رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۸۷

گزارش برادعی درباره ايران، دوشنبه ارائه می‌شود

گزارش جدید محمد البرادعی مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی درباره ايران احتمالاً عصر دوشنبه و یک هفته پیش از نشست فصلی شورای حکام ارائه می‌شود.

این گزارش قرار بود امروز (جمعه) ارائه شود اما يک سخنگوی آژانس بين‌المللی انرژي اتمی در گفتگو با ايرنا در وين از به تعویق افتادن ارائه این گزارش خبر داد.

براساس روال کار آژانس، گزارش‌های مديرکل درباره ايران پيش از نشست‌های فصلی شورای حکام در اختيار ۳۵ عضو اين شورا قرار می‌گيرد.


نشست بعدی شورای حکام که يکی از موضوعات آن بررسی گزارش آقای برادعی درباره ايران است از ۱۳ خردادماه به مدت يک هفته در وين برگزار می‌شود.

ایران و آژانس گفتگوهایی را در یک ماه گذشته بر سر مطالعات ادعایی مورد اشاره در گزارش پیشین آقای برادعی در تهران برگزار کرده‌اند و طرفین این گفتگوها را سازنده توصیف کرده‌اند.

«مطالعات ادعايی» عنوان بندی از آخرين گزارش آژانس درباره ايران است كه در آن به ادعاهای آمريكا درباره بخشی از فعاليت‌های هسته‌ای ايران پرداخته شده‌است.

تهران همچنین به تازگی مجموعه‌ای از پیشنهادها را در خصوص برنامه هسته‌ای خود به گروه ۵+۱ ارائه کرده و در انتظار سفر سولانا به تهران برای دریافت پاسخ این گروه است.

با وجود اینکه مقامات دیپلماتیک تهران، در هنگام ارائه بسته پیشنهادی خود به اتحادیه اروپا از آمادگی ایران برای پذیرش پیشنهادهای جدید خبر دادند، اما همواره تأکید کرده‌اند که از غنی‌سازی چشم‌پوشی نخواهند کرد.


در همین ارتباط:
تهران، در انتظار سفر سولانا
ارائه بسته پیشنهادی ایران به چین و روسیه
«تضمین امنیتی برای ایران، مدنظر ۵+۱ نیست»
درخواست روسیه برای ارائه تضمین امنیتی به ایران
آمادگی ایران برای دریافت مشوق‌های جدید
ارائه بسته جدید پیشنهادی ایران به اتحادیه اروپا
توافق جهانی برای ارائه پیشنهادهای جدید به ایران
ایران بسته پیشنهادی جدید ارائه می‌کند