تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

انتقاد از «شرایط ناگوار مطبوعات در ایران»

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در هیچ شرایطی وضعیت روزنامه‌نگاران ایرانی تا این حد «سخت و ناگوار» و «فاقد افق‌های امیدوار کننده» نبوده است.

این بیانیه پس از آن منتشر شد که علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های جمعه این هفته تهران گفته بود که مطبوعات« باید نیرومندتر و صحیح‌تر، مسئولانه‌تر و بالنده‌تر با مسائل واقعی جامعه برخورد کنند.»

در بیانیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران که امروز (دوشنبه) در خبرگزاری‌های ایران منتشر شده، در انتقاد از سانسور مطبوعات در ایران آمده است:‌ « سانسور، مطبوعات را به ورطه‌ احتیاط‌های افراطی و نوعی خودسانسوری از بیم لغو مجوز یا توفیق نشریات یا گرفتاری‌های بعدی می‌کشاند و روزنامه‌نگاری را با چالش مواجه خواهد کرد.»

هاشمی در حالی خواستار آزادی مطبوعات در خطبه‌های نماز جمعه شد که تا کنون هرگز درباره روز جهانی آزادی مطبوعات در نماز جمعه تهران سخنی به میان نیامده بود.

با این حال هاشمی رفسنجانی با شکستن این سنت، مستقیماً از روز جهانی آزادی مطبوعات نام برد و به تحلیل وضعیت مطبوعات در ایران پرداخت.

پیشتر دو عضو انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نیر در گفت و گو با رادیو زمانه اعلام کرده بودند: «آزادی مطبوعات در ایران محدودتر شده است.»


در بخش دیگری از بیانیه این انجمن همچنین آمده است:‌ «مواضع اخیر رییس مجلس خبرگان فتح بابی باشد که توجه مقامات مسئول و نیک‌اندیشان را به اهمیت آزادی مطبوعات در توسعه و سالم سازی فضای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور جلب کند.»

این درحالی است که مؤسسه بین‌المللی مطبوعات در گزارش اخیر خود که شنبه گذشته منتشر شده است، ایران را «یکی از مستبدترین حکومت‌های خاورمیانه که از سانسور به عنوان روشی استاندارد برای مدیریت مطبوعات استفاده می‌کند» معرفی کرده است.

به نوشته وب‌سایت مؤسسه بین‌المللی مطبوعات، از سال ۲۰۰۵ و آغاز ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد در ایران، وی و همکارانش سعی در محدودیت آزادی‌های رسانه‌ای داشته‌اند و روزنامه‌نگاران منتقد را مرعوب، وادار به سکوت یا خودسانسوری می‌کنند.


در همین رابطه:
«سانسور در ایران، روشی استاندارد است»
«آزادی مطبوعات در ایران محدودتر شده است»
دفاع بی‌سابقه هاشمی رفسنجانی از مطبوعات

نظرهای خوانندگان

آقای هاشمی مثل اینکه وضع مطبوعات در دوران ریاست جمهوری خود را فراموش کرده. طوری صحبت میکند که گویا سانسور و محدودیت مطبوعات امر تازه ای در ایران اسلامی است و تنها در دو سه سال اخیر گریبانگیر ما شده. ایشان یا دچار بیماری الزهایمر شده یا به احتمال بیشتر حقیقت را فدای مصلحت سیاسی خودش کرده. بنازم به این رو.

-- جمال هاشمی ، May 13, 2008 در ساعت 04:17 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)