تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

لاریجانی آمریکا را به «فریبکاری» متهم کرد

علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس ایران، در اولین واکنش رسمی به طرح راه‌اندازی دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران، آن را شایعه‌ای «فریبکارانه» دانست.

خبرگزاری‌های ایران امروز پنجشنبه به نقل از اقای لاریجانی می‌نویسند: «طرح ایجاد دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران، از شایعات فریبکارانه است.»

آقای لاریجانی در تشریح دلایل این‌که این طرح را «فریبکاران» می‌داند، گفت: «دو سال پیش دولت ایران اعلام کرد تا آمریکا اجازه بدهد که هواپیماهای حامل ایرانیان بتوانند مستقیماً به آمریکا بروند، بنابراین اگر آنها صادق بودند باید در این رابطه جواب می‌دادند.»

روزنامه واشنگتن‌پست در هفته‌جاری به نقل از یک مقام آگاه در دولت بوش از احتمال راه‌اندازی دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران خبر داده است.

خبرگزاری‌های ایران، یک روز پس از انتشار این خبر به نقل از مقامی در وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی که نامش فاش نشده است، نوشتند که تهران در صورت دریافت دریافت رسمی، این پیشنهاد را برررسی خواهد کرد.

این مقام آگاه در عین ‌حال احتمال راه‌اندازی چنین دفتری در ایران را رد نکرد.

این در حالی است که کاندولیزا رایس وزیر امورخارجه آمریکا به‌طور ضمنی این خبر را تائید کرده است.

ایران و آمریکا بیش از ۲۸ سال است روابط دیپلماتیک ندارند و در ایران، سفارت سوئیس حافظ منافع آمریکا در این کشور است، اما تمامی کارکنان این دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران سوئیسی هستند.

در آمریکا نیز سفارت پاکستان حافظ منافع ایران است.

منابع آگاه در وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرده‌اند، آنچه در حال حاضر ایالات متحده مد نظر دارد این است که کارمندانی آمریکایی به تهران بفرستد که دارای موقعیت و جایگاه دیپلماتیک باشند.

بر اساس این گزارش، این اقدام به معنای برقراری روابط کامل دیپلماتیک نیست، اما این دفتر می‌تواند برای سفر به ایالات‌متحده ویزا صادر کند.

واشنگتن هنوز طرح گشایش دفتر حافظ منافع آمریکا را در تهران تایید نکرده است.

وزارت امور خارجه ایران هم هنوز به این طرح واکنش نشان نداده است، اما ایرانی‌ها احتمالاً از گشایش دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران استقبال می‌کنند؛ زیرا هم اکنون برای دریافت روادید باید به دبی یا استانبول سفر کنند و در هر سفر دست کم هزار دلار هزینه کنند.

شمار زیادی از شهروندان ایرانی پس از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ در ایران، به آمریکا مهاجرت کرده‌اند.


در همین رابطه:
ایران امکان گشایش دفتر آمریکا را رد نکرد
«آمریکا خواهان نزدیکی به مردم ایران است»

نظرهای خوانندگان

می دانید چیست؟ این آقای لاریجانی دچار "توهم توطئه" شده است. چون فکر می کند آمریکا و اسرائیل، آن گونه که برخی "غرض ورزان" می گویند، در تدارک بمباران ایران هستند و قاعدتا زیر بمباران خود دفتر با کارمند آمریکایی باز نخواهند کرد.

-- امیر ، Jun 26, 2008 در ساعت 12:16 PM

گمان نكنم جمهوري اسلامي مايل باشد كه همچين كاري رو موافقت بكند به يك دليل خيلي ساده. صف درخواست كنندگان ويزاي آمريكا همان ساعت اول باز شدن دفتر از تهران به قم خواهد رسيد . اين صف ديگه همين باقي آبروي جمهوري اسلامي را هم بر باد خماهد داد.

-- Mohammad Hosein ، Jun 27, 2008 در ساعت 12:16 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)