تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

درخواست نقض حکم سه دانشجو از رییس قوه قضاییه

سه دانشجوی دانشگاه امیرکبیر که از سوی قوه قضاییه به اتهام «اهانت به مقدسات» به زندان محکوم شده‌اند، با ارسال نامه‌ای به سید محمود هاشمی شاهرودی، رییس قوه قضاییه، ضمن رد اتهامات خود، خواستار انتشار مفاد پرونده‌شان و نقض حکم صادره از سوی این مقام قضایی شدند.

احسان منصوری، مجید توکلی و احمد قصابان که از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تهران هستند، از اردیبهشت‌ماه سال ۸۶ تا کنون به اتهام آن‌چه مقامات قضایی «تبلیغ علیه نظام، اهانت به مقدسات، نشر اکاذیب و سایر اتهامات» عنوان کرده‌اند، در زندان به سر می‌برند.

۲۷ فروردین‌ماه امسال، دادگاه، این سه دانشجو را جمعاً به ۷۸ ماه زندان محکوم کرد. از زمان صدور حکم، این نخستین واکنشی است که از سوی آن‌ها در اعتراض به اتهاماتشان صورت می‌گیرد.

در نامه این سه فعال دانشجویی که امروز (سه‌شنبه) در وب‌سایت «خبرنامه امیرکبیر» منتشر شده، بار دیگر اعلام شده که آنان در بند ۲۰۹ زندان اوین تحت شکنجه قرار گرفته و اقرارشان تحت فشار بوده است.

در این نامه هم‌چنین با اعتراض به دخالت نهاد‌های اطلاعاتی در تغییر حکم اولیه برائت آن‌ها، آمده است که قاضی دادگاه تجدید ‌نظر این بر اساس این فشار‌ها مجبور به نقض حکم برائت آن‌ها شده است.

متن کامل این نامه را بخوانید

آذرماه سال گذشته، شعبه ۱۰۴۳ دادگاه عمومی تهران حکم تبرئه این سه دانشجو را صادر کرده بود. اما در پی اعتراض دادستانی به این حکم، شعبه ۴۴ دادگاه تجدید‌ نظر، با نقض حکم قبلی، مجید توکلی، احمد قصابان و احسان منصوری را به ترتیب به ۳۰، ۲۶ و ۲۲ ماه زندان محکوم کرد.

این دانشجویان در نامه خود از آقای هاشمی شاهرودی خواسته‌اند که «کلیه مندرجات پرونده آنان منتشر شود تا در معرض قضاوت افکار عمومی مشخص شود که حکم صادر شده تا چه حد عادلانه و منطبق بر قانون بوده است.»

در پایان این نامه هم‌چنین از این هاشمی شاهرودی خواسته شده است تا وی از اختیارات قانونی خود برای نقض حکم دادگاه تجدید ‌نظر استفاده کند.

پیش از این، گروه‌های حامی حقوق بشر از جمله دیده‌بان حقوق بشر مستقر در نیویورک و خانواده‌های این سه دانشجو، با ارسال نامه‌ها و بیانیه‌های جداگانه‌ای خطاب به مسئولان قضایی ایران، خواستار آزادی این دانشجویان شده بودند.

در همین رابطه:
دادخواهی خانواده‌های زندانیان امیرکبیر از آیت‌الله شاهرودی
دعوت انجمن اسلامی دانشجویان امیرکبیر به تجمع اعتراض‌آمیز
سه دانشجوی دانشگاه امیرکبیر به زندان محکوم شدند
تجمع دانشگاه امیرکبیر به خشونت کشیده شد

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)