تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

انتقاد شدید دانش جعفری از سیاست‌های احمدی‌نژاد

داوود دانش جعفری در مراسم تودیع خود که امروز برگزار شد، انتقادات وسیعی را در حوزه اقتصاد به دولت احمدی‌نژاد وارد کرد.

به گزارش فارس او در این مراسم در قالب سخنرانی پایانی خود از نگاه منفی دولت به افراد با سابقه، معطل کردن وقت دولت برای مسایل پیش پاافتاده‌ای مثل تغییر ساعت بانک‌ها، درگیری دولت با دیگر قوا، ربوي خواندن بعضي از عمليات بانكي، تلاش برای تبديل بانك‌ها به قرض‌الحسنه، ارتباط سياسي بعضي از مديران با بعضي از اشخاص، دادن تسهيلات به اشخاص خاص، داستان بيمه ايران و ... سخن گفت.

دانش جعفری در عین حال خود را ناجی اقتصاد ایران در شرایط تحریم‌ها دانست و گفت که «علي‌رغم همه فشارهايي كه به ما وارد شد، ما نگذاشتيم طرح شيطاني لطمه زدن به اقتصاد كشورمان عملي شود و تجارت بين‌المللي پرشتاب نيز به راه خود ادامه داد.»

وزیر پیشین اقتصاد گفت: «آنچه در اين كارزار ابهام انگيز است، اين است كه در اين دوره كه بيشترين فشار خارجي به نظام مالي كشور وارد مي‌آمد به ويژه در بخش بانك و بيمه، عده‌اي نيز در داخل با نقد غيرمنصفانه موجبات تضعيف آن را فراهم مي‌نمودند.»

وی اضافه کرد: «عده‌اي خاص سعي مي‌كردند با اعمال‌نظرهاي مختلف در ظاهر تحولي بوجود آورند ولي ما عملاً مشاهده كرديم كه آنها دارند اين مجموعه‌هاي ارزشمند را از كار مي‌اندازند، زيرا كه طرحي جايگزين نداشتند و صرفاً از وضع موجود ايراد مي‌گرفتند.»

دانش جعفری ادامه داد: « نظام بانكي در اين دوره به صورت مستمر تحت فشار قرار داشت. من وقتي نگاه آنها را به نيمه خالي ليوان ديدم، جلوي آنها ايستادم و اجازه ندادم جلوتر بروند، زيرا فكر مي‌كردم اين نوع برنامه‌ها فراتر از وظيفه يك دستگاه است و بايد براي انجام آن توافق ملي و حتي قانون وجود داشته باشد.»

وزیر پیشین اقتصاد در بخشی از سخنان خود با اشاره به مشکل مسکن گفت: «در گزارش عملكرد ۹ ماهه بانك مركزي آمده است، در حالي كه در سال گذشته نرخ بازدهي اوراق مشاركت ۱۵.۵ درصد بوده است؛ اما نرخ بازده سهام ۱۹ درصد، تغييرات قيمت سكه بهار آزادي ۷.۱ درصد، تغيير قيمت دلار ۱.۱ درصد، و شاخص قيمت زمين در مناطق شهري؛ ۴۳.۲ درصد تغيير داشته و اين تغيير در شهر تهران به ۵۸ درصد رسيده است.»

وی اضافه کرد: «بنابراين طبيعي است كه تقاضاهاي سوداگرانه، به بخش مسكن روي آورد زيرا سودآوري آن در مقايسه با بقيه فعاليت‌ها بالا بوده است، ولی آنچه كه در اين رابطه مهم است اين است كه چرا زمينه‌هاي تحريك‌هاي اين چنيني در اقتصاد ما وجود دارد؟!»

وی از ویژگی دولت در زمان تصدی‌اش بر وزارت اقتصاد چنین سخن گفت: «از ويژگي‌هاي ديگر اين دوره هيجاني بود كه هر كس به خود اجازه مي‌داد در مسايل كلان اقتصادي كشور دخالت كند. نمي‌دانم چه فايده‌اي از اين كار مي‌بردند.»

دانش جعفری در توضیح این روحیه هیجانی به چالش خود با محمدرضا رحیمی که قرار است در چند روز آینده به عنوان سرپرست وزارت کشور به جای پور محمدی معرفی شود، پرداخت و گفت: «يك بار که آقاي دكتر رحيمي رئيس كل ديوان محاسبات در يك مصاحبه اعلام نمود كه يكي از قراردادهاي نفتي كه در دولت قبل منعقد شده، مسئله‌دار است و باید لغو شود. هم من و هم وزير نفت جداگانه با ايشان صحبت كرديم و گفتيم اين نحوه رفتار شما با قراردادهاي بين‌المللي حيثيت ما را زير سؤال مي‌برد و ديگر در بستن قراردادهاي جديد به ما اعتماد نمي‌كنند، که وی گفت من از شما دستور نمي‌گيرم، بعد از آن با هيات رئيسه مجلس صحبت كردم و خوشبختانه آنها با روش‌هاي خود، فتيله اين بحث را پائين آوردند.»

وی ادامه داد: «به نظرم مي‌رسد ريشه اين هيجانات به يكسري اطلاعات كارشناسي نشده يا پردازش نشده بر مي‌گردد كه بدون بررسي به مراجع بالاتر مي‌رسد.»

وزیر پیشین اقتصاد، با اشاره به سخنان اخیر احمدی‌نژاد در قم، گفت: «در همين سخنراني اخير قم نيز كه بازتاب وسيعي داشت، ريشه‌هاي گزارشات غيركارشناسي كه بدون چك كردن به مراجع بالاتر رسيده به راحتي قابل مشاهده است..»

دانش جعفری به ماجرای مافیای سیگار اشاره کرد و گفت: «همه مي‌دانند كه در حال حاضر واردات سيگار در كشور كاملاً آزاد است و هيچ امتياز انحصاري به كسي داده نشده است. ۲۱ شركت بزرگ و كوچك، بازار واردات رسمي سيگار ايران را در اختيار دارند و در سال ۱۳۸۶ حدود ۳۰۰ ميليون يورو واردات داشته‌اند. چطور ممكن است فردي براي گرفتن مجوز واردات سيگار كه هيچ مانعي هم براي آن وجود ندارد، حاضر باشد ۵ ميليارد حق حساب بدهد؟! اين بحث منطقي به نظر نمي‌رسد!»

دانش جعفری در ادامه سخنان خود «نبود اراده در دولت برای کاهش نقدینگی» اشاره کرد و گفت: «در طول اين دوره هر قدر آقاي دكتر جهرمي را كه اخيرا از حوزه سياسي وارد فعاليت‌هاي اقتصادي شده، متقاعد كنيم چاپ اسكناس براي ايجاد اشتغال مفيد نيست، موفق نشديم و آقاي دكتر جهرمي بارها در دولت مي‌گفت: نسبت نقدينگي به توليد ناخالص داخلي در كشور ما پايين است!»

وی همچنین وجود مافیا در اقتصاد را غیر واقعی دانست اما گفت که من اذعان مي‌كنم، تجربه‌اي در ارتباط با مبارزه با مافيا ندارم! بايد كارشناسان خبره اطلاعاتي و امنيتي را وارد اين كار كرد. ولي به نظرم مي‌رسد حتي براي خنثي كردن فعاليت مافيايي البته اگر وجود خارجي داشته باشد! حتما كنترل رشد نقدينگي نيز مفيد است.

گفتنی است دانش جعفری پيش از اين در گفتگو با نشريه شهروند امروز نیز به طرح انتقاداتی از دولت پرداخته بود.


در همین رابطه:
متن کامل سخنرانی وزیر سابق اقتصاد
وزیر اقتصاد با گریه رفت
وزرایی که از باب همایون می‌گذرند

نظرهای خوانندگان

آفرین بر این مرد. ولی کاش این حرفها رو 84 میزد زمانی که هر اقتصاد خوانده ای میدانست که کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی بدون ایجاد بستر سرمایه گذاری مناسب و طرححهای زود بازده پر سود برای خواص، چیزی جز گریز پس انداز های مردمی و تقسیم سرمایه بانکها بین قشر خاصی از مردم نیست. ولی ما یاد گرفتیم که اول گاف بدیم بعدش بهترین تصمیم رو بگیریم، عبارت عوامانه اش نوشدارو پس از مرگ سهراب!

-- علی ، Apr 22, 2008 در ساعت 05:14 PM

متاسفانه در دولت احمدی نزاد حرف علمی و منطقی اهمیت ندارد احساسات بر عقلانیت غلبه دارد|

-- مولاشیراز ، Apr 22, 2008 در ساعت 05:14 PM

همواره بیان حقایق به مردم انها را قانع ودلگرم می کند . افکار اقای احمدی نژاد خوب است اما ریایی است که به حقیقت نمی رسد چرا که مشاورانی کوته بین و بیسواد او را یاری می کنند.

-- حسین ، Apr 23, 2008 در ساعت 05:14 PM

Ali agha hagh darand. Massaele matrah shodeh bessiar jaleb ast vali motaassefane hame midanestand o be moghe kari nakardand. Keshvar az lahaze eghtessadi hamanande ghabilehaye afrighayi edare mishavad

-- Nam ، Apr 23, 2008 در ساعت 05:14 PM

آقاي دانش جعفري در بيست و چند سال پيش در ستاد پشتيباني و مهندسي جنگ جهاد سازندگي وقت مرد بزرگ و مدير موفق و خوشنامي بودند در آن زمان صد ها فعاليت مهندسي را با هزاران نيروي انساني و دستگاه هاي راهسازي و ادوات پل سازي همآهنگ و مديريت كردند و با كار خود و همكاران بر اعتبار كشور و قدرت دفاعي ايران افزودند و اين بزرگواري ايشان سبب بقاي حكومت هاي افراد بسياري پس از آن سال ها شد كه اعتبار و آبروي آن جهادگران را نتوانستند حفظ كنند و جهاد سازندگي را تعطيل كردند - اكنون كه ايشان با اخذ مدرك دكتراي اقتصاد و تجربه چندين سال خدمت در مراسم توديع خود گريه مي كنند و به خداي خود مي گويند اي دوست از اين ... رهايم كن و جانم بستان!!!!! چي شده كه ايشان هم علاقمند به همزيستي با شهيد آويني را دارد؟
و بالآخره پاسخگوي اين مردم و كنترل كننده اين تورم پر سرعت كيست؟
در حاليكه قصه هولوكاست به پايان نرسيده ولي خانه مردم به خاك سياه نشست!
در حاليكه نفت به قيمت بالاي 112 دلار هم رسيده اما هنوز بويي از نفت هم به سر سفره مردم نرسيده!
در حاليكه خانه ها به نخبگان نرسيده ولي جوانان به سن ميانسالي ( و ناكام) رسيدند!
در حاليكه بحث دين و گستره مجاز عمل مبلغين به سامان نرسيده اما آقازاده ها همه كاره شدند! و ده ها سوال ديگر .....

-- فعلا بدون نام تا بعد ، Apr 23, 2008 در ساعت 05:14 PM

امیدوارم دیگر مسئولان نیز به خود بیایند و کشور را از بحران خارج کنند

-- حمید ، Apr 23, 2008 در ساعت 05:14 PM

بسیار خون دل خورد ولی راهش ادامه دارد

-- بدون نام ، Apr 23, 2008 در ساعت 05:14 PM

مشکلات بوجود آمده از سیاستهای اقتصادی اشتباه امروز شروع نشده و آخرین آن نیز نمی باشد ولی متاسفانه افراد تا زمانیکه روزگار باب میل خودشان می باشد هیچ تدبیری نمی اندیشند و تنها زمانی که موقعیت آنها به خطر می افتد شروع به افشا گری می کنند . مگر زمان تصمیم گیری غلط دولت آقای دانش جعفری وجود نداشت ؟ یا در خواب بود؟ چرا امروز که بر کنار می شود لب به اعتراض گشوده اند. این نشان می دهد که منافع ملی برای ایشان در مراحل بعد از منافع سیاسی و شخصی و جناحی قرار دارد.
امید وارم تا دیر نشده افرادی که علاقه ای به مردم و کشور دارند اقدامات اساسی برای جلوگیری از به باد رفتن مملکت و اقتصاد مملکت و منافع ملی انجام دهند .

-- چیچک ، Apr 23, 2008 در ساعت 05:14 PM

درود بر این مرد که شرافت خود را فدای هیچ نکرد .!

-- امین کیا ، Apr 23, 2008 در ساعت 05:14 PM

حرف نداری آقای دانش جعفری

-- علی ، Apr 25, 2008 در ساعت 05:14 PM

آقاي دانش جعفري چشماتونو باز كنين شايد مافياي اقتصهدي كه سالهاست خون مردمو مي مكه ببينين خيلي هاشون همونهايي هستن كه حالا براي اين انتقادهاي شما كف مي زنن !!!

-- مهدي ، Apr 25, 2008 در ساعت 05:14 PM

چه بسیارند مدیران متعهد و شایسته ای که همانند دکتر دل خون و جگر سوز هستند بیایید با تامل بگذاریم همه حرفهایشان را بزنند و فرصت نقد و دفاع را به همه بدهیم

-- بدون نام ، Apr 29, 2008 در ساعت 05:14 PM

اینکه آقای دانش جعفری چقدر بدلیل رنجش خاطر خود سخن گفته است جای تامل دارد ولی به نظر میرسد ایشان نمیخواهند قبول کنند که مافیای اقتصاد که از سود های ناشی از دلا لی بهره میبرند در اقتصاد ایران سایه اندخته اند و بسیاری از عملکرد و برنامه های مجلس و دولت را خواسته یا ناخواسته هدایت میکنند
جیر جیرک

-- بدون نام ، Apr 30, 2008 در ساعت 05:14 PM

اسرار ازل را نه تو دانی و نه من
وین حل معما نه توخوانی ونه من
هست در پس پرده گفتگوی من وتو
چون پرده برافتد نه تو مانی ونه من
داوود جان باز هم مرحبا به غیرت وحریت تو

-- بدون نام ، May 8, 2008 در ساعت 05:14 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)