رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۸۷

هشدار اوباما در مورد برنامه هسته‌ای ایران

باراک اوباما نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در سخنرانی خود در برلین بار دیگر در مورد برنامه هسته‌ای ایران هشدار داد.

وی در اجتماع ۲۰۰ هزار نفری برلین گفت که ایالات متحده باید در کنار آلمان و اروپا بایستد تا پیامی مستقیم به ایران بفرستد که باید جاه‌طلبی‌های هسته‌ای‌اش را کنار بگذارد.

وی گفت: «حالا جهان تماشا می‌کند و به یاد می‌آورد که اینجا چه می‌کنیم و در این لحظه چه می‌کنیم. آیا دست‌مان را برای مردمی در گوشه‌های فراموش‌شده این جهان دراز می‌کنیم که آرزوی زندگی‌ای ناظر به وقار و موفقیت، و امنیت و عدالت دارند؟ آیا در زمانه خودمان، آن کودک را در بنگلادش از فقر نجات می‌دهیم و آن پناهنده را در چاد پناه می‌دهیم و تازیانه ایدز را پس می‌زنیم؟ آیا پای حقوق‌بشر آن مخالف در برمه، آن وب‌لاگ‌نویس در ایران، و آن رای‌دهنده در زیمبابوه می‌ایستیم؟ آیا به کلمه‌های «دیگر هرگز» در دارفور معنا می‌دهیم؟»

وی گفت: ما باید از لبنانی‌هایی که برای دموکراسی رژه رفتند و خون دادند، و همه اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌هایی که در پی صلحی امن و ماندگار هستند، حمایت کنیم.»

آقای اوباما همچنین تأکيد کرد که اروپا و آمريکا از يکديگر فاصله گرفته‌اند و او آمده است تا آنها را بار ديگر به يکديگر نزديک کند و تصریح کرد که «حقيقت و آينده در همکاری دو طرف قرار دارد».


در همین رابطه:
«وقت پایان دیوارهاست» [متن کامل سخنان اوباما در برلین]
اوباما ایران هسته‌ای را تهدیدی عمده خواند
تأکید اوباما بر فشار همه‌جانبه بر ایران
اوباما: «برای حذف تهدید ایران تلاش می‌کنم»

نظرهای خوانندگان

Aghaye Obama base dige tahidid va inke ma hame Gozineha ra roye miz darim.in majerajoiha ke ba feshare Israeal hamrah ast baraye Amrika geran tamam khahad shod hamchenanke khyli as Senatorhaye Amrikaei gofteand.Israeal mikoshad Amrika ra dargire yek royaroei digar bekonad ke baraye mantaghe va jahan khatarnak khahad bod va aewaghebe an ghyre ghabe pishbini khahad bod.va in amal Iran ra be soye Bomb bishtar sogh khahad dad va hakeman Radikal ra ba mardom bishtar motehad motehad khahad kard.hamana ke midanim Iraniha che mokhalef va che mowafegh ba Rejim motahed shode va baghaye rejime molayan bishtar khahad shod va harj va marj donya ra fara khahd gereft.behtar ast ke ba Iran bedonbale mozakere bod va in rejim ra tashwigh kard ke as in masale dast bardarad va as hame mohemtar yek khawarmiane ary as selaye Atomi.

-- behroz London ، Jul 26, 2008 در ساعت 12:30 PM