تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نامه ۱۲۱ سینماگر برای انتشار دوباره "دنیای تصویر"

جمعی از دست‌اندرکاران سینما، تلویزیون، و تئاتر ایران با انتشار نامه سرگشاده‌ای خواستار ادامه انتشار نشریه‌ «دنیای تصویر» شدند.

این نامه سرگشاده‌ خطاب به سه نهاد مرتبط با احکام قضایی و فرهنگی شامل هیات نظارت بر مطبوعات، وزارت ارشاد، و قوه قضائیه ارسال شده است.

در این نامه آمده است: «با توجه به شكوفایی هنر سینما در كشور ما كه به لحاظ كمیت تولید فیلم یكی از ۱۰ كشور نخست جهان است و از حیث كیفی سیر كسب موفقیت‌ها و افتخارات جهانی آن همچنان ادامه دارد‍‌، تعداد نشریات تخصصی سینما كه دیدگاه تحلیلی و اطلاعات همه‌جانبه به مخاطب عرضه كنند، اندک است و از دست دادن نشریه‌ای با قدمت و تجربه‌هفده ساله‌ی «دنیای تصویر» به واقع می‌تواند در این برهوت تحلیل و ارزیابی معتبر، همچون ضایعه‌ای برای علاقمندان جدی مطالعات سینمایی تلقی شود. »

ارسال کنندگان این نامه با تاکید به سابقه غیرسیاسی این نشریه، نوشته‌اند: «رهیز جدی دنیای تصویر از موضع‌گیری‌های سیاسی در حوزه‌ی فرهنگ و وارد نشدن آن به عرصه‌ی جدل‌های مقطعی و گذرای روز‍، در تمام سال‌های فعالیت این نشریه مشهود بوده‌است.»

در پایان این نامه آمده است: «درخواست جدی ما مبنی بر تجدیدنظر در حكم صادره، قابل طرح است.»

این نامه به امضای ۱۲۱ سینماگرسرشناس سینمای ایران از جمله بهرام بیضایی،‌ ناصر تقوایی، مسعود كیمیایی،‌ داریوش مهرجویی، كامبوزیا پرتوی، جعفر پناهی، كیومرث پوراحمد، ‌كمال تبریزی، ایرج تقی‌پور، سعید تهرانی،‌ مسعود جعفری جوزانی، ‌ابراهیم حاتمی‌كیا،‌ ،‌ منیژه حكمت،‌ سیف‌الله‌داد،‌ پوران درخشنده،‌ احمدرضا درویش، مسعود ده‌نمكی،‌ کامران شیردل، رسول صدرعاملی، محمدمهدی عسگرپور، ناصر عنصری،‌ كیانوش عیاری، مهدی فخیم‌زاده، و بهمن قبادی رسیده است.

همچنین بازیگران سرشناس سینمای ایران ازجمله عزت‌ا… انتظامی، داوود رشیدی، محمدعلی كشاورز،‌ جمشید مشایخی، علی نصیریان، امین تارخ، ابوالحسن تهامی، رویا تیموریان،‌ نیكی كریمی، و رضا كیانیان آن را امضا کرده‌اند.

هیات نظارت بر مطبوعات ایران اسفند سال ۸۶ مجوز انتشار ۹ نشریه ازجمله «دنیای تصویر» را لغو کرد. مهمترین دلایل لغو مجوز این نشریات، «استفاده ابزاری از عکس‌های هنرپیشگان فاسد خارجی»، «درج جزییات زندگی مبتذل هنرپیشگان فاسد»، «درج مطالب خرافی»،‌ «تبلیغ خواص دارویی بدون اخذ مجوز از مراجع و سازمان‌های ذیربط»، «ترویج خرافه‌گرایی»، «درج مطالب خلاف عفت عمومی» و نیزمطالب تحریک‌آمیز قومی» اعلام شده بود.

نظرهای خوانندگان

با تشکر. این اقدام بسیار ارزشمند است اما چرا امجله هفت و دیگر نشریات فرهنگی دفاع نمی شود. امید دارم که هرچه سریع تر نشریه علی معلم و احمد طالبی نراد و دیگر نشریات کار خود را از سر گیرند. محمد حقیقت .پاریس

-- محمد حقیقت ، Apr 13, 2008 در ساعت 01:05 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)