تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اروپا خواستار توقف اجرای سنگسار شد

اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه از ایران خواست تا از اجرای حکم هشت زن و یک مرد که به جرم زنا به سنگسار محکوم شده‌اند، خودداری کند.

به گزارش خبرگزاری نووم هلند، اتحادیه اروپا در بیانیه خود از ایران خواسته تا به تعهدات بین‌المللی خود در زمینه حقوق بشر پایبند باشد.

در این بیانیه که توسط فرانسه، رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا منتشر شده سنگسار مجازاتی بی‌رحمانه خوانده شده‌است و از ایران خواسته شده تا «این مجازات را فوراً متوقف کند و در حکم این ۹ تن را تخفیف دهد.»

محکومیت این نه نفر روز یک‌شنبه اعلام شد ولی آشکار نیست ایران چه روزی این سنگسارها را به اجرا می‌گذارد.

اتحادیه اروپا در بیانیه خود به ایران یادآور شد که مقامات ایرانی قول داده‌بودند تا احکام سنگسار را به تعلیق درآورند.

در ماه فوریه نیز سازمان دیده‌بان حقوق بشر از قوه قضائیه ایران خواسته‌بود تا احکام سنگسار سه فرد متهم به زنا را لغو کند.

در ماه‌های گذشته چند پرونده سنگسار به پرونده‌های قبلی در ایران اضافه شده از جمله پرونده‌های آذر و زهره کبیری، عبدالله فریور و لیلا ق.، و وضعیت برخی پرونده‌های قدیمی از جمله پرونده کبری نجار نیز بحرانی است.

زهره کبیری، ۲۷ ساله، و آذر کبیری، ۲۸ ساله، دو خواهر جوان ساکن محله خادم‌آباد، در حاشیه شهریار - نزدیک کرج- هستند که با ‏شکایت شوهر یکی از این دو زن، در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۸۵ بازداشت شدند.

آنها با این‌که یک بار بنا به حکم دادگاه، ۹۹ ضربه شلاق خورده‌اند در حکمی دیگر این بار به سنگسار محکوم شده‌اند.

زنای محصنه تنها «جرمی» است که در ایران برای آن حکم سنگسار صادر می‌شود. بر اساس ماده های ۱۰۲ و ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی مردان باید تا کمر و زنان تا سینه در گودال دفن شده و «بزرگی سنگ در رجم نباید به حدی باشد كه با اصابت یک یا دو عدد، شخص كشته شود همچنین كوچكی آن نباید به اندازه‌ای باشد كه نام سنگ بر آن صدق نكند».

از آغاز انقلاب ۵۷ ایران تا کنون شمار زیادی از افراد سنگسار شده‌اند ولی اجرای چنین حکمی در سال‌های اخیر کمتر رخ داده‌است.

به غیر از ایران، سنگسار در کشورهای افغانستان، سودان، نیجریه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی رایج است.

۹ نفر محکوم‌شده
افرادی که به مجازات سنگسار محکوم شده‌اند عبارتند از:

کبری نجار ۴۳ ساله، مادر چهار کودک، که از سال ١۹۹٦ در زندان اوین به سر می‌برد. او متهم به شرکت در قتل شوهر خود است که به مدت ١۲ سال وی را مجبور به تن‌فروشی می‌کرده‌است.

ایران، ٣٣ ساله، مادر یک کودک، که از سال ٢۰۰۳ در اهواز زندانی است.

شمامه قربانی، ٣۴ ساله، مادر دو کودک، که در ارومیه زندانی است.

زهره و آذر کبیری، ٢٧ و ۲۸ ساله که در فوریه سال ٢۰۰٧، دستگیر شدند، پس از آنکه شوهر یکی از آنان فیلمی را ارائه داد که آنان را به همراه شش مرد نشان می‌داد.

اشرف کَلهُری، ٣٧ ساله، مادر چهار کودک، که از شش سال پیش به اتهام کمک به قتل همسرش در زندان اوین به سر می‌برد.

خیریه، ٣٨ساله، مادر چهار کودک، که در زندان اهواز به سر می‌برد. او متهم است که در قتل شوهرش به معشوقهٔ خود کمک کرده‌است. اگر چه متهم رابطهٔ آزاد با معشوقه‌اش را پذیرفته‌است، اما منکر دخالت خود در قتل شوهرش شده‌است.

لیلا، ۳۴ ساله، مادر سه کودک، که از چهار سال پیش به اتهام کمک به قتل همسرش در زندان اوین تهران به سر می‌برد.

عبدالله فریور، ٥٠ ساله، پدر دو کودک و استاد موسیقی متهم به داشتن رابطهٔ جنسی با یکی از شاگردان دخترش در ساری است.


در همین رابطه:
هشدار وکلای ۹ محکوم به سنگسار درباره لایحه جدید مجازات
آیت‌الله صانعی: سنگسار جایز نیست
شايد سنگسار حكمي براي دوران حضور معصوم باشد
«سنگسار در قرآن وجود ندارد»
اعدام به جای سنگسار
"خطر سنگسار ۹ زن و ۲ مرد در ایران"

نظرهای خوانندگان

ای کاش اتحادیه اروپا یا کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل ایران را برای الغای مجازات سنگسار تحت فشار بگذارد،نمی شود که به طور موردی با هر حکم سنگسار واکنش نشون بدهند و بعدش باز دوباره احکام جدید سنگسار در باره متهمان اجرا بشه

-- نی لبک ، Jul 24, 2008 در ساعت 03:04 PM

آیا خبرنگاری هست که با یکی از سنگ اندازان مصاحبه کند؟ به نظر من دولت باید لیستی از افرادی که در این مراسم شرکت می کنند تهیه کند تا هر جایی که جنایتی بی رحمانه، قتلی فجیع، اتفاقی دلخراش به وقوع پیوست در این لیست به دنبال سر نخ بگردد.

-- نووز علی ، Jul 24, 2008 در ساعت 03:04 PM

اولا احکام مربوط به رچم درقرآن نیامده .وثانیا این احکام ازتورات به روایات اسلامی راه یافته .وثالثا با این روایات آشفته که راویان به اندک چیزی جعل روایت میکردند نمی شود که چنین احکامی را اجرانمود.رابعادراحکام اسلام اثبات چنین جرمی جزء لامحالات است چون میگوید 4شاهد عادل دیده باشند وهم زمان یه دادگاه مراجعه وشهادت بدهند ؟واگر شاهدان هم زمان مراجعه کردند وشهادت دادند ؟اگر متهم شهادت شاهدان راتکذیب کرد قاضی می بایست نظر متهم رابپذیرد.

-- ابراهیم ملکی ، Jul 26, 2008 در ساعت 03:04 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)