تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در زیمبابوه

مردم زیمبابوه امروز جمعه برای شرکت دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که تنها یک نامزد دارد، پای صندوق‌های رأی رفته‌اند.

این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که مورگان چانگیرای رهبر مخالفان زیمبابوه از نامزدی دور دوم کنار کشیده و در نتیجه تنها نامزد این دور انتخابات رابرت موگابه، رئیس‌جمهور ۸۴ ساله فعلی است.

گزارش آسوشیتدپرس حاکی‌است چانگیرای انتخابات امروز را روز تحقیر و شرمساری کشور زیمبابوه خواند و گفت انتخابات امروز، انتخابات نیست.

این گزارش پیش‌بینی کرده است که طرفداران موگابه برای واداشتن مردم به شرکت در انتخابات و رسیدن به مشارکت حداکثری مردم جهت تقویت مشروعیت وی، به اقدامات خشونت آمیز و تهدید و ارعاب مردم متوسل شوند.

چانگیرای و موگابه در دور اول انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه بیشترین آرا را کسب کردند و به دور دوم این انتخابات راه یافتند اما چانگیرای روز یکشنبه اعلام کرد به علت خشونت‌هایی که طرفدرانش قربانی آن هستند، از شرکت در دور دوم کناره‌گیری می‌کند.

چانگیرای پس از این سخنان به علل امنیتی به سفارت هلند در هراره پناهنده شد و روز چهارشنبه با شرکت در کنفرانسی مطبوعاتی بار دیگر نگرانی خود را در باره این خشونت‌ها ابراز کرد.

موگابه ۸۴ ساله که از زمان استقلال زیمبابوه از بریتانیا در سال ۱۹۸۰ بر مسند قدرت بوده است مخالفان خود را عروسک‌های خیمه شب‌بازی وابسته به غرب می‌نامد و هر گونه دخالت هوادارانش در خشونت‌های این کشور را انکار می‌کند.

پیشتر کمیسیون انتخابات پس از آنکه در دور نخست انتخابات این کشور در ماه مارس، هیچ یک از نامزدها را حائز نیمی از آرا ندانست، پیروزی در انتخابات را به رقابت در دور دوم منوط کرده بود.

این موضوع بحران سیاسی را در این کشور آفریقایی که در یکسال گذشته شاهد رشد فزاینده و غیرقابل مهار تورم بوده است، تشدید کرد.


در همین رابطه:
تداوم بحران سیاسی در زیمبابوه
مخالفان دولت زیمبابوه: شمارش مجدد آراء "دیوانگی" است
نتایج انتخاباتی زیمبابوه در انتظار رای دادگاه
مخالفان موگابه مدعی پیروزی در انتخابات شدند
«انتخابات زیمبابوه به دور ‌دوم کشیده می‌شود»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)