تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ایران: بهائیان دستگیر شده اتهامات خود را پذیرفته‌اند

یک مقام بلند‌پایه دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد هفت بهائی که پیش‌تر از سوی مقامات امنیتی این کشور بازداشت بودند، به اتهامات خود مبنی بر داشتن رابطه با اسرائیل اعتراف کرده‌اند.

حسن حداد معاون امنیت دادسرای عمومی و انقلاب تهران امروز شنبه در گفتگوئی با خبرگزاری ایسنا با اعلام این خبر گفت که این هفت‌ بهائی با «بعضی از کشور‌ها از جمله اسرائیل» در ارتباط بوده و «دستوراتی» از آنها دریافت می‌کرده‌اند.

آقای حداد نام سایر کشور‌ها و نوع دستوراتی که اعلام کرد بهائیان دستگیر شده از آنها اخذ می‌کرده‌اند را اعلام نکرد.

غلام‌حسین الهام سخنگوی دولت، اردیبهشت‌ماه سال‌جاری در نشست خبری و هفتگی خود با خبرنگاران اعلام کرده بود که بازداشت اخیر بهائی‌ها در این کشور به‌خاطر مسائل امنیتی بوده است و نه مسائل عقیدتی.

جامعه جهانی بهائیت در واکنش به اظهارات مقامات ایران مبنی بر امنیتی بودن بازداشت شش بهائی در این کشور، اعلام کرد که این اظهارات «بی‌پایه و اساس و غیرمستند» است.

آن‌طور که این مقام امنیتی گفته، پرونده این بهائیان در شعبه‌ اول بازپرسی دادسرای امنیت در حال رسیدگی است.

این در حالی است که روزنامه همشهری در شماره هشت خرداد به نقل از علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضائیه ایران از صدور حکم ۲ سال حبس تعلیقی این بهائی‌ها خبر داده بود.

به گفته آقای حداد، این گروه از دستگیر شدگان، اتهام خود مبنی بر تشکیل «گروه غیرقانونی و ارتباط با اسرائیل» را پذیرفته‌اند.

با این حال بانی دوگال نماینده ارشد جامعه جهانی بهائی در سازمان ملل اعلام کرده است: «اتهام صهیونیست بودن، که طی سی سال گذشته از جانب ایران به بهائیان وارد شده، چیزی جز تلاش حکومت برای برانگیختن دشمنی مردم ایران با بهائیان نیست.»

از زمان تاسیس جمهوری اسلامی در ایران، سازمان ملل تاکنون ۲۰ بار نسبت به اوضاع بهائیان در این کشور اظهار نگرانی کرده‌است. کنگره آمریکا و پارلمان اتحادیه اروپا نیز قطعنامه‌های مشابهی صادر کرده و خواستار رفع تبعیض و سرکوب مذهبی شده‌اند.

بهروز توکلی، سعید رضایی، فریبا کمال آبادی، وحید تیزفهم، جمال‌الدین خانجانی و عفیف نعیم شش تن از رهبران بهایی هستند که در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری از سوی مقامات امنیتی ایران دستگیر شده و تاکنون در بازداشت به‌سر می‌برند.

فرد هفتم این گروه مهوش ثابت است که از ماه‌های گذشته در زندان به سر می‌برد.

از نظر حکومت ایران، بهائیان، مرتد محسوب می‌شوند. اگرچه در قانون اساسی این کشور حقوق اقلیت‌هایی چون مسیحیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته شده است، اما بهائیان از هیچ حقی برخوردار نیستند.

نظرهای خوانندگان

شکنجه در جمهوری اسلامی هر کاری میکند . شما فقط نگاه کنید به تعداد اعدام شده ها در سال 1360 تعداد 21 نفر بعنوان اقدام به ترور خزعلی اعدام شده اند کسانی اعدام شدند که حتی نمیدانستند سیاست یعنی چه و امریکا اروپاست یا در جائی دیگر . معجزه ی شکنجه در ایران کاری میکند که حیوانات هم بقول بازجوها چهچه میزنند . این بندگان خدا که جای خود دارد . در کجای دنیا اقرار کردن زندانی دلیل مجرمیتش میشود ؟ در کجای دنیا زندانی بی پناه را بدون حضور وکیلش بازجوئی میکنند ؟ وکیل حق ندارد بطور خصوصی با زندانی صحبت کند و ....

-- فرهاد- فریاد ، Aug 2, 2008 در ساعت 01:36 PM

تا اطلاعات دقیقی نباشد نمی توان اظهار نظر کرد، اما من فکر می کنم که آنچه "اعتراف" این افراد نامیده شده، این حقیقت است که مرکز جهانی بهائی در اسرائیل قرار دارد و البته بهائیان سراسر عالم با آن در ارتباطند. اما من باور نمی کنم، ولو در زیرشکنجه، آنان به ارتباط با دولت اسرائیل اعتراف کرده باشند. باوجود اینکه هزاران بار پاسخ اتهام ارتباط با اسرائیل داده شده (اینکه مرکز جهانی بهائی به این علت در اسرائیل قرار دارد که دو دولت مسلمان ایران و عثمانی بیش از صد سال پیش که خبری از کشور اسرائیل نبود حضرت بهاءالله را به عکا تبعید کردند) مطرح کردن مجدد این اتهامات واقعاً مسخره است.

-- sharareh ، Aug 3, 2008 در ساعت 01:36 PM

از اول هم معلوم بود که این رهبران بهائی برای شکنجه شدن دستگیر شده اند. نه اجازه ملاقات داشتند و نه اجازه وکیل.

-- اردشیر ، Aug 3, 2008 در ساعت 01:36 PM

1- ديانت بهايي در ايران ديانت رسمي نيست بنابر اين فعاليتهاي بهاييان مي تواند به اين اعتبار غير قانوني باشد حتي جلسات عقد بهايي ب بهايي پس بله ياران ايران و من به عنوان يك بهايي غير قانوني عمل مي كنم حتي غير قانوني زنده ام چون مرتد محسوبم.2- در زمان ناصرالدين شاه و به تحريك حضرات علما كه هنوز اسرائيلي در كار نبود شارع ديانت بهايي به عكا ( در موقعيت اسرائيل كنوني تبعيد شد.) اينكه فلسطينيان سرزمين خود را به يهوديان فروختند واينكه يهوديان در زمينهايي كه خريدند دولت تشكيل دادند هيچ ربطي به ما بهاييان ندارد در شهرهاي عكا و حيفا مگانهايي است كه براي بهاييان مفدس است و همانقدر ما با اسراييل در ارتباطيم كه مسلمين با سعودي... اينهمه مسلمان جاسوس عربستان سعودي را ول كرده ايد بهاييان را چسبيده ايد؟ نه تنها يايران ايران كه منهم با اسراييل در ارتباطم و در فعاليتهاي غير قانوني بهاييان شركت فعالانه دارم.
3- تشكر بهاييان از خانم عبادي قدر داني از كسي است كه در اين جهان به نام وننگ نمي انديشد به حفيفت مي انديشد همين اگر كسي را خوش نيامده ودارد از آن بهره برداري مي كند اين به علت توهين به شعور مخاطب است. خوش باشيد

-- انديشه ، Aug 3, 2008 در ساعت 01:36 PM

چه نوع دستوری و چه ارتباطی آیا با دولت اسرائیل یا با مقر روحانی و اداری جامعه بهایی که در اسرائیل وافع است؟اینگونه اظهارات مبهم صرفا جهت شانه خالی کردن از پاسخ به مجامع بین المللی و افکار عمومی است.

-- miaeed ، Aug 3, 2008 در ساعت 01:36 PM

مقام بلد پایه داد گستری اینو نگه چی باید بگه پس؟؟!

-- v.j ، Aug 3, 2008 در ساعت 01:36 PM

تزديك به سي سال است كه مرتب به منازل بهائيان هجوم برده و مال و اموالشان را به غارت برده اند ولي تا كنون حتي يك ورق كاغذ كه بتواند ثابت كند آنها جاسوسند پيدا نگرده اند حال چگونه اعلام مي كنند كه بهائيان دستگير شده اتهامات خود را پذيرفته اند. كدام اتهام و با كدام مدرك؟ اگر واقعا چنين است چرا آنها را در يك دادگاه علني با ارائه مدارك معتبر محاكمه نمي كنند؟
اگر واقعا مدركي داريد ارائه كنيد تا همه ببينند.

-- فائزه ، Aug 4, 2008 در ساعت 01:36 PM

واقعا متاسفم برای دولت جمهوری اسلامی. تا کی ظلم ؟ حقیقت هیچ وقت پنهان نمی ماند

-- پویا ، Aug 5, 2008 در ساعت 01:36 PM

اگر به خاطر وجود مراکز بهایی می گویند که ما با اسرائیل در ارتباط هستیم ،بیت المقدس هم در اسرائیل است پس مسلمانان هم با اسرائیل همکاری می کنند.
در ضمن همه بهایی ها در ایران اماکن بهایی را در اسرائیل قبول دارند و به سوی آن نماز می خوانند پس همه را باید به جرم اختلال در امنیت دستگیر کرد.

-- saghi ، Aug 7, 2008 در ساعت 01:36 PM

ee!! che jaleb !! pas belakhare eeteraf kardand, Maghame Bolan Paye Ke adame rastgooii hast Pas lotfan baraye esbate harfe oo va tamame kasani ke az 150 sale ghabl hamvare be peirovane Hazrate Bahaollah tohmat zadand ,baraye yek bar ham ke shode madrak va dalile aghl pasandi neshan bedahid ,oon 7nafar bi gonah ro biarin to TV khodeshon eteraf konan, agar na in yek khate botlan be roye tamame gofte haye doshmanane Bahaian khahad bud mesle hamishe

-- hossein ، Aug 7, 2008 در ساعت 01:36 PM

درخت بي برگ و ثمر كه زدن ندارد.شايد واقعا" بهاييان چيزي دارند كه مقامات از منتشر شدن آ» هراس دارند و هر زمان به گونه اي سبب آزار و اذيت غير انساني آنها مي شوند.

-- نوشين ، Aug 7, 2008 در ساعت 01:36 PM

کسی به درخت بی ثمر سنگ نمی زنه . چه بخواهید چه نخواید این دین به رسمیت شناخته می شه و حقیقتش آشکار میشه. پس بجای این همه دشمنی بیائید بدنبال حقیقت باشیم

-- ...... ، Aug 8, 2008 در ساعت 01:36 PM

1. راست يا دروغ بودن اينكه بهايي ها جاسوسند را بايد از افراد عادي جامعه( يعني افرادي كه در سياست نيستند) پرسيد. آنها مي دانند كه بهايي ها آيا حرفي را به دروغ مي گويند يا خير.2. در مورد اينكه گفته شده اين افراد را به خاطر مسائل امنيتي گرفته اند نه به خاطر مسائل عقيدتي: چگونه مي توان اين كار آنها را يك مسئله امنيتي دانست؟، در حالي كه خانواده اين افراد به طور كامل خبر ندارند كه افراد در زندان در امنيتند يا خير، و اينكه وقتي سرپرست خانواده مدت طولاني نباشد آن خانواده نيز احساس امنيت نمي كند، اين اخبار دستگيري اين افراد بدون هيچ دليل نيز اكثر افراد جامعه را نگران كرده است و آنها نيز احساس امنيت نمي كنند. پس اين چه امنيتيست كه با (بر فرض) امن كردن 1% از جامعه 80% ديگر آن به ناامني كشانده شود؟

-- n.n ، Aug 8, 2008 در ساعت 01:36 PM

جامعه ای که هدفش ساختن دنیایی پر مهر و هماهنگه. فکر می کنید با قتل و جنگ و تحدید میشه به همچین جایی رسید؟ به نظر شما لیاقت انسان همینه؟ فکر نمی کنید که وقت اون رسیده باشه که خداوند که همیشه در تاریک ترین نقاط تاریخ مظاهر زبیایی و رحمت خودش رو به کمک انسان فرستاده توسط ظهور جدیدی دست انسان سر در گم امروز رو بگیره و به سمت زندگی سعادتمندانه در صلح و آرامش که قرن ها به اون وعده داده شده رهنمون بشه؟ چرا ما فکر می کنیم تاریخ یه افسانست که رو کاغذ نوشته شده؟ تاریخ خود ما هستیم. در این برهه عظیم تاریخ بییاید نقش خودمون رو پیدا کنیم. شاید بتونیم دنیامون رو یکم زیبا کنیم. دنیای ما اونقدر ها هم بزرگ نیست که ما کاری نتونیم براش انجام بدیم. دنیای ما میتونه اندازه خانواده با محلمون کوچیک و دم دستمون باشه. خدا همیشه لطف و رحمتش شامل حال ما بوده و هیچوقت هم ما رو تنها نگذاشته و نمیذاره. حالا به نظر شما وظیفه ما چیه؟ ما واسه چی به این دنیا اومدیم؟ واسه اینکه شاهد این همه فساد و نفرت و فقر و .... باشیم تا بمیریم؟ واقعا وقتی ادم میخواد دردهای این دنیا رو بشمره تمومی نداره. با حالا از خودتون پرسیدین که چرا؟ چرا ادیان مختلف با اینکه روزی منشا بزرگترین تحولات عالم بشری بودن حالا یکی از بزرگترین موانع در راه رسیدن به صلح و آرامشن؟ حضرت بهاءالله شارع دیانت بهایی می فرمایند:" ای اهل عالم مذهب الهی از برای محبت و اتحاد است او را سبب عداوت و اختلاف منمائید" این تعصبات و دشمنی ها و منفعت طلبی های سران ادیان در لباس دین انسان ها رو از خداوند دور کرده. تمام مشکلات انسان از ضعف روحانیه که خلاش همه جا حس میشه. پیامبران میان که همین روح رو تربیت کنن. خیلی داره طولانی میشه.

-- NB ، Aug 13, 2008 در ساعت 01:36 PM

لطفاً به سوالات زیر پاسخ دهید :
1-دولت اسرائیل که اعتقاد به دین یهودی دارند به چه دلیل باید سیصد هزار بهائی در ایران را برای جاسوسی انتخاب کرده باشد؟ و چرا از یهودیان برای این منظور استفاده نمیکنند؟
2- کجای دنیا جاسوسان بطور خانوادگی انتخاب میشوند؟زیرا 30سال است که همه بهائیان را جاسوس اسرائیل میخوانند؟

3-معمولا دولتها از افرادی برای جاسوسی استفاده میکنند که در دستگاههای حکومتی نفوذی دارند و این افراد سعی می کنند به هر شکل شده به رنگ و کیش دستگاه قدرت در آیند و از آن طریق به رده های بالای قدرت نفوذ نموده و اطلاعات لازم را به دست آورند. حال معلوم نیست که دولت اسرائیل چگونه از افرادی برای جاسوسی استفاده میکند که حتی در ادارات دولتی در پائین ترین سطوح هم استخدام نمی شوند و خودشان هم نه تنها سعی در ورود به این دستگاهها نمی کنند و ماهیت خود را پنهان نمی کنند بلکه در همه جا خود را بهائی معرفی و در هر فرمی که جلویشان گذاشته میشود و از اعتقاد آنها سوال می شود ( که این امر نیز خلاف قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است که تفتیش عقاید را ممنوع اعلام نموده است ) به صراحت تمام خود را بهائی معرفی می نمایند.
4- ممکن است برخی بگویند که شاید برخی از بهائیان جاسوسی می کنند اما گر چه این سخن نیز بر اساس آنچه گذشت بدیهی البطلان است سوال اینجاست که چرا حتی بچه های بهائی نیز در مدارس مورد اذیت قرار گرفته و از ورود آنها به مدارس خاصی مانند تیز هوشان و نمونه مردمی و دانشگاهها و سایر موسسات آموزشی دولتی جلوگیری می شود ؟ مگر کسی قبل از انجام جرم هم محکوم می شود ؟
5- گاهی میگویند که دین بهائی را صهیونیستهابرای تفرقه انداختن بین مسلمانها بوجود آورده .اما معلوم نیست بهائیان در کشورهای غیر اسلامی چه می کنند و حتی چرا برخی از یهودیان و مسیحیان و مسلمانان و از جمله بسیاری از علمای طراز اول الام در گذشته به این دیانت روی آورده اند و می آورند ؟
صدها سوال دیگر از این دست هم می شود کرد اما نیازی به آنها نیست . هر شخصی که تنها کمی فکر منصفانه داشته باشد نه تنها به حقیقت واقف است بلکه با اینگونه اتهامات پر از تناقض در صدد بر می آید که بیشتر راجع به اعتقادات بهائی تفکر و تحقیق کند . بر اساس اعتقادات بهائی ،بهائیان از هر گونه مداخله در امور سیاسی منع شده اند و البته در اینجا جای توضیح در باره علل آن نیست .تنها کافی است به برخی از بیانات حضرت بهاءالته در این باره اشاره شود:
"این حزب در مملکت هر دولتی ساکن شوند باید بامانت و صدق و صفا با آن دولت رفتار نمایند "
"باید از شما ظاهرشود آنچه که سبب آسایش و راحت بیچارگان روزگار است "
و بسیاری بیانات دیگر که اگر آورده شود مثنوی هفتاد من کاغذ شود . امید آنکه چشم بصیرت باز گردد و عدل و انصاف و دشمنی به محبت و آشتی و دوستی تبدیل گردد.

-- reza ، Aug 15, 2008 در ساعت 01:36 PM

متاسفم که اینرا بعنوان یک ایرانی با شرمندگی بسیار اعتراف میکنم که در سی سال گذشته « حکومت جمهوری اسلامی » چنان عذابی بر کل جامعه وارد اورده که یک کشور خارجی به اسانی میتواند از میان اینهمه ناراضی که دیگر جانشان از دست این باصطلاح « جمهوری » به لبشان رسیده هر کس را حتی در میان جیره بگیران دزد رژیم برای جاسوسی برای اجرای نیات خود بکار گیرند که هیچ احتیاجی به ان ندارند تا گروهها و مهره های مشخص و مورد تعقیب و تهدید کشور مانند بهائیان ، یهودیان ، مسیحیان و دراویش گنابادی را برای اینکار به خدمت خود در اورند!!.
داوید

-- داوید ، Sep 13, 2008 در ساعت 01:36 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)