تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«آزادی مطبوعات در ایران محدودتر شده است»

دو‌عضو انجمن صنفی روزنامه‌‌نگاران ایران در روز جهانی آزادی مطبوعات وضعیت روزنامه‌ها و روزنامه‌نگاران در این کشور را نامناسب توصیف کردند.

بدرالسادات مفیدی دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در گفت‌وگویی با رادیو زمانه گفت که در سال گذشته بسیاری از نشریات و مطبوعات در ایران توقیف و از انتشار بازمانده‌اند و بسیاری دیگر از روزنامه‌نگاران به دادگاه‌های قضائی فراخوانده شده‌اند.

به اعتقاد این عضو انجمن، جمهوری اسلامی از دو سال گذشته محدودیت‌های بیشتری برای رسانه‌های مستقل و اصلاح‌طلب اعمال می‌کند.

وی با مقایسه وضعیت مطبوعات در دوران ریاست‌جمهوری آقای خاتمی با دوران ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد گفت که روزنامه‌نگاران شرایط مشابهی را تجربه کرده و می‌کنند با این تفاوت که در دوران گذشته دولت حامی روزنامه‌نگاران و مطبوعات بود.

به اعتقاد خانم مفیدی بزرگترین اتفاقی که سال گذشته در عرصه مطبوعات رخ داد توقیف مجله زنان پس از 16 سال فعالیت مستمر مطبوعاتی در حوزه زنان بوده است.

وی همچنین از خطوط قرمز دوگانه‌ای که در مورد حد و مرز فعالیت‌های مطبوعاتی اعمال می‌شود انتقاد کرد.

کریم ارغنده‌پور هم به عنوان عضو دیگر این انجمن در بیان دیدگاه‌های خود در مورد فعالیت مطبوعاتی در ایران به خبرنگار زمانه گفت: «اعمال محدودیت بر مطبوعات متاثر از فضائی است که در دوسال گذشته در کشور شکل گرفته است.»

ارغنده‌پور همانند مفیدی با تایید بر این نکته که در دوران آقای خاتمی مطبوعات همانند شرایط فعلی تحت فشار بوده‌اند، گفت: «در آن زمان هیئت نظارت مدافع حقوق مطبوعات بود، اما در شرایط فعلی این هئیت به نهادی علیه رسانه‌های مستقل تبدیل شده است.»

تجلیل از روزنامه‌نگاران
علی مزروعی رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران می گوید این انجمن به عنوان نهادی مستقل و حامی حقوق روزنامه‌نگاران در ایران همه ساله به مناسبت سوم می با برگزاری مراسمی از پنج روزنامه‌نگار برتر تجلیل می‌کند.

در آستانه روز‌ جهانی آزادی مطبوعات در این مراسم، از عذرا دژم، احمد بورقانی، محمد قوچانی، لطف‌الله میثمی و هوشنگ گلمکانی را به عنوان روزنامه‌نگاران موفق تجلیل به‌عمل آورد.

بخوانید: خبر انجمن صنفی روزنامه نگاران در باره انتخاب روزنامه نگاران برتر

بشنوید:‌ گفت‌وگوی زمانه با علی مزروعی، بدرالسادات مفیدی و کریم ارغنده‌پور

نظرهای خوانندگان

این توقیفها و فشارها طبیعی است و بزودی بترو بدتراز این خواهد شد. اولا که امارعلاقه و یا زمان صرف کردن به خواندن کتاب و نشریات در داخل مملکت رقت بار است و ثانیا از نظامی که برمبنای عقل مسخ شده و قلب "طبع" (در عربی به معنی منجمد) گشته بنا شده چه انتظاری بیش از این می توان داشت؟؟

-- بدون نام ، May 3, 2008 در ساعت 10:09 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)