تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تداوم بحران سیاسی در زیمبابوه

مقامات دولتی زیمبابوه اعلام کردند که با وجود کناره‌گیری مورگان چانگیرای کاندیدای اپوزیسیون، فعالیت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری در این کشور ادامه خواهد یافت.

به نوشته بی‌بی‌سی‌نیوز، وزیر دادگستری زیمباوه اظهارات آقای چانگیرای مبنی بر کناره‌گیری از انتخابات را یک حقه نامید و گفت که وی تا کنون به طور رسمی کناره‌گیری خود را اعلام نکرده است.

این در حالی است که چانگیرای رهبر حزب اپوزیسیون جنبش برای تغییرات دموکراتیک گفت که تا کنون ۸۶ تن از هواداران وی کشته شده‌اند و حزب حاکم باید به اعمال خشونت‌ها در این کشور پایان دهد.

بر اساس این گزارش، یکی دیگر از سخنگویان حزب مخالف دولت رابرت موگابه نیز اعلام کرد که امکان مذاکره وجود دارد اما نخست، باید خشونت‌ها پایان پذیرند.

حزب جنبش برای تغییرات دموکراتیک می‌گوید که حزب نظامی زانو- پی اف باید منحل شود.

رویترز نیز در گزارش مشابهی به نقل از مورگان تسوان‌گیرایی نوشت که تنها در صورتی که به خشونت‌های سیاسی در این کشور پایان داده شود وی برای مذاکره با موگابه آماده است.

چانگیرای روز یکشنبه گفته بود که هواداران وی به خاطر حملات هواداران حزب موگابه در خطر قرار دارند.

موگابه ۸۴ ساله که از زمان استقلال زیمبابوه از بریتانیا در سال ۱۹۸۰ بر مسند قدرت بوده است مخالفان خود را عروسک‌های خیمه شب‌بازی وابسته به غرب می‌نامد و هر گونه دخالت هوادارانش در خشونت‌های این کشور را انکار می‌کند.

دولت زیمبابوه اعلام کرده است که تهدیدات چانگیرای مبنی بر عقب‌نشینی از انتخابات اعتباری ندارد و از سوی دولت جدی گرفته نخواهد شد.

لوی موناواسا رئیس‌جمهور زامبیا که ریاست دوره‌ای جامعه توسعه جنوب آفریقا را هم بر عهده دارد نسبت به اتفاقات زیمبابوه اظهار نگرانی کرده و برای جلوگیری از تداوم بحران سیاسی در این کشور خواستار تعویق دور دوم انتخابات در این کشور شد.

کمیسیون انتخابات زیمبابوه پس از آن که در دور نخست انتخابات این کشور در ماه مارس، هیچ یک از نامزدها را حائز نیمی از آراء ندانست، پیروزی در انتخابات را به رقابت در دور دوم منوط کرد.

این موضوع بحران سیاسی را در این کشور آفریقایی که در یکسال گذشته شاهد رشد فزاینده و غیرقابل مهار تورم بوده است، تشدید کرد.


در همین رابطه:
مخالفان دولت زیمبابوه: شمارش مجدد آراء "دیوانگی" است
نتایج انتخاباتی زیمبابوه در انتظار رای دادگاه
مخالفان موگابه مدعی پیروزی در انتخابات شدند
«انتخابات زیمبابوه به دور ‌دوم کشیده می‌شود»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)