رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۸۷

احضار دو نماینده مرتبط با پرونده پالیزدار

قوه قضائیه ایران اعلام کرد که دو نماینده محافظه‌کار مجلس هشتم که با پرونده عباس پالیزدار در ارتباط هستند را به دادگاه فراخوانده است.

اتهام این دو نماینده محافظه‌کار «معاونت در افشای اسناد سری و محرمانه و دارای طبقه‌بندی» جمهوری اسلامی عنوان شده است.

حسن کامران و محمد دهقان دو نماینده‌ای هستند که براساس احضاریه‌ای که به هیئت رئیسه مجلس هفتم ارسال شده، باید برای بازپرسی خود را به مراجع قضایی معرفی کنند.

فاطمه آجرلو دیگر نماینده محافظه‌کاری است که در این ارتباط تاکنون ۱۱ ساعت بازجویی شده است.

روزنامه‌های ایران امروز سه‌شنبه به نقل از اطلاعیه شورای اطلاع‌رسانی قوه قضائیه نوشتند که آقای پالیزدار در جلسات بازجویی اعتراف کرده است که «اقدامات مجرمانه» خود را با مجوزهای صادره از سوی حسن کامران انجام داده است.

حسن کامران نماینده محافظه‌کاران در مجلس هفتم و هشتم از حوزه انتخابیه اصفهان است.

آن‌طور که در این اطلاعیه آمده، آقای پالیزدار همچنین در جلسه بازجویی خود گفته است: «با پيشنهاد آقای محمد دهقان و تأييد خانم آجرلو به موجب حکم شماره ۷۱۲۱۴/۴۰ مورخ ۱/۵/۸۵ به عنوان دبير کميته تحقيق و تفحص از قوه قضائيه منصوب و در کميته موصوف مشغول به کار شده است.»

در اطلاعیه شورای اطلاع‌رسانی قوه قضاییه، آقای کامران متهم به فراهم آوردن خرید مدرک جعلی مقطع دکتری برای عباس پالیزدار شده است.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: «آقای عباس پاليزدار به شرح صفحات ۹۳ الی ۹۶ پرونده اظهار می‌دارد که با هماهنگی و اطلاع آقايان کامران و دهقان پرونده‌های مورد ادعا را از سازمان بازرسی کل کشور خارج نموده و متعاقباً با هماهنگی نامبردگان، پرونده‌ها را از مجلس شورای اسلامي جهت اسکن و کپی کردن به منازل شخصی خود و ديگران منتقل و سپس با تشويق و ترغيب آقايان کامران و دهقان و خانم آجرلو اقدام به اسکن و بدل‌سازی از کليه پرونده‌های مطروحه و مورد نظر می‌نمودند.»

محمد دهقان نماينده محافظه‌کاران از حوزه انتخابیه خراسان رضوی، طرقبه و چناران در مجلس هشتم شورای اسلامی است.

روزنامه کیهان یکشنبه هفته‌جاری در یادداشتی عباس پالیزدار را متهم کرد که «عضو باندی چهارنفره است» که «هزاران سند محرمانه جمهوری اسلامی را مخفیانه از سازمان بازرسی کل کشور ربوده و در هفت شهر مختلف کشور پنهان کرده‌ است.»

به نوشته کیهان، این گروه هم‌چنین قسم خورده‌اند که در صورت قرائت نشدن نتیجه تحقیقات تفحص مجلس از فوه قضاییه، خود رأساً اقدام به افشاگری در این باره بزنند.

عباس پالیزدار ۱۴ اردیبهشت‌ماه سال‌جاری در یک سخنرانی در جمع دانشجویان دانشگاه همدان، اتهاماتی را متوجه ۴۴ شخصیت بلندپایه جمهوری اسلامی کرده بود.

وی چندی پیش با شکایت چند شاکی خصوصی به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی احضار و بازداشت شد.

به گفته مقامات قضایی در ایران، ۱۱ تن دیگر که با وی در ارتباط بوده‌اند احضار و بازداشت شده‌اند که در میان آن‌ها نام سه نماینده مجلس شورای اسلامی دیده می‌شود.

این در حالی است که نمایندگان مجلس یکشنبه هفته‌جاری با امضای نامه‌ای، نسبت به آن‌چه «تعرض قوه قضائیه به حریم مجلس» نامیده‌‌اند، اعتراض کرده‌اند.


در همین رابطه:
اعتراض مجلس هشتم به احضار نمایندگان
«افشاگری» کیهان در مورد عباس پالیزدار
داوود احمدی‌نژاد سخنان پالیزدار را دروغ دانست
پیگرد قانونی ۱۱ نفر در ارتباط با پرونده پالیزدار

نظرهای خوانندگان

خانه از پای بست ویران است
تا وقتی که متهم نمی تواند در دوره ی بازجویی از وکیل استفاده کند و در زندان، زندانی بدون پناه هر گونه اعترافی که بخواهند از او می گیرند چگونه می شود مثبت و یا منفی حرفی زد ولی همه ی ما می دانیم ... یعنی دزد

-- فرهاد ، Jun 24, 2008 در ساعت 03:55 PM

ایشان بدون وکیل در بازجوییها حتی می تواند به خیلی از جرایم دیگر نیز اعتراف کند
حتی می تواند در نقشه براندازی حکومت و قتل و همکاری با عوامل خارجی نیز اعتراف کند و حتی پا را فراتر گذاشته خودکشی کند

-- بدون نام ، Jun 25, 2008 در ساعت 03:55 PM