تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

متکی: آمریکا و اسرائیل دیوانگی نخواهند کرد

وزیر خارجه ایران در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس، وجود خطر حمله آمریکا و اسرائیل به ایران را رد کرد.

منوچهر متکی در این مصاحبه که در مقر آسوشیتدپرس در نیویورک انجام می‌شد گفت: «ایالات متحده و اسرائیل دست به چنین دیوانگی‌ای نمی‌زنند. چنین جنگی به منطقه بزرگ‌تری در خاورمیانه سرایت خواهد کرد و بهای نفت را به سطوحی غیر قابل تصور خواهد رساند.»


منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران/AP

وی احتمال چنین حمله‌ای را در حالی که اقتصاد ایالات متحده مدت هفت سال در افغانستان و بیش از پنج سال در عراق تحت فشار بوده نامحتمل دانست.

وزیر امور خارجه ایران که از طریق مترجم سخن می‌گفت افزود: «در این لحظه چنین احتمالی را پیش‌بینی نمی‌کنیم. دولت اسرائیل در درون خود و در منطقه با یک فروپاشی سیاسی روبه‌رو است و ما دست زدن این رژیم به چنین کار جنون‌آمیزی را محتمل نمی‌دانیم.»

منوچهر متکی ادامه داد: «ایالات متحده نیز در موقعیتی نیست که بخواهد ریسک دیگری در منطقه کند و با آن درگیر شود. البته کسانی در آمریکا هستند که به این کار علاقه دارند ولی ما فکر می‌کنیم که افراد معقول در ایالات متحده از انجام این عملیات جلوگیری خواهند کرد و از تحمیل فشار یک حرکت ماجراجویانه دیگر بر دوش مالیات‌دهندگان آمریکایی پیشگیری خواهند کرد.»

جرج بوش، رئیس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه بار دیگر گزینه حمله نظامی به ایران را منتفی ندانست ولی آن را گزینه اول خود اعلام نکرد.

متکی در ادامه مصاحبه افزود: «در ایران ما باید از امنیت ملی خود، کشور خود و نظام انقلابی خود دفاع کنیم و ما همین کار را ادامه خواهیم داد. اگر زمانی به ایران حمله شود سیاستمداران باید کمی کنار بکشند و به نظامیان اجازه تصمیم‌گیری بدهند.»

وی از سوی دیگر گفت‌وگو را راهی باز برای در آمدن از بن‌بست‌ها دانست و افزود: ایران جداً مسئله پیشنهاد گفت‌وگوهای جدیدی را مد نظر داد. ما مقداری بهبود در موضع ایالات متحده می‌بینیم و مشاهده می‌کنیم.»

ایالات متحده و اسرائیل نسبت به برنامه هسته‌ای ایران اظهار نگرانی کرده‌اند و طی ماه‌های اخیر گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد احتمال حمله نظامی از سوی آنان به تأسیسات هسته‌ای ایران صورت گرفته‌است.


در همین رابطه:
مالن، حمله به ایران را بسیار پرخطر خواند
آمریکا: اسرائیل به ایران حمله نمی‌کند
هشدار روسیه درخصوص حمله به ایران
مایکل لدین: «مقاله‌ی هرش، حقه است»
تکذیب اقدام نظامی علیه ایران از مرز عراق
«تقویت عملیات مخفیانه علیه ایران»

نظرهای خوانندگان

waghean hamintor ast.

-- بدون نام ، Jul 3, 2008 در ساعت 03:21 PM

دراکثرکشورهای جهان وزیرامورخارجه این حق راداردکه سیاست خارجی ان دولت رابیان کندواگردررسانه ای رسمی بیان گردیددولت موظف است انرا اجرا نماید.ولی درکشورایران متاسفانه هیچ کس تصمیم گیرنده نیست وحرفی 24ساعت بعد تکذیب میشود.

-- پری ، Jul 4, 2008 در ساعت 03:21 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)