تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

واکنش سریع آمریکا به آزمایش موشکی ایران

به دنبال آزمایش موشکی ایران، کاخ سفید اعلام کرد که تهران باید ضمن متوقف کردن توسعه موشک‌های بالستیک از انجام آزمایش‌های بیشتر موشکی خودداری ورزد.

رسانه‌های ایران، امروز چهارشنبه اعلام کرده‌اند که این کشور ۹ فروند موشک دور و میان‌برد را آزمایش کرده است.

براساس این گزارش، شبکه خبری پرس‌تی‌وی تصاویری از یک موشک دور برد شهاب سه را در حال پرتاب از یک سکوی پرتاب در منطقه نامشخص بیابانی در داخل ایران پخش کرده است.

موشکی را که ایران پیشتر اعلام کرده بود قابلیت هدف قرار دادن پایگاه‌های اسرائیل و آمریکا در منطقه را دارد نیز از جمله این موشک‌ها بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، سرتیپ پاسدار حسین سلامی فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آزمایش این موشک‌ها را پیامی برای دشمنان اعلام کرده است.

به گفته این مقام بلند‌پایه نظامی «هدف از برگزاری این رزمایش نشان دادن عزم و اراده و اقتدار در مقابل دشمنانی است که در هفته‌های اخیر ایران را با ادبیات خشن تهدید کرده‌اند.»

این آزمایش‌ها در زمانی صورت می‌گیرد که تنش‌ها بین ایران و اسرائیل بر سر برنامه هسته‌ای تهران که غرب نگران استفاده از آن در ساخت بمب است، افزایش یافته است. ایران می‌گوید که هدف از این برنامه صرفاً تولید برق است.

شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی اعلام کرد که موشک‌هایی که سپاه پاسداران آزمایش کرده است، شامل موشک جدید شهاب سه است که به گفته مقامات ایران می‌تواند اهدافی را دو هزار کیلومتر دورتر هدف قرار دهد.

به‌ گزارش خبرگزاری رویترز، گوردون جاندرو سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این آزمایش موشکی ایران گفت: «اگر ایرانی‌ها واقعاً خواستار کسب اعتماد جهانی هستند، باید از انجام آزمایش‌های بیشتر موشکی خودداری کنند.»

وی افزود: «ایرانی‌ها باید فوری توسعه موشک‌های بالستیک را که می‌تواند به عنوان وسیله‌ای برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد متوقف سازند.»

گفتنی است ایران امروز همچنین یک فروند موشک دور برد بالستیک را به همراه چند موشک میان برد دیگر آزمایش کرده است.

توان موشکی ایران
نیروهای مسلح ایران دارای موشک‌های کوتاه برد دور برد و میان برد زیادی هستند که می‌توانند اسرائیل و پایگاه‌های نظامی آمریکا را در منطقه هدف قرار بدهند.

محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از تشکیل یک فرماندهی مستقل برای تقویت برنامه موشکی ایران خبر داده است.

این برنامه تحت نظارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دارد که بلافاصله پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ تأسیس شد.

آمار دقیقی درباره تعداد موشک‌های ایران در دست نیست، اما به اعتقاد منابع غربی ایران دارای ده‌ها فروند موشک شهاب سه دور برد است.

یک مسئول ایرانی دیروز سه‌شنبه اعلام کرد که در صورت حمله به تأسیسات هسته‌ای این کشور، تل آویو و ناوگان آمریکا در خلیج فارس به آتش کشیده خواهد کشید.

بنا به گزارش خبرگزاری فارس نسل جدیدی از موشک‌های شهاب سه که امروز چهارشنبه در ایران آزمایش شد دارای کلاهک خوشه‌ای است و قادر است پایگاه‌های نظامی، محل تجمع نیروها و ناوهای دشمن را هدف بمباران وسیع قرار دهد.

ایران در سال‌های اخیر ده‌ها نوع از این موشک‌ها را آزمایش کرده است.

مصطفی محمد‌نجار وزیر دفاع ایران در آبان‌ماه سال گذشته از آزمایش موفقیت آمیز یک نوع جدید موشک‌های بالستیک با برد دو هزار کیلومتر خبر داد که نام عاشورا برای آن گذاشته شده است.

در شهریور همان سال در جریان رژه نظامی سالانه در تهران، نمونه‌ای از موشک دوربرد قدر یک به نمایش گذاشته شد که بردی بالغ بر هزار و هشتصد کیلومتر دارد و با سوخت مایع کار می‌کند.

موشک‌های عاشورا و قدر یک نمونه‌های مختلف موشک شهاب سه به شمار می‌آیند.

غربی‌ها از پیشرفت‌های صنایع بالستیک ایران نگرانند چراکه آن‌ها گمان می‌کنند این برنامه‌ها به طور موازی با برنامه‌های هسته‌ای این کشور دنبال می‌شوند.

واشنگتن به ویژه بیم دارد ایران سرانجام روزی به موشک‌هایی با کلاهک‌های هسته‌ای و برد هزاران کیلومتری مجهز شود.


در همین رابطه:
برگزاری رزمایش سپاه در خلیج‌فارس
توان موشکی سپاه، تقویت می‌شود
احمدی‌نژاد: موشک فضایی ایران بومی است
اظهار تاسف آمریکا از پرتاب موشک ایرانی

نظرهای خوانندگان

میگویند: « قصاب از ترس پیه ، گوسفند از بیم جان»
آمریکا هلوی بی هسته اش آرزوست...

-- امیر ، Jul 9, 2008 در ساعت 10:58 AM

این است اقتدار ملت و جوانان سلحشور ایران

-- آریا ممکن الوجود ، Jul 9, 2008 در ساعت 10:58 AM

پس حتما عمه من ماه پیش مانور هوایی تا مدیترانه انجام داد و هیچ کدوم از این آقایون جیکشونم در نیومد. اینو اسراییل شروع کرد جزاشم باید بکشه

-- مانی ، Jul 10, 2008 در ساعت 10:58 AM

جان من حال کردی اینو میگن یک حال بگیری باحال از قدرتهای پوشالی که فکر میکنن ایران همان ایران ضعیف و وابسته است ولی شرمنده خانم رایس و اربابش بوش

-- علی علیزاه ، Jul 13, 2008 در ساعت 10:58 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)