تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

بیانیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و گزارشگران بدون مرز درباره توقیف نشریات

انجمن صنفی روزنامه‌‏نگاران ايران با انتشار بيانيه‌‏اي نسبت به توقيف نشريات از سوی هيات نظارت بر مطبوعات اعتراض كرد.

در اين بيانيه آمده است: با توقيف روزنامه "روزگار" و نشريات محلی "اميد ساحل" و "سفير دشتستان" در روزهای اخير، تعداد نشرياتی كه در يك سال گذشته از سوی هيات نظارت بر مطبوعات توقيف و تعطيل شده‌اند، به بيش از ۵ مطبوعه رسيده است. اين در حالی است كه رسيدگی قضايی به پرونده اين نشريات اغلب بدون هرگونه توجيه قانونی قابل قبول به تاخير افتاده و آنها از حق دادرسی عادلانه و ادامه انتشار بازمانده‌اند و در نتيجه اين اقدام هيات نظارت زندگي و كار ده‌ها روزنامه‌نگار كه در اين مطبوعات قلم می‌‌زنند و از اين طريق ارتزاق می‌‌كنند، دستخوش طوفان ناامنی شده است، به گونه‌ای كه مي‌توان گفت ديگر هيچ‌گونه امنيت شغلی و استقلال حرفه‌ای برای روزنامه‌نگاران باقی نمانده است، مگر آن كه در قالب‌ها و سليقه‌هايی كه برخی فراتر از قانون و خطوط قرمزهای تعريف ناشده انتظار دارند، قلم و قدم زنند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران در ادامه اين بيانيه آمده است: بار ديگر با تاكيد بر اين امر، هشدار مي‌دهيم توقيف و تعطيلی پی در پی مطبوعات و بقای آنها را منوط به حركت كردن در قالبی خاص بيشترين ضرر و خسارت را متوجه حكومت‌گران خواهد كرد، هر چند در اين مسير مطبوعات و روزنامه‌نگاران آزاد و مستقل هم متضرر و بيكار مي‌شوند.

از سوی دیگر سازمان گزارشگران بدون مرز نیز با انتشار بیانیه‌ای توقیف روزنامه تازه منتشر شده روزگار را "اقدامی نابخردانه و عجيب" اعلام کرد.

علیرضا مختارپور معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد درباره دليل توقيف "روزگار" توضیح داده بود که این روزنامه به بند ب ماده ٣٣ قانون مطبوعات، توقیف شده است. بر پایه این بند "اگر نشریه‌ای توقیف شود و نشریه دیگری به شکلی منتشر شود که طراحی و شکل آن شبیه نشریه توقیف شده باشد،نشریه منتشر شده بلافاصله توقیف می‌شود."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


نخستین کارگردان زن عربستان

ایران و کنگره جدید آمریکا

بازگشت متفاوت ساندنیست‌ها

ترکیب وبلاگ و رادیو در آلمان

جشن تصویر زیر سایه کیارستمی