تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

انتقاد آمریکا از رابطه تجاری چین با ایران

گریگوری شولتی نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روابط تجاری چین با ایران انتقاد کرد.

به گزارش رویترز، آقای شولتی در جمع خبرنگاران در پکن گفت که ارتباطات تجاری چین با ایران در حالی‌که قدرت‌های جهانی در حال متقاعد کردن تهران به توقف غنی‌سازی اورانیوم هستند ارسال پیام اشتباه به تهران محسوب می‌شود.

وی افزود که اعضای شورای امنیت سازمان ملل از جمله چین، باید «پیام‌های سیاسی صریح» مبنی بر لزوم همکاری تهران با شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این کشور ارسال کنند.

نماینده ایالات متحده در آژانس گفت: «اکنون زمان برقراری ارتباط تجاری معمولی با ایران نیست، بلکه باید به مقامات ایران نشان داد با پنهان کردن اطلاعات از جامعه بین‌المللی به اقتصاد و سیاست کشورشان لطمه می‌زنند.»

نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته (دوشنبه) برای گفتگو با مقامات وزارت امور‌خارجه چین درباره مسئله هسته‌ای ایران وارد پکن شد.

بر اساس این گزارش، آقای شولتی ادامه داد که روابط تجاری پکن با تهران به هیچ وجه برای متقاعد کردن تهران برای توقف غنی‌سازی اورانیوم سازنده نیست و باید به رهبران ایران نشان داد که از قبال این فعالیت‌ها سودی نخواهند برد.

وی با اشاره به اینکه «وقت آن رسیده است که مقامات ایران از نتایج فعالیت‌های خود درک لازم را پیدا کنند» گفت: «ایران باید متوجه شود اگر همکاری کافی با آژانس نداشته باشد منزوی‌تر خواهد شد.»

پکن پیشتر اعلام کرده بود که فعالیت‌های تجاری‌اش با تهران عادی است و ارتباطی با مسائل سیاسی ندارد اما رسانه‌های ایران خبر داده‌اند که بانک‌های چین، ارتباطات تجاری با بانک‌های ایران را به خاطر فشارهای آمریکا متوقف کرده‌اند.


در همین رابطه:
ارائه بسته پیشنهادی ایران به چین و روسیه
ارائه "اسناد هسته‌ای جدید علیه ایران" از سوی چین
استقبال چین از عضویت دائمی ایران در سازمان شانگهای
تعویق امضای قرارداد گازی چین و ایران

نظرهای خوانندگان

چین با تمام قدرت از فرصت بدست آمده استفاده میکند چون بعضی کشورهای دیگر خود را تحریم کرده اند
ولی احتمال دارد که کشورهایی که خود را تحریم کرده اند نه فقط تحریم خود را بشکنند بلکه با هم مسابقه نیز بدهند

-- بدون نام ، Jun 17, 2008 در ساعت 10:24 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)