تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

رد شکایت سازمان‌های اسلامی دانمارک در مورد کاریکاتورهای پیامبر

یک دادگاه دانمارکی روز پنج‌شنبه دادخواست هفت سازمان اسلامی این کشور در خصوص انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این دادخواست علیه اعضای تحریریه روزنامه‌‌ای که در سال ۲۰۰۵ برای نخستین بار چندین کاریکاتور بحث‌انگیز را در مورد پیامبر اسلام منتشر کرد به دادگاه اقامه شده بود.

با این حال قضات دادگاه بررسی کننده اعلام کردند که هدف این کاریکاتورها، بر خلاف گفته شاکیان، توهین به پیروان اسلام نبوده‌است.

هفت سازمان اسلامی که همگی در دانمارک مستقر هستند، سردبیر و دبیر فرهنگی روزنامه ییلاندس-پُستن دانمارک را متهم به «توهین تعمدی به مؤمنان از طریق چاپ نقاشی‌های موهن و تحقیر‌آمیز» کرده‌اند.

این سازمان‌ها همچنین از آنچه «ترسیم پیامبر اسلام به عنوان فردی جنگ‌طلب و مجرم، و پیوند دادن وی با جنگ و ترور از سوی این روزنامه» خوانده شده، شکایت کرده‌اند.

مصوبه روز پنج‌شنبه این دادگاه، رأی هیئت منصفه دادگاه بدوی شهر آرهوس دانمارک را که در اکتبر ۲۰۰۶ به نفع روزنامه مذکور صادر شده بود، تأیید کرد.

پیتر لیل‌هولت رئیس دادگاه بررسی‌کننده، تأکید کرد که دادگستری دانمارک بر اساس کنوانسیون حقوق بشر اروپا، نمی‌تواند «به محدود کردن آزادی بیان» دست بزند، مگر امنیت ملی یا عمومی تحت تأثیر قرار گیرد.

دادگاه همچنین در مورد بحث‌انگیزترین کارتون منتشرشده در آن روزنامه که در آن پیامبر اسلام با دستاری به شکل بمبی فتیله‌دار ترسیم شده بود، گفت که این کاریکاتور «طنزآمیز است» و ارجاعی به مسلمانان به طور عام و یا سازمان‌های شاکی و اعضای آن به طور خاص ندارد.

این دادگاه در حکم خود آورده‌است: «اعمال تروریستی تحت نام اسلام انجام شده و ارائه طنزآمیز از این اعمال، کاری غیرقانونی نیست.»

انتشار این کاریکاتورها در سال ۲۰۰۵ اعتراض چندین کشور اسلامی و تظاهرات گاه خشونت‌آمیزی را در این کشورها در پی داشته‌است.


در همین رابطه:
تجمع طلاب معترض مقابل سفارت دانمارک
متکی: اهانت مذهبی نقض حقوق بشر است
درخواست قطع رابطه با دانمارک از احمدی‌نژاد
انتشار هم‌زمان کاریکاتور پیامبر اسلام در ۱۷ روزنامه اسکاندیناوی
انتقال کاریکاتور‌های پیامبر به کتابخانه ملی دانمارک

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)