تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

استقبال عفو بین‌الملل از «تعلیق سنگسار»

سازمان عفو بین‌الملل از تصمیم ایران بر تعلیق احکام سنگسار استقبال کرد.

در بیانیه‌ای که روز گذشته (۶ ماه اوت) از سوی عفو بین‌الملل منتشر شد این سازمان این تصمیم ایران را «در صورتی که واقعاً اجرا شود»، گامی مناسب ارزیابی کرد.

به گزارش رسانه‌های ایران علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضائیه چندی پیش از تعلیق احکام اخیر سنگسار و تخفیف حکم چند تن از زنان محکوم خبر داده‌است.

عفو بین‌الملل در بیانیه خود از جمله نوشت: «سنگسار عملی دهشتناک است که برای افزایش عذاب افراد محکوم به اعدام طراحی شده‌است. این عمل جایی در دنیای امروزی ندارد. ما از مقامات ایرانی می‌خواهیم تا اطمینان دهند که این مجازات رعب‌انگیز دیگر هیچ‌گاه استفاده نخواهد شد.»

«قول واهی نباشد»
سازمان عفو بین‌الملل در این بیانیه هشدار داده‌است که باید مطمئن شد که این تصمیم یک «قول واهی» نباشد.

با وجود این‌که آیت‌الله شاهرودی، رئیس قوه قضائیه، شش سال پیش، در دسامبر ۲۰۰۲ دستور توقف اجرای سنگسار را داده‌بود ولی سال گذشته دست کم یک مورد سنگسار در ایران به اجرا در‌آمد. در سال ۲۰۰۷ جعفر کیانی به جرم زنا در تاکستان قزوین مورد سنگسار واقع شد.

بیانیه عفو بین‌الملل می‌افزاید: «اگر این اعلانیه اجرا شود، این یک موفقیت برجسته برای مدافعان ایرانی حقوق بشر که اخیراً کمپین قانون بی سنگسار را آغاز کرده‌اند و گامی بزرگ به جلو برای حقوق بشر خواهد بود.»

این بیانیه ادامه می‌دهد: «اکنون ما منتظر اقدامات بعدی توسط مقامات ایرانی برای پایان بخشیدن به دیگر مجازات‌های سنگدلانه و غیرانسانی همچون تازیانه زدن و قطع عضو هستیم و همچنین اقداماتی دیگر برای کاهش استفاده از حکم اعدام.»

عفو بین‌الملل در ژانویه ۲۰۰۸ نیز یک گزارش ۳۰ صفحه‌ای با عنوان «اعدام از طریق سنگسار را پایان بخشید» منتظر کرد.

کمپین فعالان زن
گروهی از فعالان جنبش زنان در ایران در اردیبهشت ماه ۸۵، فعالیت‌هایی را برای لغو قانون سنگسار آغاز کردند.

این گروه با وجود انکار رسمی مقامات بر این باور است که خبر سنگسار یک زن و یک مرد در بهشت رضای مشهد صحت داشته‌است. این گروه برای توقف حکم سنگسار اشرف کلهری که در مرداد ماه ۸۵، در زندان اوین به وی ابلاغ شده‌بود نیز تلاش زیادی کرد.

وکلای عضو شبکه وکلای داوطلب نیز در جستجوی دو ماهه خود ۹ زن و ۲ مرد را در زندان‌های مختلف ایران یافتند که به سنگسار محکوم شده بودند.

خبر بحرانی بودن پرونده ۹ نفر از محکومان در چند ماه اخیر بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهانی داشته‌است.


در همین رابطه:
انتشار گزارش سالانه عفو بین‌الملل درباره ایران
لغو حکم چهار محکوم به سنگسار در ایران
اروپا خواستار توقف اجرای سنگسار شد
هشدار وکلای ۹ محکوم به سنگسار درباره لایحه جدید مجازات
آیت‌الله صانعی: سنگسار جایز نیست
«سنگسار در قرآن وجود ندارد»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)