتقاد از وضع حقوق‌بشر در ایران پرداخته در تهران زندانی است.

ایران در یک دهه گذشته ۱۷۷ فرد زیر ۱۸ سال را به اعدام محکوم کرد و حکم اعدام بیش از ۳۴ نفر از آنان را به اجرا درآورده است.

لیست کامل را ببینید

براساس این گزارش یک پسر ۱۲ ساله که در سال ۲۰۰۵ توسط دادگاه محکوم شد، کم سن و سال‌ترین فرد این فهرست است.

صغری نجف‌پور نیز زنی است که از سال ۱۳۶۹، زمانی که وی تنها ۱۳ سال داشته به جرم قتل در زندان رشت زندانی بوده است.

پیشتر علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضائیه ایران که گفته بود هیچ یک از افراد زیر ۱۸ سال در ایران اعدام نشده‌اند.

وی همچنین بین اعدام و قصاص که قوه قضاییه آن را اجرا می‌کند، تمایز قائل شد.

کمپین بین‌المللی حقوق‌بشر در بخش دیگری از بیانیه خود از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است که فورا مجازات مرگ متهمان زیر ۱۸ سال را در تمامی شرایط لغو کند.

هادی قائمی سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشردرایران در این زمینه می گوید: «زمان آن رسیده است که دولت ایران مجازات اعدام را برای کودکان و نوجوانانی که مرتکب جرم می شوند ملغی کند.»

این در حالی است که دولت‌های اروپایی و گروه‌های حقوق بشر از جمهوری اسلامی به دلیل افزایش اعدام‌ها در این کشور از زمان آغاز ‌طرح مبارزه با رفتارهای غیراخلاقی‌، انتقادهای فراوانی داشته‌اند.

دو معاهده بین‌المللی میثاق حقوق کودک و میثاق حقوق مدنی و سیاسی، اجرای حکم اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال را ممنوع کرده است.

ایران هر دوی این معاهدات را تصویب کرده ‌است.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش سالانه خود نیز اعلام کرد که ایران در سال ۲۰۰۷ میلادی با ۳۱۷ مورد اعدام پس از چین بیشترین استفاده را از مجازات اعدام به عمل آورده‌است.

براساس قوانین جمهوری اسلامی، جرایمی همچون قتل، سرقت مسلحانه، قاچاق کلان مواد‌مخدر، تجاوز به عنف و اقدام مسلحانه علیه امنیت ملی، مجازات اعدام دارد.


در همین رابطه:
اعتراض عفو بین‌الملل به اعدام یک نوجوان ایرانی
صد نوجوان ایرانی در آستانه اعدام
ایران؛ رتبه دوم اعدام‌ها در جهان

نظرهای خوانندگان

سلام
شاید توی اخبار سایت ها خبر تایید حکم اعدام صغری نجف پور دختری که در 13 سالگی به اعدام محکوم شد و 18 سال زیر حکم نگه داشته شد رو شنیده باشی تنها راه نجات این دختر اطلاع رسانی و آگاه کردن
لطفا مار ا در این راه کمک کنید
مطالب بیشتر را میتوانید از
http://www.savesoghra.blogfa.com/
http://www.feministschool.info/
spip.php?article971
و دهها سایت دیگر ببینید


-- سحر ، Jul 19, 2008 در ساعت 11:03 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)