تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

گشایش همایش جهانی رسانه‌ها با سخنان شیرین عبادی

اولین همایش جهانی رسانه‌ها با عنوان «رسانه صلح‌ساز و پیشگیری از جنگ»، امروز (دوشنبه) با سخنان شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل در شهر بن آغاز به کار کرد.

در این همایش که نماینده‌هایی از رسانه‌های بیش از نود کشور جهان حضور دارند، نقش رسانه‌ها در پیشگیری از جنگ مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.


شیرین عبادی، سخنران افتتاحیه همایش جهانی رسانه‌ها/ عکس‌ها از زمانه

به گزارش زمانه، سخنران اصلی افتتاحیه این همایش در سخنان خود از نقش رسانه‌ها در ترویج اندیشه‌های حقوق بشری گفت و از روزنامه‌‌نگاران به همکاران خوب مدافعان حقوق بشر نام برد.

شیرین عبادی گفت: «شما زبان گویای قربانیان نقض حقوق بشر هستید و به همین خاطر همکاران شما مورد آزار حکومت‌های غیردموکراتیک قرار می‌گیرند که مایلند خبرها آن‌گونه که آنها مایلند به گوش جهانیان برسد.»


عبادی در کنفرانس بن: اولین پله دموکراسی آزادی بیان است

خانم عبادی اضافه کرد: «مهم‌ترین ابزار برای حیات سالم یک جامعه آزادی بیان است. تا ملتی در بیان عقاید خود آزاد نباشد دموکراسی معنا و مفهوم ندارد.»

وی تأکید کرد: «اولین پله دموکراسی آزادی بیان است و در حقیقت آزادی بیان مورد تایید حقوق بشر، ناظر به آزادی بیان اقلیت است چرا که بدیهی است که اکثریت به قدریت رسیده هر حقی را برای خودش تصویب می‌کند و به خودش اختصاص می‌دهد.»

متن کامل سخنان خانم عبادی در افتتاحیه همایش جهانی رسانه‌ها

Download it Here!

شیرین عبادی در ادامه افزود: «تنها موردی که می‌تواند آزادی فرد را محدود کند تبلیغ برای جنگ است. در کنوانسیون حقوق سیاسی، بیان هر مطلبی که منجر به جنگ در سطح بین‌المللی شود ممنوع شده و بر همین اساس است که در برخی کشورها مثل آلمان تردید در مورد هولوکاست شایسته مجازات شناخته می‌شود چرا که تردید در آن ممکن است باعث فجایعی چون جنگ جهانی دوم شود.»

وی گفت: «امروز باید از انتشار مطالبی توجیه‌کننده برخورد تمدن‌هاست جلوگیری کرد. بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد برای توجیه هزینه‌های نظامی و توجیه تداوم نیاز جهان به نیروهای نظامی آمریکا برخی تئوری پردازان، نظریه نادرست برخورد تمدن‌ها را مطرح کردند تا بهتر بتوانند جنگ‌های خاورمیانه را توجیه کنند.»

به گفته خانم عبادی، درج مذهب و ملیت خطاکاران در رسانه‌های خبری امری نادرست و در جهت توجیه جنگ است.

خودسانسوری و سانسور حکومتی در ایران
به گزارش زمانه از بن، شیرین عبادی سپس به مسئله سانسور پرداخت و گفت: «گاهی حکومت‌ها صراحتاً دست به سانسور می‌زنند و انتشار کتاب یا نشریه را موکول به گرفتن مجوز می‌کنند. این سانسور باعث خودسانسوری می‌شود.»

وی گفت: «نویسنده و خبرنگار برای انتشار نوشته‌اش باید موافقت حکومت را جلب کند و به شیوه‌ای عمل کند که اثرش قابل چاپ تشخیص داده شود و به این صورت خلاقیت هنری و ادبی از بین می‌رود.»

خانم عبادی از ایران یه عنوان کشوری نام برد که در آن سانسور حکومتی حاکم است و هیچ چاپخانه‌ای حق ندارد اثری را بدون مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر کند.


تنها در سال اول انقلاب، مطبوعات از نظر آزادی بیان وضعیت بهتری داشته‌اند

به گفته شیرین عبادی حتی بر اساس قانون مطبوعات در ایران انتقاد از قانون اساسی در نشریات ممنوع است و باعث تعطیلی نشریه می‌شود.

خانم عبادی یادآور شد که قصه سانسور محدود به سال‌های پس از انقلاب اسلامی در ایران نیست و در دوران حکومت پهلوی هم مردم ایران شاهد سانسور بوده‌اند. به گفته وی تنها در سال اول وقوع انقلاب، مطبوعات ایران از نظر آزادی بیان وضعیت بهتری داشته‌اند.

به گفته وی دولت بسیاری از سایت‌های اینترنتی را فیلتر کرده است و برخی از وبلاگ‌نویسان به زندان افتاده‌اند.

شیرین عبادی همچنین به تعطیلی تعدادی از نشریان در سه سال اخیر از جمله ماهنامه زنان اشاره کرد و گفت خط قرمز مطبوعات و منطقه ممنوعه برای آنها هر روز گسترده‌تر می‌شود و حتی درج اخبار محاکمات ممنوع است.

خانم عبادی همچنین به سانسور در کشورهای غربی از جمله آمریکا اشاره کرد و گفت که در این کشورها کسی را به جرم نوشتن زندانی نمی‌کنند اما به خاطر محدود شدن قدرت رسانه‌ای در دست عده‌ای معدود امکان کنترل افکار عمومی هم برای انها فراهم است.

به گفته خانم عبادی پنج غول رسانه‌ای کنترل ۵ هزار بیلیارد دلار سرمایه رسانه‌ای را در دست دارند و این امکان رقابت رسانه‌های مستقل را از آنها می‌گیرد.


همایش جهانی رسانه‌ها، تا چهارم ژوئن در بن ادامه دارد

شکاف دیجیتالی، مانع دسترسی به مخاطبان
شیرین عبادی در ادامه سخنرانی‌اش از شکاف عمیق دیجیتالی بین کشورهای صنعتی و کشورهای توسعه نیافته یاد کرد و گفت این فاصله باعث می‌شود خبرنگاران و روزنامه‌نگاران نتوانند به مخاطبانشان دسترسی پیدا کنند.

خانم عبادی گفت آمار نشان می‌دهد پنجاه میلیون نفر از مردم جهان تاکنون حتی تلفن هم ندیده‌اند و در این شرایط چگونه یک نویسنده می‌تواند به مخاطب دست پیدا کند.

وی گفت: «شاید به همین دلیل باشد که بزرگترین جوایز ادبی به نویسنده‌هایی از کشورهای توسعه یافته تعلق می‌گیرد و این مسابقه‌ای نابرابر است.»

پیش از خانم عبادی اریک بترمن مدیرکل دویچه‌وله در سخنانی به نقش رسانه‌ها در تثبیت اندیشه صلح اشاره کرد.

آقای بترمن گفت: «در روزهای آینده در این کنفرانس با همکاران رسانه‌ای مان از سراسر جهان درباره راه‌حل‌هایی که پیش پای رسانه‌ها برای پیشگیری از جنگ و ستیزه وجود دارد به گفتگو خواهیم پرداخت.»

وی تأکید کرد که پیش از این‌که در اندیشه صلح باشیم باید بدانیم چگونه یک رسانه صلح‌ساز باشیم.


در همین رابطه:
سایت رسمی همایش جهانی رسانه‌ها
جایگاه رسانه‌ها در جهان کنونی/دویچه وله فارسی

نظرهای خوانندگان

Salam
Man be onvane yek zane irani be khanome Ebadi eftekhar mikonam va be o ehteram migozaram.

-- ArezooGh ، Jun 2, 2008 در ساعت 05:45 PM

حای آن دارد که این بار در برابر سنجیدگی و ایجاز این سخنان به تحسین به پا خیزیم. سرزنده باشید خانم عبادی.

-- رضا ، Jun 2, 2008 در ساعت 05:45 PM

«تنها موردی که میتواند آزادی فرد را محدود کند تبلیغ برای جنگ است».«از ایران بعنوان کشوری نام برد که در آن سانسور حکومتی حاکم است». «حتی ....انتقاد از قانون اساسی در نشریات جرم است».
من که نه جایزه ای گرفته ام، نه سِمت سخنگویی حقوق بشری دارم، بخود اجازه میدهم که با استفاده از حق فردی ام در ارگانی آزاد بنویسم : آی مردم، ای زنان و مردان، شما بزرگسالان و جوانان و کودکان، شما خانم و همچنین آقای نویسنده، حقوقدانان و ... تنها مورد محدود و نقض کردن حقوق فردی تبلیغ جنگ بمعنایی که این مبلغِ مذهبی از پشت ماسک بانوی صلح میگوید نیست. گرسنگی، بی خانمانی، اعتیاد، شکنجه، اعدام، سنگسار، تعیین نوع پوشش، تحمیل فحشای شرعی(صیغه)، اخراج و نپرداختن حقوق(= کار مجانی)، منع عقیده مخالف، امر به معروف و نهی از منکر، سانسور بهر صورت، نبود تضمین غذا و مسکن و لباس و تحصیل مجانی برای خیلِ کودک های خیابانی، تحقیر افراد چه علنی و چه پوشیده وووو که هر لحظه در ایران تجربه میکنیم وبدون تبلیغ برای جنگ، همه آزادی فرد را نه تنها محدود بلکه نفی میکند. خانم عبادی حق فردی دارد که معتقد به دینی باشد ولی حق ندارد بخاطر عقیده ی دینی اش معنای آزادی فردی را تغییر دهد.
زن

-- بدون نام ، Jun 3, 2008 در ساعت 05:45 PM

well said -

-- parviz doulai ، Jun 4, 2008 در ساعت 05:45 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)