تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

عبادی: جمهوری اسلامی «بیمارگونه» می‌ترسد

شیرین عبادی برنده جایزه نوبل با هشدار نسبت به قدرت گرفتن نیروهای پلیس امنیت اجتماعی در ایران گفت که جمهوری اسلامی در برخورد با فعالان سیاسی، دانشجویی و زنان، دچار ترسی«بیمارگونه» شده است.

روزنامه ایندی‌پندنت در شماره امروز (شنبه) خود به نقل از عبادی نوشت: «در دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، پلیس این کشور با قدرت تازه‌ای برضد آن‌چه که رفتار غیر اسلامی قلمداد می‌شود وارد عمل شده است.»

به‌ نوشته این روزنامه، شیرین عبادی افزود که پلیس امنیت اجتماعی که به کرات زنان را در خیابان‌ها متوقف و آن‌ها را متهم به بدحجابی می‌کند، اکنون اقدام به وارد شدن به دفاتر شرکت‌های خصوصی کرده است.

عبادی همچنین گفت:‌ «حقوق بشر در ایران در هشت سال گذشته تنزل یافته است؛ آزار و اذیت همجنس‌گرایان و بازداشت‌های اخیر رهبران بهائیت و رانندگان اتوبوس که به علت اعتراض به پائین بودن دستمزدها زندانی شده‌اند، از نمونه‌های این تنزل هستند.»

عبادی با اشاره به کذب بودن ادعای خودکشی زهرا بنی‌یعقوب در زندان گفت:‌ «هرکاری آن‌ها انجام می‌دهند غیر قانونی است. سئوال این است که چه کسی مسئول این اقدامات غیرقانونی است؟ این افراد مرتکب جرم می‌شوند و باید در برابر دادگاه پاسخگو باشند، اما دادگاه‌ها مستقل نیستند و کارشان را درست انجام نمی‌دهند.»

وی با اشاره به پرونده مربوط به بازداشت یک دانشجوی ۲۲ ساله به نام امیر یعقوب‌علی که هفته گذشته به علت فعالیت برای حقوق زنان ایران بازداشت شد می‌گوید:‌ «به ما گفته شده است آن‌ها به علت تلاش برضد امنیت ملی دستگیر شده‌اند، اما درباره همه همین را می‌گویند. من گاهی فکر می‌کنم دولت ایران مبتلا به ترسی بیمارگونه است و فکر می‌کند همه می‌خواهند آن ‌را سرنگون کنند.»

به نوشته ایندیپندنت، استراتژی عبادی این است که مقامات ایرانی را از طریق قانون و دادگاه ملزم به عمل به تعهدات بین‌المللی خود کنند.

نظرهای خوانندگان

torokhoda be in khanume ebadi begin,movazebe khudesh bashe,man khudam be onvane ye irani kheili be vojude ishun eftekhar mikonam,vali kheili havasesh bashe,in rejim sare mokhalefanesh ro hamishe zire ab mikone,che makhfi che alani,heife age balaii sare khanume ebadi biad

-- Sahar ، Jun 7, 2008 در ساعت 12:01 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)