تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«توقف فوری غنی‌سازی»؛ خواست سران G8

سران هشت کشور صنعتی دنیا موسوم به جی۸ در پایان دومین روز نشست خود در ژاپن، ایران را به تعلیق فوری برنامه غنی‌سازی اورانیوم فراخوانده و از تهران خواستند به‌طور مثبت به میانجی‌گری بین‌المللی پاسخ دهد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه از تویاکو(ژاپن)، سران جی ۸ در نشستی در ژاپن از ایران خواستند که به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به‌ویژه تعلیق کلیه فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی به طور کامل تن دهد.


نشست سران گروه هشت در ژاپن/AFP

سران گروه هشت اعلام کردند که این گروه «از تلاش میانجی‌گرانه شش کشور (گروه ۵+۱) برای حل و فصل این موضوع به نحوی خلاقانه حمایت می‌کند و از ایران می‌خواهد که به پیشنهاد آنها به طور مثبت پاسخ دهد.»

محمود احمدی‌نژاد امروز سه‌شنبه در نامه‌‌ای خطاب به سران هشت کشور صنعتی اعلام کرده است که کشورش غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نخواهد کرد.

در این نامه که امروز در روزنامه یومیوری ژاپن منتشر شده، به نقل از آقای احمدی‌نژاد آمده است که ایران «تحمیلات غیرقانونی را نخواهد پذیرفت».

این در حالی است که نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهوری فرانسه نیز در حاشیه این اجلاس از سفر قریب‌الوقوع خاویر سولانا مسئول سیاست‌خارجی اروپا به تهران برای آغاز دور جدید مذاکرات غرب با ایران برسر پرونده هسته‌ای‌اش خبر داده است.

غرب بیم دارد که جمهوری اسلامی از روند غنی‌سازی برای تولید یک بمب اتمی استفاده کند، اگرچه ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش تأکید کرده است.

در همین حال گمانه‌زنی‌ها در مورد حمله احتمالی به ایران به دلیل برنامه هسته‌ای تهران، در پی انتشار گزارش ماه گذشته مبنی بر اینکه اسرائیل برای چنین حمله‌ای تمرین کرده، بالا گرفته است.


در همین رابطه:
سارکوزی از سفر سولانا به تهران خبر داد
احمدی‌نژاد بار دیگر توقف غنی‌سازی را رد کرد
گروه هشت خواستار توقف غنی‌سازی ایران شد
سولانا: به نتیجه مذاکرات خوشبین نیستم
ارائه پاسخ ایران به سولانا
احتمال نظارت بیشتر آژانس بر فعالیت‌های ایران
متکی از مذاکرات جدید ایران و غرب خبر داد

نظرهای خوانندگان

جمهوری اسلامی هرگز کوتاه نمی اید چرا که این پروزه بستگی به ماندگاری اش دارد اگر مسئله هسته ای ایران به هر صورتی که هست حل و فصل شود پایان این سلسله خواهد بود

-- بارانی ، Jul 8, 2008 در ساعت 05:00 PM

این غارتگران بهتر
است اول بمب های اسراییل را نابوده و
اسراییل را مجبور به امضای ان پی تی کرده و
بمب های خودشان را طبق موافقتنامه به
صفر رسانده و بعد در مورد غنی کردن قانونی
ایران بحث کنند.

-- بدون نام ، Jul 9, 2008 در ساعت 05:00 PM

من هم معتقدم توقف غنی سازی و یا گزینه نظامی هر دو منجر به رفتن جمهوری اسلامی باشد پس جمهوری اسلامی سعی می کند ابرومندانه راه اخر را برگزیند ولااقل دق و دلی اش را خالی کرده باشد

-- بابل ، Jul 9, 2008 در ساعت 05:00 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)