تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

دادخواهی سینماگران ایران از دیوان عدالت اداری

جمعی از بازیگران و کارگردانان سینمای ایران با صدور نامه‌ای خطاب به ریاست دیوان عدالت اداری، از افزایش تعداد فیلم‌هایی که «پس از دریافت مجوز ساخت و نمایش، به بایگانی سپرده می‌شوند» انتقاد کردند و خواهان پرداخت خسارت‌های ناشی از این اقدامات وزارت ارشاد شدند.

این نامه پس از آن منتشر می‌شود که علی رازینی، رییس دیوان عدالت اداری کشور، پنجم تیرماه امسال از روند توقیف کتاب و فیلم پس از صدور مجوز انتقاد کرد و خواستار پرداخت خسارت‌ به مؤلفان و دست‌اندرکاران ساخت فیلم شده بود.

در میان ۷۲ تن از بازیگران و کارگردانان ایران که نامشان در نامه اخیر به ریاست دیوان‌ عدالت اداری دیده می‌شود، می‌توان به نام افرادی چون داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، بهرام بیضایی، کیومرث پوراحمد، پرویز پرستویی، جعفر پناهی، ابوالحسن داوودی، اصغر فرهادی، تهمینه میلا‌نی، فاطمه معتمدآریا و ... اشاره کرد.

این نامه امروز شنبه در روزنامه‌های ایران بازتابی وسیع داشته است. روزنامه اعتماد ‌ملی با درج قسمت‌های از این نامه، نوشته است که سینماگران از سخنان اخیر آقای رازینی استقبال کرده و اظهار امیدواری کرده‌اند که بتوانند از طریق این دیوان برای جبران بخشی از خسارت‌هایی که متحمل شده‌اند، اقدام کنند.

محمد‌حسین صفار هرندی، وزیر ارشاد دولت محمود احمدی‌نژاد پس از چند روز در واکنش به این سخنان این اظهارات را رد کرده و اعلام نموده است که خسارت تمام سینماگرانی که آثار آن‌ها بعد از مجوز توقیف شده، پرداخته شده است.

این در حالی است در نامه سینماگران نه تنها هیچ اشاره‌ای به اظهارات اخیر آقای صفارهرندی نشده، بلکه آمده است:‌ «به رغم وجود قوانین و با وجود اعمال سلیقه‌های شخصی بسیار سخت‌گیرانه و دست و پاگیر وزارت ارشاد در مراحل گوناگون ساخت یک فیلم، متأسفیم به آگاهی شما برسانیم در حال حاضر شمار فیلم‌هایی که در همین چند سال اخیر ساخته شده و دچار سرگردانی و بلا‌تکلیفی هستند، از محصولا‌ت سینمایی تولیدشده در برخی کشورهای صاحب سینما بیشتر است.»

روزنامه فرهنگ آشتی نیز با درج متن کامل این نامه به نقل از سینماگرانی که آن را امضا کرده‌اند، خطاب به آقای رازینی آورده است:‌ «غالباً فیلم‌هایى که در این چند سال دچار بلاتکلیفى شده‌اند، هر یک سرمایه‌اى ارزشمند هستند که بخشى از هویت فرهنگى مردم ایران را در بر مى‌گیرند. از حقوق از دست رفته سینماگران هم که بگذریم، آیا دیوان عدالت ادارى مى‌تواند براى جبران خسارت‌هایى که بر سرمایه‌هاى فرهنگى کشور وارد شده و مى‌شود، اقدام کند؟»

سینماگران هم‌چنین از این مقام عالی دیوان عدالت اداری خواسته‌اند:‌ «با جدیت و قاطعیت و سعه صدر، مواد و مستندات قانون حمایت حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان مصوب ۱۱ / ۱۰ / ۱۳۴۸ و نیز قانون مسئولیت مدنی مصوب ۷ / ۲ / ۱۳۳۹ در جهت برخورد با تخلفات صورت‌گرفته از قانون، مرتبط با عرصه فرهنگ و هنر و حفظ حقوق‌حقه صاحبان اثر، به اجرا در آورد.»

سینماگران در حالی از دیوان عدالت اداری درخواست رسیدگی به خسارت‌های ناشی از توقیف آثار سینمایی خود را می‌کنند که ۱۴ بهمن‌ماه سال گذشته جمال شورجه، مشاور هنری رییس‌جمهوری ایران در واکنش به نامه ۴۵ سینماگر که به روند انتخاب فیلم‌های ایرانی بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر اعتراض کرده بودند، گفته بود: «باید تکلیفمان را با سینماگران معترض روشن کنیم.»


در همین رابطه:
نامه ۱۲۱ سینماگر برای انتشار دوباره «دنیای تصویر»
سینماهای جدید ایران در سال جدید
شورجه: باید تکلیفمان را با سینماگران معترض روشن کنیم

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)