تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

دفاع بی‌سابقه هاشمی رفسنجانی از مطبوعات

هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان ایران در سخنانی بی‌سابقه در نماز جمعه تهران، از آزادی مطبوعات سخن گفت.

تا کنون هرگز درباره روز جهانی آزادی مطبوعات در نماز جمعه تهران سخنی به میان نیامده بود با این حال هاشمی رفسنجانی با شکستن این سنت، مستقیماً از روز جهانی آزادی مطبوعات نام برد و به تحلیل وضعیت مطبوعات در ایران پرداخت.

به گزارش ایسنا، او در تجلیل از جایگاه مطبوعات گفت: مطبوعات در حال حاضر داراي اهميت زيادي هستند و در قرون اخير مي‌توانند ميدان‌داري كنند و در واقع جزو دستاوردهاي عصر تمدن جديد براي بشر محسوب مي‌شوند.

هاشمی بلافاصله به وضعیت مطبوعات در ایران اشاره کرد و با بیان اینکه به دلیل خاطره بد دوران پهلوی در زمینه مطبوعات، در جریان تدوین قانون اساسی چهار اصل به مطبوعات اختصاص یافته‌است، گفت: «در قانون اساسي به شدت با سانسور مخالفت و به آزادي مطبوعات توجه ويژه‌ شده، همچنين تأكيد شده كه در رسيدگي به تخلف مطبوعات بايد مسير و حركت عادلانه‌اي را در پيش گرفت.»

او در عین حال از وجود فاصله میان خواست قانون اساسی و موقعیت کنونی مطبوعات در ایران، سخن گفت و افزود: مطبوعات ما در حال حاضر با آن چه در قانون اساسي آمده فاصله دارند و بايد نيرومندتر و صحيح‌تر، مسئولانه‌تر و بالنده‌تر با مسائل واقعي جامعه برخورد كنند.

وي افزود: بايد گفت اطلاع‌رساني كار بسيار بزرگي است و رسانه‌ها وظيفه بزرگي براي آگاهي مردم و نظارت بر قدرتمندان و حكومت‌داران و هم‌چنين بسيج مردم در جهت درست دارند.

محدودیت های دولتی برای آزادی بیان مطبوعات و رسانه ها در ایران همواره موضوع مورد توجه سازمان‌های بین‌المللی فعال در زمینه روزنامه نگاری و آزادی بیان بوده است.

جمهوری اسلامی از سال گذشته تاکنون امتیاز بیش از بیست نشریه را لغو کرده است.

نظرهای خوانندگان

آخر انصاف هم چیز خوبی ست شما نان خودتان را می خورید و برای هاشمی رفسنجانی اعاده ی حيثیت می کنید. آخر کجای سخن رفسنجانی دفاع از مطبوعات است. رفسنجانی خودش باعث و بانی سانسور است و سی سال است که این اوست که تشخیص مصلحت می کند که چه چیز خوب است و چه چیز بد است. شما انگاری یادتان رفته که حتا در پیشرفته ترین کشورها هم بیشتر از پنجاه در صد مردم تنها تیتر ها را می خوانند و در کشور ما که البته طاعون زده است. و شما تیتر زده اید: دفاع بی‌سابقه هاشمی رفسنجانی از مطبوعات!!!

-- بدون نام ، May 9, 2008 در ساعت 12:00 PM

آقاي رفسنجاني هيچ وقت چيزي را كه نفع شخصي و كمك براي حفظ و ارتقاي جايگاه شخص خودش و خانواده اش نباشد به زبان نمي آورد. ساده لوحي ست بپنداريم رفسنجاني دلش براي مطبوعات و آزادي بيان سوخته است

-- ماني ، May 9, 2008 در ساعت 12:00 PM

I agree with the comment above. Probably the situation in Irnan is deteriorating and that's why rafsanjani is trying to cheat the "intelectuals" again.

-- reader ، May 9, 2008 در ساعت 12:00 PM

قسم حضرت عباس یا دم خروس؟!

-- Man ، May 10, 2008 در ساعت 12:00 PM

az kojaaye matlab iin titr ro dar ovordiid

-- بدون نام ، May 10, 2008 در ساعت 12:00 PM

تحليلتون به درد جرز لاي ديوار ميخوره.
شماها توي فرنگ نشستيد و داريد مثلا" روزنامه نگاري ميكنيد.
آدم شك ميكنه شما آلت دست چه كساني هستيد؟
كاخ سفيد يا بيت رهبري؟
امثال رفسنجاني شايد چهره عوض كنن اما خودزني نمي كنن.
توصيه ميكنم براي شناخت آخوندها چند ماهي در حجره هاي حوزه در قم بسط بشينيد و دم خورشون بشيد تا ببينيد با كي طرفيد؟
مطمئن باشيد چيزهاي زيادي ياد مي گيريد.

-- كامي ، May 10, 2008 در ساعت 12:00 PM

اینکه جناب رفسنجانی عقایدش پس از 30 سال متحول بشه جای خوشحالیه ولی مردم منتظرند ببینند چه راه کار عملی رو در برابر واپسگراها و مرتجعین عمدتا سنت گرا اعمال میکنه

-- رضا از رشت ، May 10, 2008 در ساعت 12:00 PM

وضعیت ما رو ببین که هاشمی در هیات مدافع مطبوعات آزاد ظاهر شده است. اوپورچونیستی از این واضح تر؟
میگویند در جهنم مارهایی هست، که آدم از دستشان به اژدها پناه می برد.

-- علی ، May 10, 2008 در ساعت 12:00 PM

اولا، کسی که فکر میکند اگر رفسنجانی چون رئیس تشخیص مصلحت است پس در همه کار دست دارد، از ساختار سیاسی ایران و جزئیات اتفاقات خبری ندارد، یعنی خودش هم فقط تیتر میخواند!
ثانیا، رفسنجانی را همه میشناسند و کارنامه به نسبت سیاهش را کمابیش میدانند، اما در هر حال باید قبول کرد که او متعلق به طیف معتدلتر و تکنوکرات حضرات حاکم است.
ثالثا، مگر در اینکه گفته شدن چنین سخنانی در نماز جمعه به خودی خود بی سابقه نیست؟ گوینده هم مهم نیست، حتی نیت پشت پرده اش هم مهم نیست (که در همه جهان نیت حاکمان و سیاستمداران ممکن است وارونه باشد). مهم اینست که این حرف زده شده و برخی حاکمان وادار شده اند وارد چنین گفتمانی بشوند.
درنهایت، لطفا احساساتی نشوید و خبرها را عمیقتر تحلیل کنید. امیدوارم مثل همیشه بلافاصله انگ طرفدار جمهوری اسلامی را هم مطرح نکنید که خیلی بیربط است!!

-- بدون نام 2 ، May 10, 2008 در ساعت 12:00 PM

خوب از قرار معلوم این آقا که الان چند سالی است به خاطر وجود احمدی نژاد، ناگهان جزء اصلاح طلبان قلمداد شد و حتا از سوی بعضی، «رهبر اصلاح طلبان» نام گرفت، سرانجام تصمیم گرفت یک حرف کوچولو هم به نفع مطبوعات زده باشد؛ هر چند که بعد هم نتوانست جلوی خودش را بگیرد و معلوم شد منظورش این است که «مطبوعات با قانون فاصله دارند»!!!! یعنی که ایشان اصلاح طلب هست، ولی می خواهد مطبوعات را اصلاح!! کند.
شاید هم منظورش از آزادی مطبوعات، آزادی کیهان بوده که چند روز است به خاطر حمله به صانعی مورد اعتراض بعضی قرار گرفته...

-- رضا ، May 10, 2008 در ساعت 12:00 PM

آقا یا خانم بی نام، شما بر اساس چه سندی یا چه اتفاقی هاشمی را "باعث و بانی سانسور" اعلام میکنید؟

-- 2008 ، May 10, 2008 در ساعت 12:00 PM

آخه عزیز دلم
واقعاً این حرف ها بی سابقه است. ممکنه شما اسمشو دفاع نذاری، که البته دفاع هست، اما حداقل اذعان کن که بی سابقه است.

-- طاطا ، May 10, 2008 در ساعت 12:00 PM

کاملا درست میگه این دوستمون.رفسنجانی چه دفاعی کرده که بی سابقه هم باشه.سالهاست که روحانیت ایران کارش حرف های دوپهلو زدن ونداشتن شهامت بیان مستقیم بوده.درتمام این سالها حتی به اصطلاح شجاعانه ترین حرف های آنها چیزی جز کلمات دوپهلو،بازگویی حرف های قبلی به شکل تازه تر ونداشتن « صراحت کلام» بوده.لطفا شما مبلغ اقای رفسنجانی و امثالهم نشید

-- بدون نام ، May 10, 2008 در ساعت 12:00 PM

هاشمی رفسنجانی ارزش نظر ندارد چون خود او باعث این همه بدبختی مملکت می باشد

-- محمد ، May 11, 2008 در ساعت 12:00 PM

آقای هاشمی تنها سیاسمداری است که با زمان خود حرکت میکند ولی ما اینرا درک نکردیم و دیدیم چه بر سرمان آمد

-- حسن ، May 11, 2008 در ساعت 12:00 PM

مشكل اين برادر اين است كه از آدمها عكس ميگيرد و بر اساس همان عكس تمامي تاريخ آنها را مورد قضاوت قرار ميدهد.
شما مي دانيد كه هاشمي در دوره رياست جمهوري اش روزنامه اي همانند سلام را كه اين همه انتقادمي كرد نبست اما در دوره خاتمي بسته شد و هزاران روزنامه ديگر .
الان هم انقدر نفسي كه داري مي كشي از روي فشار هاي امثال هاشمي است

-- حسن -م ، May 11, 2008 در ساعت 12:00 PM

دوست عزیز ،باید سیاسی فکر کرد همه میدانند که چه مسوولی چه کرده است و اگر ما بخواهیم دنبال این صحبتها (هر چند درست ) برویم نتیجه می شود رای آوردن کسی که با شعار کوتاه کردن دست این گونه آدمها به میدان میآیند و عاقبت می شوند احمدی نژاد.این شخص به هر حال یک شخصیت قدرت است که حرفهایش دارای وزن است.وهمچنین است حرفهای خامنه ای در شیراز در رابطه با تخت جمشید که تازگی دارد

-- یکی از میلیونها ، May 11, 2008 در ساعت 12:00 PM

robah dar lebase mish, mage mishe

-- hamid ، May 12, 2008 در ساعت 12:00 PM

We don't look that stupit to him surely,do we?

-- setare ، May 13, 2008 در ساعت 12:00 PM

شما فکرنمی کنید که این حضرت دارد زمنیه را برای دروهء آینده ریاست جمهوری خود یا هم فکرانش آماده می کند تایک باردیگر برهمهءامور مردم مسلط شود؟

-- محمد ، May 31, 2008 در ساعت 12:00 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)