تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

هشدار وزیر نفت درباره عواقب حمله به ایران

وزیر نفت ایران با اعلام اینکه تهران نسبت به هرگونه حمله‌ای «به شدت» واکنش نشان می‌دهد، هشدار داد که حمله احتمالی، موجب افزایش بیشتر بهای نفت خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، غلامحسین نوذری در حاشیه کنگره جهانی نفت در پاسخ به اینکه تهران در صورت حمله به این کشور چه خواهد کرد، گفت: «ایران کشور بزرگ و قدرتمندی است و شرایط کنونی چنین ایجاب نمی‌کند که آدم‌های عاقل حتی تصور چنین امری راهم بکنند.»

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که گزارش‌ها از احتمال آغاز جنگ علیه ایران حکایت دارند. مقامات ایران اعلام کرده‌اند که این گزارش‌ها را باید جدی گرفت.

پیش از این ایران گزارش‌های مشابهی را که از احتمال حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای حکایت داشتند، جنگ روانی دشمن قلمداد می‌کرد.

به‌گفته آقای نوذری، در حالی که تنها یک حرف(درباره حمله احتمالی) موجب نوسان در بازار نفت می‌شود، می‌توانید تصور کنید که درصورت انجام هرگونه اقدامی، نتیجه آن در بازار نفت چه خواهد بود؟

نوذری این اظهارات را خطاب به خبرنگاران در حاشیه نوردهمین کنگره جهانی نفت عنوان کرده است.

این نشست در تلاش برای یافتن پاسخ‌هایی در خصوص چگونگی برقراری ثبات در بهای نفت و تامین امنیت ارسال انرژی در اینده برگزار شده است.

این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد افزایش قیمت نفت را در ماه‌های اخیر «تصنعی» خوانده است.

رئیس‌جمهور ایران همچنین در شرایطی که بهای نفت خام افزایشی بی‌سابقه را تجربه کرده است، گفت که برخی از قدرت‌ها بهای نفت خام را کاذب نگه داشته‌اند تا هزینه جنگ‌ها و لشکرکشی‌های خود را تأمین کنند.

وزیر نفت ایران همچنین در پاسخ به این که آیا ایران - چهارمین صادرکننده بزرگ نفت جهان - در نتیجه حمله احتمالی صادرات نفت را متوقف خواهد کرد، گفت: «جمهوری اسلامی ایران همواره برای حفظ سهمیه خود در اوپک و بازار نفت جهان تلاش می‌کند.»

افزایش بهای نفت ظرف چند سال اخیر باعث شده است تا ایران، دومین صادر کننده نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، درامدهای فراوانی را از فروش نفت به دست آورد.

پیش‌بینی می‌شود درآمد‌های نفتی ایران امسال بازهم افزایش یابد.


در همین زمینه:
رکورد تولید نفت ایران شکسته شد
بهای نفت از مرز ۱۴۰ دلار گذشت
رئیس اوپک: بهای نفت به ۱۷۰ دلار می‌رسد
احمدی‌نژاد قیمت بالای نفت را تصنعی خواند

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)