تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نامه عفو بین‌الملل در مورد بهائیان بازداشت‌شده

سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای و چند تن دیگر از مسئولان بلندپایه جمهوری اسلامی خواستار آزادی هفت بهایی دستگیر شده در ایران شد.

عفو بین‌الملل در نامه خود که ۶ اوت ارسال شده دستگیری این افراد را با انگیزه عقیدتی و سیاسی دانسته و این دستگیری‌ها را محکوم کرد.

به گفته سازمان عفو بین‌الملل شش تن از دستگیرشدگان از رهبران یک گروه انجام امور مذهبی بهاییان هستند و در ۱۴ ماه مه از سوی مأموران وزارت اطلاعات دستگیر شده‌اند. نفر هفتم، ‌مهوش ثابت که منشی این گروه است از ۵ مارس در حبس بوده‌است.

مقامات قضائی ایران این افراد را به اتهاماتی مرتبط با امنیت ملی دستگیر کرده‌اند و اظهار کرده‌اند که این گروه «به تشکیل سازمانی غیرقانونی که از اسرائیل و دیگر کشورها برای سرنگونی نظام اسلامی دستور می‌گرفته، اعتراف کرده‌است.»

عفو بین‌الملل در نامه خود این اتهامات و اعترافات را کاملاً مردود و غلط انداز توصیف کرده‌است.

دستگیرشدگان
در این نامه که خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، غلام‌حسین محسنی اژه‌ای، وزیر اطلاعات، آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضائیه، فرستاده شده و رونوشت‌هایی از آن نیز به دفتر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری و محمد جواد لاریجانی، مدیر امور حقوق بشر در ایران فرستاده شده، نام دستگیرشدگان بهایی به شرح زیر قید شده‌است:

فریبا کمال‌آبادی طائفی، جمال‌الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلیان، وحید تیزفهم و مهوش ثابت.

بر پایه این نامه، این هفت تن هم‌اکنون در بند ۲۰۹ زندان اوین تهران در سلول‌های انفرادی به‌سر می‌برند و به هیچ‌کدام از آن‌ها حق برخورداری از مدافع حقوقی داده نشده‌است.

دین بهایی در حدود ۱۵۰ سال پیش در ایران بنیادگذاری شد و هم‌اکنون در ایران بیش از ۳۰۰ هزار بهایی زندگی می‌کنند. دین آن‌ها از زمان انقلاب ۵۷ به این‌سو در قانون اساسی ایران به‌رسمیت شناخته نمی‌شود.


در همین رابطه:
واکنش جامعه جهانی بهایی، به اتهامات قوه قضائیه
ایران: بهائیان دستگیر شده اتهامات خود را پذیرفته‌اند

نظرهای خوانندگان

من شخصاً غیر مذهبی هستم ولی بهائیان بسیاری را می‌شناسم و بنظر من آنان بسیار بی‌آزار و بهترین نمونه‌های انسان مذهبی در جامعه ایران هستند. البته نمی‌خواهم تعمیم بدهم چون در هر گروه انسانی بهرجهت تفاوتهایی وجود دارد. اخیرا حساسیت نسبت به ستم شدیدی که جمهوری اسلامی بدانان در سی‌سال گذشته روا داشته است کمی بالا رفته هرچند که بنظر من هنوز کافی نیست، زیرا حتی در بسیاری از اظهار نظرهایی که در بار حقوق شهروندی آنان می‌شود سعی می‌شود حتما گفته شود که ما از محتوای اعتقادات آنان فرسنگها فاصله داریم و افتخار می‌کنیم که خودمان شیعه هستیم و از این دست. بعبارت دیگر حتی قائلین به حقوق برابر بهائیان با دیگر شهروندان ایران که با سی‌سال تاخیر بلاخره لب گشوده‌اند طوری در باره آنان صحبت می‌کنند که انگار نجسند ولی ما خودمان چون خیلی دموکرات هستیم متاسفانه چاره‌ای جز دفاع از آنان نداریم.
بنظر من تا این شیوه دید و گفتار تصحیح نشود دفاع از حقوق شهروندی بهائیان را نمی‌توان خیلی جدی گرفت.
درضمن بسیار تاسف انگیز است که به اصطلاح اصلاح طلبان ما در مورد حقوق بهاییان کاملا سکوت کرده اند. فقط گنجی شجاع که دیگر خوشبختانه در زمره اصلاح طلبان حکومتی نیست حق مطلب را ادا کره است.

-- شاهین ، Aug 8, 2008 در ساعت 11:03 AM

همه ميدانند كه مراكز زيارتي و مركز اداري و تشكيلاتي بهاييان در اسراييل است و دليل آن هم بر هيچكس و بخصوص مسولين جمهوري اسلامي پوشيده نيست. بديهي است مسيولين بهايي در ايران براي هماهنگي و كسب تكليف بايد با مقام بالاتر از خود به طريقي تماس بگيرند ولي نه تشگيلات مستقر در اسراييل سياسي است و ارتباطي با سياستمداران اسراييلي دارد و نه هرگز تشكيلات مربوط به بهاييان در ايران در كار سياسي مداخله كرده و كار اين تشكيلات صرفا اداري و كمك به افراد بهايي است.

-- بدون نام ، Aug 8, 2008 در ساعت 11:03 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)