تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تصویب لایحه تشدید تحریم ایران در سنای آمریکا

سنای ایالات متحده روز گذشته لایحه‌ای را در خصوص تشدید تحریم‌های آن کشور علیه ایران تصویب کرد.

به گزارش رویترز، این تحریم‌ها که به منظور بازداشتن ایران از ادامه برنامه هسته‌ای خود اعمال شده‌اند در زمینه صادرات و واردات تشدید خواهند شد.

بنا بر این گزارش، تحریم‌های جدید شامل عدم اجازه واردات فرش، خاویار و خشکبار از ایران به ایالات متحده می‌شود.

این لایحه همچنین تحریم مالی علیه افراد ایرانی را گسترش خواهد داد تنبیه شرکت‌های آمریکایی که شعبه‌های خارجی آنها طرف معامله با ایران هستند را شدت خواهد بخشید. ممنوعیت کمک دولت آمریکا برای پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی از دیگر بندهای این لایحه است.

این لایحه که در کمیته امور مالی سنای آمریکا رأی آورد «قانون تحریم‌های ایران، سال ۲۰۰۸» نام گرفته‌است. مشابه چنین لایحه‌ای نیز سال گذشته از سوی مجلس نمایندگان ایالات متحده تصویب شده‌بود.

همچنین در موادی از این لایحه آمده تا زمانی که روسیه با ایران در زمینه هسته‌ای همکاری دارد، ایالات متحده حق همکاری در برنامه‌های غیرنظامی هسته‌ای با روسیه را ندارد. این ماده از این لایحه که به تصویب سنای آمریکا رسیده، مورد رضایت مقامات کاخ سفید نیست.

جرج بوش، رئیس جمهوری آمریکا در حالی که از تشدید تحریم‌ها علیه ایران حمایت می‌کند ولی خواستار توافق با مسکو در زمینه همکاری‌های غیرنظامی هسته‌ای است و توافق‌نامه‌ای را نیز در این رابطه به کنگره ایالات متحده فرستاده‌است.

آمریکا و هم‌پیمانانش ایران را متهم به کار بر روی یک برنامه نظامی هسته‌ای می‌کنند. ایران بر غیرنظامی بودن این برنامه تأکید دارد.


در همین رابطه:
مخالفت آمریکا با مشارکت ایران در پروژه نوبوکو
انتقاد آمریکا از رابطه تجاری چین با ایران
براون از تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داد
توافق بریتانیا و آمریکا برای تحریم گاز ایران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)