تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ایران امکان گشایش دفتر آمریکا را رد نکرد

خبرگزاری‌های دولتی ایران به نقل از یکی از مقامات وزارت امورخارجه، امکان گشایش دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران را رد نکردند، اما بررسی چنین موضوعی را منوط به ارائه درخواست از مجاری رسمی دانستند.

این مقام آگاه که خبرگزاری دولتی ایرنا از ذکر نام وی خودداری کرده‌است، گفت: «تهران می‌تواند مسئله بازگشایی نمایندگی دیپلماتیک آمریکا در ایران پس از ۳۰ سال را در صورتی بررسی کند که چنین درخواستی از طریق کانال‌های رسمی ارائه شود.»

با این حال وی اعلام کرد که این‌گونه گزارش‌ها جنبه رسانه‌ای دارد و انگیزه انتشار آن مشخص نیست.

سخنان این دیپلمات ایرانی، توسط وب‌سایت شبکه خبر و واحد مرکزی خبر، دو سایت خبری وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز منعکس شده است.

یک مقام آگاه در وزارت امورخارجه آمریکا روز گذشته دوشنبه اعلام کرده بود که این کشور قصد دارد یک دفتر حافظ منافع در تهران افتتاح کند که مانند بخشی که از سال ۱۹۷۷ تاکنون در کوبا فعال است، فعالیت کند.

این اظهارات امروز در حاشیه کنفرانس برلین به طور ضمنی توسط خانم رایس تأیید شد.

وزیر امور خارجه ایالات متحده در این خصوص گفت که آمریکا مصمم است با وجود مناقشه با تهران برسر جاه‌طلبی‌های هسته‌ای این کشور به مردم ایران نزدیک شود.

در حال حاضر یک بخش حافظ منافع آمریکا در داخل سفارت سوئیس در تهران فعال است، اما تمامی کارکنان این دفتر سوئیسی هستند.

منابع آگاه در وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرده‌اند، آنچه در حال حاضر ایالات متحده مد نظر دارد این است که کارمندانی آمریکایی به تهران بفرستد که دارای موقعیت و جایگاه دیپلماتیک باشند.

براساس این گزارش، روزنامه واشنگتن پست روز دوشنبه گزارش داده بود که دولت آمریکا در حال بحث در مورد این اقدام است که باعث حضور آمریکا در ایران بدون از سرگیری روابط دیپلماتیک رسمی بین دو کشور باشد که در سال ۱۹۸۰ پس از به گروگان گرفته شدن ۵۲ دیپلمات آمریکایی در تهران قطع شده است.


در همین رابطه:
«آمریکا خواهان نزدیکی به مردم ایران است»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)