تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تهدید مجدد ایران برای بستن تنگه هرمز

مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی بار دیگر هشدار دادند که در صورت به خطر افتادن منافع ایران، این کشور آب‌راه استراتژیک هرمز را خواهد بست.

این اظهارات تهدید‌آمیز پس از آن ایراد می‌شود که گزارش‌هایی مبنی بر تمرین نظامی اسراییل برای حمله احتمالی به تأسیسات هسته‌ای ایران، در هفته‌های اخیر در رسانه‌های جهان منتشر شده است.

فرماندهان نظامی آمریکا مستقر در خلیج فارس در واکنش به این تهدیدات اعلام کرده‌اند که اجازه نخواهند داد ایران دست به چنین اقدامی بزند.

پیش‌تر محمد‌علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتگو با یک روزنامه محافظه‌کار چاپ تهران از بسته شدن تنگه هرمز در صورت حمله به ایران خبر داده بود.

خبرگزاری فارس امروز شنبه در گزارشی به نقل از حسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد: «چنان‌چه منافع ایران در این منطقه نادیده گرفته شود، بدیهی است ما نیز اجازه استفاده به دیگران را نخواهیم داد.»

مقام‌های نظامی ایران در هفته‌های گذشته، آمریکا و اسراییل را تهدید کرده‌اند که در صورت حمله به تأسیسات هسته‌ای این کشور، با واکنش غیرمنتظره ارتش ایران مواجه خواهند شد.

این مقام نظامی افزود: «ارتش آمریکا متعلق به دولت این کشور است و نباید مورد سوء استفاده اشخاص جنگ‌طلب و زیاده‌خواه و وجه‌المصالحه جرج بوش و صهیونیست‌ها واقع شود.»

این در حالی است که منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران پنجشنبه گذشته در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس، وجود خطر حمله آمریکا و اسراییل به ایران را رد کرده است.

در ایران نیز یک گروه ۶۰ نفره با نام «شورای ملی صلح» با هدف جلوگیری از وقوع جنگ میان ایران و برخی کشور‌های غربی اعلام موجودیت کرده است.

این شورا به ابتکار شیرین عبادی برنده جایزه نوبل صلح تأسیس شده است.

حدود ۴۰ درصد جریان نفت جهان از تنگه هرمز عبور می‌کند که گذرگاه آبی با عرض کم در دهانه خلیج فارس است و ایران را از شبه جزیره عربستان جدا می‌کند.

نگرانی از درگیر شدن اسراییل و ایران به علت برنامه هسته‌ای تهران موجب شد قیمت نفت به رکورد ۱۴۶ دلار در هر بشکه برسد.

از زمان انتشار گزارشی در همین ماه که حاکی از تمرین‌های نظامی اسراییل برای حمله به ایران بود، پیش‌بینی‌ها در خصوص حمله احتمالی به ایران به علت برنامه هسته‌ای این کشور افزایش یافته است.


در همین رابطه:
«آمریکا اجازه نمی‌دهد تنگه هرمز بسته شود»
آمریکا: اسراییل به ایران حمله نمی‌کند
متکی: آمریکا و اسراییل دیوانگی نخواهند کرد
هشدار عبادی به غرب، در مورد حمله به ایران

نظرهای خوانندگان

بهتر است به جای بستن تنگه ی هرمز دهان احمدی نژاد را ببندیم تا به این شکل از هر گونه جنگ احتمالی با اسرائیل در امان باشیم.

-- پارسا ، Jul 5, 2008 در ساعت 01:05 PM

Agha inghadar Israeal bozorg nakonid in keshwar agar jangi ra aghaz konad va natawanad anra pish as yek haftae tamam konad beshedat asibpazir ast.Amrika be in bozorgi zire in janghaei ra ke aghaz kar zaide hala che rasad be Israeal.anwaght ke raketha va moshakaha be roye israeal va sharhaye an forod amad che kasi bedade an mardome bigonah khahad resid?aya behatar nist dahane in yawegoyane Israeali va Irani bast ?

-- بدون نام ، Jul 6, 2008 در ساعت 01:05 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)