تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

عبادی: حقوق بشر مهم‌تر از انرژی هسته‌ای است

شیرین عبادی گفت که از وقتی جهان توجه خود را به برنامه هسته‌ای تهران معطوف کرده، وضعيت حقوق بشر در ايران هر روز وخيم‌تر می‌شود.

به گزارش روزنامه گاردین عبادی افزود که تلاش جامعه بين‌الملل برای بررسی موارد نقض حقوق بشر در ايران کاهش يافته و این مسئله به محمود احمدی‌نژاد کمک کرده تا به سرکوبگری خود شدت بخشد.


شیرین عبادی برنده ایرانی جایزه صلح نوبل/EPA

خانم عبادی برنده جايزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۳ در مصاحبه با گاردین ادامه داد که بسياري از فعالان سياسی به زندان افتاده‌اند و تعقيب قضايی روزنامه‌نگاران، حقوقدانان و دانشجويان معترض در ایران شدت يافته است.

وی گفت: «پليس هر روز بيشتر در زندگی مردم دخالت می‌کند و با وجودی که اخیراً اعلام کرده‌اند که در تهران به دنبال مبارزه با اراذل و اباش هستند اما تعداد زيادی از مردم بيگناه به خصوص زنان و مردان جوان را در خيابان‌ها بازداشت می‌کنند.»

بر اساس این گزارش، خانم عبادی از موضع غرب و به‌خصوص آمريکا در قبال ايران انتقاد کرد و گفت که صحبت بر سر حمله نظامی به ایران در مبارزات کاندیداهای رياست‌جمهوری ایالات متحده بسيار نگران‌کننده است.

وی گفت: «بی‌تردید حمله نظامی به ايران وضعيت حقوق بشر را بدتر می‌کند. به عراق نگاه کنید، امروز بنيادگرايان در اين کشور برای ادامه افراط‌گرايی‌های خود بهانه دارند و دیگر کمتر کسی از آزادی بيان و حقوق بشر سخن می‌گوید.»

وی ادامه داد: «حضور نيروهای آمريکايی در عراق برای مردم این کشور خوشبختی به ارمغان نياورده است. به عنوان یک فعال حقوق بشر به مردم دنیا می‌گویم اگر به‌دنبال کمک به مردم ايران هستید، راه آن حمله نظامی نيست.»

عبادی در مورد فقر در ايران نیز گفت که جهان باید بداند که مردم ایران هر روز فقیرتر می‌شوند و براثر سرکوبگری‌های رژيم امروز در ايران، حدود ده ميليون نفر زير خط فقر زندگی می‌کنند. یعنی از هر هفت ايرانی، يک نفر دچار تنگدستی شده است.


در همین رابطه:
عبادی: جمهوری اسلامی «بیمارگونه» می‌ترسد
گشایش همایش جهانی رسانه‌ها با سخنان شیرین عبادی
شیرین عبادی برنده جایزه «تساهل» آلمان شد

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)