تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

شورجه: باید تکلیف مان را با سینماگران معترض روشن کنیم

جمال شورجه، از اعضای هیات انتخاب فیلم های ایرانی بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر، در نامه‌ای سرگشاده به اعتراض هفته گذشته 45 سینماگر در مورد «حذف فیلم‌های فرهنگی و اندیشمند» پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، مشاور سینمایی رئیس جمهور ایران در این نامه نوشته است: «در همین فیلم‌های به‌ظاهر فرهنگی كه نمونه‌هایی از آنها در بین همین 45 سینماگر معترض هم وجود دارد، دیده می شود که چگونه به نهادهای رسمی، اركان نظام و انقلاب توهین می‌شود و چگونه خون‌بهای هزاران شهید در پای درخت انقلاب به مسخره گرفته می‌شود. همین فیلمسازها و تهیه‌كننده‌ها، در یك فرافكنی و فرار به جلو، خود را مبرا از هر خبط و خطایی می‌دانند و زیر چتر فرهنگ پنهان می‌شوند.»

عضو هیئت انتخاب جشنواره بیست و ششم در ادامه این نامه نوشته است :«یكی از همین بزرگواران امضا كننده نامه، نمونه‌ای از كشوری بیاورد كه هیچ ممیزی آشكار و پنهانی روی محصولات فرهنگی آن كشور صورت نمی‌گیرد. در كجای دنیا چنین مدینه بی‌در و پیكری پیدا می‌كنید؟ به جرأت می‌توانم بگویم كه در هیچ كشوری سهل‌تر از ایران نمی‌توان فیلم ساز شد و فیلم ساخت.»

جمال شورجه با اشاره به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، «فیلم‌هایی كه به تبلیغ مكاتبی چون سكولاریسم، لیبرالیسم، نهیلیسم، و فمینیسم می‌پردازند»، «فیلم‌هایی كه به تلویح یا تصریح، حاكمیت دین در زندگی دنیوی را نفی می‌كنند، نظام غیردینی را برتر می‌دانند و یا نظام سلطنتی و دیكتاتوری را محبوب نشان می‌دهند» و یا «فیلم‌هایی كه به پیامبران‌الهی و ائمه معصومین(ع)، مقام رهبری یا شورای رهبری و مجتهدین جامع‌الشرایط هتك حرمت مستقیم یا غیرمستقیم كنند» را از جمله مواردی دانسته است که مانع نمایش كل فیلم و یا اصلاح پلان‌هایی از فیلم‌ها می شود.

هفته گذشته 45 سینماگر از جمله بهرام بیضایی، داریوش مهرجویی و رخشان بنی اعتماد، عزت‌الله انتظامی، همایون اسعدیان، محسن امیریوسفی، پرویز پرستویی، كیومرث پوراحمد، محمد رسول‌اف، علیرضا ریسیان، امیرشهاب رضویان، فرشته طائرپور، كیانوش عیاری، اصغر فرهادی، عبدالرضا كاهانی، حمید نعمت‌الله، نیكی كریمی، سامان مقدم، مازیار میری، شهرام مكری به انتخاب فیلمهای ایرانی بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر اعتراض کردند.

به گزارش ایسنا، در این نامه خطاب به سیاست‌گذاران و مدیران عرصه فرهنگ و هنر نوشته شده بود: «كم‌توجهی و نادیده‌ گرفته‌شدن سینمای فرهنگی، كه بخش مهمی از سرمایه‌ ملی ایران محسوب می‌شود، بسیار نگران‌كننده است. جدی گرفته‌نشدن این نوع سینما در جشنواره‌ فیلم فجر و مهم‌تر از آن عدم نمایش عمومی این آثار در سالن‌های سینما، موجب خسارت‌های فراوان فرهنگی و اقتصادی شده است و خواهد شد و مسكوت ماندن نمایش فیلم‌های فرهنگی نشانه‌ كم‌توجهی مسوولان به این بخش از سینماست.»

در همین حال منیژه حكمت كارگردان فیلم‌سینمایی "سه زن" نیز با انتشار نامه ای از شرکت در جشنواره فیلم فجر انصراف داد. به گزارش ایسنا، وی در نامه خود نوشته است: «یك و نیم سال كار و حساسیت برای ساخت یك فیلم فرهنگی، هویتی و ارزشمند كه حاصل یك تفكر جمعی است را به دست سلیقه و تیغ سانسور با نگاهی غیر از دغدغه فرهنگی نمی‌سپارم.»

جشنواره فیلم فجر از 12 بهمن آغاز شده و تا 22 بهمن ماه ادامه می یابد.

نظرهای خوانندگان

خوب این جناب راست میگه کجای دنیا آدمای بیسواد و بی فرهنگی مثل خودشون میتونن براحتی وارد یک جریان فرهنگی مهم مثل فیلمسازی بشن و تازه بعدش هم بجایی برسن که برای بقیه تعیین تکلیف کنن؟

-- سیاوش ، Feb 4, 2008 در ساعت 06:27 PM

حالا كه قرار است تكليف تان را با سينماگران معترض روشن كنيد ، بد نيست همه را از دم تيغ بگذرانيد . شما كه در اين كار يد طولا داريد.

-- لقمان ، Feb 4, 2008 در ساعت 06:27 PM

افسوس که این مزرعه را آب گرفته .

-- بدون نام ، Feb 4, 2008 در ساعت 06:27 PM

ببخشید ولی کجای نامه آقای شورجه نوشته شده که « باید تکلیفمان را با سینماگران معترض روشن کنیم ؟» وقتی یه همچین جمله ای رو تیتر می کنید لااقل تو مطلب اصلی هم یه اشاره بهش بکنید.

-- میلاد علائی ، Feb 4, 2008 در ساعت 06:27 PM

عجیب نیست ادم خود فروخته بین هنرمند ها هم پیدا میشود هر چند با تماشای کارهای ایشان بر ما معلوم میشود که گذاشتن نام ایشان در ردیف هنرمند و سینماگر توهین به شعور مخاطبان است.

-- astyak ، Feb 4, 2008 در ساعت 06:27 PM

ببخشیدا رادیو زمانه، آقای شورجه مشاور آقای رئیس جمهور نیستن و هیچ مقام رسمی در این کشور ندارن به جز اینکه جزء هیئت انتخاب فیلم بودن. اون مشاور آقای رئیس جمهور که نوشتین آقای شمقدری بوده.

-- sayeh ، Feb 5, 2008 در ساعت 06:27 PM

هنرمندان معمولا با شيوه هاي هنري اعتراض مي كنند اما اوضاع آنقدر غير قابل تحمل شده و فضا آنقدر بسته و پر از اختناق كه ديگر حتي نه مجالي و نه روحيه اي براي هنرمندانه نقد كردن نمانده. كاش اين اعتراض هاي به حق از سوي مردم عادي هم جدي گرفته شود و آفرين به هنرمندان واقعي سينماي ايران كه اعتراض كردند.

-- سالار ، Feb 9, 2008 در ساعت 06:27 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)